2009-07-29, 21:12
Medlem
Cosmouses avatar
Hejsan. Nu är det så här att jag fått uppdraget att fixa vid en kompis dator, som verkar hela okej, förutom en himla massa virus och att hon lyckats installera två Windows på burken. Har fixat och trixat fram och tillbaka, och lyckats ta bort den ena av Windowsen ( Home Edition ). Så nu vill jag få bort så man inte behöver välja vilken av operativ systemen man vill starta när man startar upp datorn. Har läst runt lite, och hittat att man ska ändra i boot.ini filen, och ta bort den raden man inte vill ska komma upp. Sagt som gjort, tog bort de och sparade, men gick inte ändå. Några tips folket?
Citera
2009-07-29, 21:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows / Support

//Mod
Citera
2009-07-29, 21:18
Medlem
EvilTouchs avatar
Start -> Kör -> msconfig
Under fliken "Systemstart" kan du ta bort den.
Citera
2009-07-29, 21:22
Medlem
Cosmouses avatar
Hittar inte systemstart, har bara flikarna: Allmänt, SYSTEM.INI, WIN.INI, BOOT.INI, Tjänster och Autostart.

Klickade på Boot.ini, och jag såg att Home Edition texten fortfarande var där, trots jag tog bort de. Konstigt.

Men som sagt, hur hittar jag Systemstart? Kanske bara finns på nyare versioner av Windows, detta är trots allt en hyfsat gammal PC. Kan skicka print på msconfig om de behövs.
Citera
2009-07-29, 22:51
Medlem
hasenfrasens avatar
c:\boot.ini kan vara skrivskyddad, kolla på dess egenskaper innan du redigerar filen med t.ex. notepad eller wordpad.
Citera
2009-07-30, 19:45
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
c:\boot.ini kan vara skrivskyddad, kolla på dess egenskaper innan du redigerar filen med t.ex. notepad eller wordpad.

boot.ini är alltid skrivskyddad per default i windows xp. allt du gör är att hitta filen i utforskaren, (eller via sökning eller hur du vill, hitta fram filen bara!!!)

högerklicka på den->egenskaper.
ta bort alternativet skrivskyddad.
sen redigerar du filen efter eget bevåg, sen sparar du.
sen om du inte vill göra ett lättförstört operativsystem mer lättförstört (ja, jag använder linux, men windows xp är inte det svåraste systemet att förstöra)
så gör du boot.ini skrivskyddad igen.

hade själv ett liknande problem med boot.ini för ett tag sedan.

hoppas det funkar
// Emerain
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in