Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-29, 16:07
Medlem
Sitter med vår nya dator och behöver lite hjälp. Det är Vista i den, och jag vill göra partiotioner. Hd är på 1Tb, den var delad på två när vi köpte den. Jag vill dela upp dem i fler, vill ha 7 partitioner men får bara till fyra. Den som Vista är installerat på går inte att krympa ner till 100Gb, vilket är så stor jag skulle vilja ha den. Den vägrar krympas till mindre än 251,14 Gb, varav 214,66 står som ledigt utrymme.

En annan har jag lyckats krympa, men den "bortkrympta" delen går inte att få till en egen partition, den säger att det redan är max antal partitioner på disken.

Kan någon hjälpa en okunnig människa!!!
Citera
2009-07-29, 16:14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Support

//Mod
Citera
2009-07-29, 17:14
Medlem
Alltså, nu har jag lyckats få till allt utom att krympa C:. Den är just nu på drygt 250Gb, jag vill att den ska krympas till 100 Gb, sen skapa en till partition på 100Gb och de resterande Gb vill jag lägga till en annan partition.

Någon som vet hur jag löser det??
Citera
2009-07-29, 19:44
Medlem
Run3s avatar
Skaffa GParted, bränn ut det och boota upp. Ett lysande program!
Citera
2009-07-30, 10:35
Medlem
Ny fråga: Jag har provet med en del olika partitioneringsprogram, men de går inte att installera, står något om att jag inte kan installera ett 32bits program på en dator med 64bit"... inte ordagrant, men nåt åt det hållet. Hur löser jag det??
Citera
2009-07-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyDarling
Ny fråga: Jag har provet med en del olika partitioneringsprogram, men de går inte att installera, står något om att jag inte kan installera ett 32bits program på en dator med 64bit"... inte ordagrant, men nåt åt det hållet. Hur löser jag det??

har du läst postningen precis ovanför din fråga?
Citera
2009-07-30, 16:10
Moderator
Protons avatar
Det går endast att ha 4 primära partitioner i windows, men däremot går det ju alltid att stoppa i utökade partitioner till höger å väntser.
Citera
2009-07-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det går endast att ha 4 primära partitioner i windows, men däremot går det ju alltid att stoppa i utökade partitioner till höger å väntser.

Okej... jag är som sagt inte så duktig på datorer, vad menas med "primära partitioner" och vad är det för skillnad på dem och utökade???

Har iaf fått ordning på allt nu, tror jag. Har de partitioner jag vill ha, och har lyckats minska C:!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in