2009-07-29, 15:49
Medlem
Jag ska imorgon byta fyra däck på min bil som står på en parkeringsplats... någon/några jävlar har skurit sönder alla däck på 9-10 bilar... så nu står min älskade bil där med fyra pysta däck.

Min fråga är om det räcker med en domkraft eller måste jag skaffa klossar och få upp bilen på något sätt? Jag vill inte skada axlarna och upphängningen och tvivlar lite på att man kan få upp bilen tillräckligt högt för att få på ett däck utan motstånd.

Någon med erfarenhet?
Citera
2009-07-29, 15:51
Medlem
mactrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekparketten
Jag ska imorgon byta fyra däck på min bil som står på en parkeringsplats... någon/några jävlar har skurit sönder alla däck på 9-10 bilar... så nu står min älskade bil där med fyra pysta däck.

Min fråga är om det räcker med en domkraft eller måste jag skaffa klossar och få upp bilen på något sätt? Jag vill inte skada axlarna och upphängningen och tvivlar lite på att man kan få upp bilen tillräckligt högt för att få på ett däck utan motstånd.

Någon med erfarenhet?

Pallbockar?
Citera
2009-07-29, 16:05
Medlem
pythonxs avatar
jag skulle inte lyfta från sidan iallafall (då blir det ju sidobelastning på fälgarna).

Bättre då att lyfta t.ex. fronten först, palla upp den, sen bakdelen och palla upp den. Då blir det ju i stort bara belastning rakt ner (och snett bakåt) för hjulen/fälgarna bak. Vilket dom bör klara av.

Sen byta t.ex. fram, släppa ner framdelen, byta bak och släppa ner den.
Citera
2009-07-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
jag skulle inte lyfta från sidan iallafall (då blir det ju sidobelastning på fälgarna).

Bättre då att lyfta t.ex. fronten först, palla upp den, sen bakdelen och palla upp den. Då blir det ju i stort bara belastning rakt ner (och snett bakåt) för hjulen/fälgarna bak. Vilket dom bör klara av.

Sen byta t.ex. fram, släppa ner framdelen, byta bak och släppa ner den.

Dumheter!! Varför skulle inte det fungera? Det blir mycket högre belastning på delarna om du kör i en sväng än om du lyfter!

Annars hade jag gjort som du säger att lyfta fram eller bak först och sen resten.

Pallbockar under så klart! 4 stycken och ta med alla hjulen till däckverkstaden och byta alla 4 på en gång så klart!

Se bara till att inte lyfta på fel ställe så att du skadar något!
Citera
2009-07-29, 17:06
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trygga Räkan
Dumheter!! Varför skulle inte det fungera? Det blir mycket högre belastning på delarna om du kör i en sväng än om du lyfter!

Annars hade jag gjort som du säger att lyfta fram eller bak först och sen resten.

Pallbockar under så klart! 4 stycken och ta med alla hjulen till däckverkstaden och byta alla 4 på en gång så klart!

Se bara till att inte lyfta på fel ställe så att du skadar något!

Nog för att däcken kommer fungera lite som en matta för dom, men jag skulle då inte riskera att få en av fälgkanterna böjda bara för att byta däck...
Se bild för att se var jag menar att en stor del av bilens vikt kommer ligga.

Ja, jag vet att mycket av tyngden kommer gå ner i domkraft/pallbock också, men en väldigt stor del kommer vila direkt på fälgkanten på motsatt sida om man lyfter från sidan.

Bättre då att sprida ut tyngden så mycket som möjligt (vilket man gör bättre genom att lyfta upp antingen fram eller bakändan istället för sidorna).

http://localhostr.com/files/2dc6e1/Bild%206.png
Citera
2009-08-01, 13:01
Medlem
rebbans avatar
Får du under domkraften så lyft en sida i taget. Fälgarna kommer inte ta nån skada av det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in