Citat:
Ursprungligen postat av Snuggyz
Och jag skrev exakt som som vissa av er skriver när vi postar någon länk.
1. Ingen trovärdig källa (mythbusters)
2. Kollar inte på länkposter
3. Skriv va klippet innehåller
4. YT är till för foliehattar
Så brukar det låta

I det här fallet så kommer vi ganska nära trovärdighet. Man behöver inte tolka eller utläsa ett resultat ur några luddiga försök med krockdockor eller bomber.
Vad de gör är att de bygger upp ett landskap som liknar månen, utefter de bilder som finns. Bilderna visar samma område fast i flera vinklar så att man får med den kuperade terrängen så riktigt som det bara går.
När det är klart så sätter man en lampa som ska simulera solen. Övrigt ljus släcks och heltg plötsligt har de återskapat skuggorna från fotografierna.
Jag ser inga som helst problem med fotografierna från månen. Jag anser mig ha goda fotokunskaper och med 27 år som hobbyfotograf tycker jag mig ha en del grundläggande kunskaper. De flesta begriper inte eller tänker inte på att de vidvinkelobjektiv som används inte motsvarar ögats perspektiv. (
Förr sa man att ett 50mm normalobjektiv motsvarade vårt seende, det motsvarar idag ungefär 35mm med de nya aps-sensorerna. På månen användes för den tiden extrema vidvinkelobjektiv. För en mellanformatare som Hasselblad är så kan jag tänka mig att de använde omkring 35mm, det vill säga motsvarande 18-20mm småbild eller 12-13mm APS-sensor.)
Så med tanke på hur terrängen ser ut och hur bildperspektivet uppför sig så ser jag inga som helst problem med dessa bilder.
Hade för många år sedan en lång dust med allas vår snilleblixten, aka död och återfödd, om just fototeknik. Hans främsta argument var exponeringarna och att man inte hade automatisk vitbalansjustering på den tiden. Ett bevis på att han inte visste någonting om vad han skrev och att han förmodligen hämtat all information, eller desinformation från David Icke. Men så här håller foliehattarna på. Hittar på och klämmer in felaktigheter i sin argumentation, alltid är det något stolpskott som går på det.
Samma sak tycker jag gäller alla digitala analyser av bilder. Inscannade bilder behandlas och tolkas som om de vore tagna digitalt. Men den gubben går inte. Att analysera analoga papperskopior och påstå att man hittar bevis för studioljus gör att det kliar i blåsan och jag vill bara urinera på foliehattarna.