• 2
  • 3
2009-08-09, 19:43
Medlem
Seaturtles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tror jag frstr din frga hr, och svaret r ja: neurofysiologier lgger mrke till att vissa 'delar' av vr hjrna r inblandade i det medvetna, medan andra 'delar' inte r det. Se t ex Damasio om detta.

Att ge ngot enstaka exempel kan frefalla lite ljligt och ondigt, men jag gr det ialla fall: homeostasen i hypothalamus, t ex regleringen av hjrtrytmen, r uppenbart ngot som hjrnan hanterar mycket information fr, fattar myriader av beslut om m.m men som fr en vanlig person (kanske inte en vl trnad gury ?) r helt otkomligt fr medvetandet.

Ett uppenbart exempel p sdant som r medvetet r hjrnans moderna syncentra, men det finns ocks ldre primitiva syncentra i hjrnan som anvnds till vissa saker, som kan 'se' ( dvs de behandlar och reagerar p visuell information) men som vi inte har den minsta aning om.

Mycket stora delar av hjrnan deltar i de aktiverade ensembler av neuroner som motsvarar medvetandet. Vi kan inte lokalisera det vid ngot enstaka stlle. Men vi kan allts som sagt notera att stora delar av hjrnan r bortom medvetandet.

Men sedan kommer vi till det du kallar det undermedvetna. Om detta finns det en fullstndigt tystnad i neurofysiologin. Man har allts helt enkelt inte noterat ngot sdant eller funnit ngot behov av detta. Jag hller med, det frpassas bst till ett freudianskt hittep som inte behvs.

Ska kika p damasio. neurologer e ballare n filosofer.

Jo precis. men inte ens n trnad guru kan nog det. dock finns det tekniker fr att snka hjrtrytmen och anvnds flitigt av dykare utan o2. har sett det g ner s lngt som 18! omg.

Ja, sdanna exempel har jag dragit fr mig sjlv. Ge mig dina lnkar :]

Jag r hst intresserad i the essence a medvetandet. Hittade nn flummig video ska se om jag hittar den igen. Var en hel del qvant fysik i det. men jag droppade det pga all vldtagning av kvant mekaniken av amerikanska idioter, typ the secret.lol

Ja fast jag anvnde inte undermedvetna som freud utan som en process.
Citera
2009-08-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle
Vad ska det betyda? Det du gr r tolkar de.
Menar du att knslor inte r kemiska reaktioner?
Kan man syntetisera lycka genom kemikalier s r det safe to say att det r s.
Tnka p de? lol.
Nu vet jag inte hur dina sinnen fungerar, men jag kan iaf inte uppfatta kemikalierna i min hjrna. Jag kan inte se dom, jag kan inte ta p dom, och s vidare.

Citat:
Ja det r ju klart att du inte r medveten om den aktiviteten.
terigen ??? Vad har det med ngot jag sa? Empati r en knsla, drmed en reaktion som du tolkar som en knsla. Vid vilka situationer denna process aktiveras beror p de parametrarna din hjrna anvnder fr den funktionen. Drfr kan vissa knna empati fr ngot och andra inte.
Frstr inte vad du vill ha sagt.
r det omedvetet s r det inte medvetet
(och med det ocks frsts inte heller undermedvetet).

Alla medvetna varelser har frmgan till empati, annars skulle man inte kunna relatera till omvrlden verhuvudtaget. Att kommunicera med sprk krver en intersubjektivitet ssom empati. Och det r ngot man gr mer eller mindre medvetet.

Citat:
Du r bara medveten om det nr du tnker p det, nr du inte gr det s finns den i ditt subconscious; innom rckhll fr dig nr du vljer att aktivera minne processen.

Jo det r precis vad det r. Som jag skrev tidigare det finns 2 plan. Medvetet och undermedvetet. Och olika niver av medvetenhet inom dessa plan. S nr du sover r du i en av de olika niverna av undermevetande, och knner medvetet hur drmmarna skapas ur minnet och hur nu drmmar funkar.
Knark, som lsd gr s att ditt medvetna blir medveten av niver av dit undermedvetna p ett lite mindre kontrollbar stt. Och du fr komma i ihg att undermedvetna processer inte syftar p ett undermedvetet sinne, mind. Som freud menade.
Jag gr inte runt och tnker undermedvetet p allt som hnt mig tidigare, det skulle ingen orka med. Slseri med tankeverksamhet. Dremot lr jag mig att associera olika objekt med olika hndelser ssom jag minns dom, och det gr jag medvetet nr jag tnker p det som i vanliga fall r omedvetet.

Det finns inga bevis fr Det Undermedvetnas existens, bara s att du vet.

Citat:
Nej. Omedvetetna, unconscious, r de processer din medvetna inte r medveten om. subconscious r de som du r medveten om om du vljer att vara det.
Ja. Och ngot undermedvetet finns inte. Det finns ingen underliggande tankeverksamhet under den medvetna, det finns inget extra sinne i sinnet. Varfr skulle det gra det, nr vi kan frklara tillrckligt med enbart det medvetna och det omedvetna.

Ockhams rakblad, den enklaste lsningen r oftast den korrekta.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in