2017-09-06, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Inget stämmer i apollosagan förutom att de skickade iväg en raket så cirkulerade några dagar runt jorden tills månlandaren officiellt skulle komma hem igen.

Detta stämmer inte med de visuella observationer av Apollo farkosterna som amatörastronomer kunde göra eller mottagning av dess radiokommunikation som radioamatörer kunde göra från många olika platser på jorden.
Citera
2017-09-06, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Visst hade dom det. Filmen förvarades i särskilda avskärmande behållare och sedan utgör ju själva Apollo kommandomodulen och månlandaren i sig ett visst skydd mot strålningen. Och själva höljet till kameran själv kan ju skydda mot strålning. Detta är fullt tillräckligt för att skydda filmerna för den röntgenstrålning som förekommer ute i rymden.

Nu hittar du på, de hade inte några som helst skydd för strålningen, varken astronauterna eller filmerna.
Citera
2017-09-06, 06:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Varför publicerar de inte ritningarna nu? Helt övertygad om att intresset är enormt
Har du informetat dem om det "enorma intresset"?
Citera
2017-09-06, 08:17
Medlem
Citat:
Skulle det vara ett argument för att inte låta andra titta på ritningarna? Man kan ju ta del av lösningarna, slippa testa om samma saker som de gjorde vid test av raketerna på saturn v.

Finns det alltså dokumenterade fall (som du kan referera till..) där någon velat ta del av detaljritningar, men nekats detta?

/T
Citera
2017-09-06, 10:33
Medlem
Citat:
Strålningen är mycket högre i rymden än i LEO, har du källa på att film klarar sig en vecka i strålning? det var inga lätta skåp filmen förvarades i och de gjorde flera resor till skylab och tömde filmen så att filmen skulle klara flera månader, vad har du information om det?
Ditt (som vanligt) felaktiga resonemang kring strålningsnivåerna för Apollo-astronauterna och påverkan på den film man använde, bör jämföras med detta:
https://space.stackexchange.com/questions/17301/how-was-it-possible-for-the-apollo-11-to-film-and-take-pictures-with-such-radiat
Här finns lite skrivet av folk som faktiskt vet vad dom skriver om!

/T
Citera
2017-09-06, 12:00
Medlem
Citat:
Nu hittar du på, de hade inte några som helst skydd för strålningen, varken astronauterna eller filmerna.

Nej nu pratar du av okunnighet. Röntgen fotoner kan inte passera behållare av olika slag eller kapselns hölje som om de inte fanns. De är inte genomskinliga för röntgenstrålning särskilt inte de relativt låga energier på runt 5 keV som vanligen finns i rymden.
Citera
2017-09-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Orion är en farkost som fortfarande utvecklas. Den ingick tidigare i Constellationprogrammet, som lades ner av kongressen på rekommendation av en kommitté tillsatt av Obama. Anledningen var att kommittén kommit fram till att programmet var efter i tidsplanen, underfinansierat och över budget.

aj, det säger du ju själv, det är bara att bygga en ny/bättre apollo11 och åka iväg, varför dessa ekonomiska bekymmer, finns det inga ekonomer på nasa som kan räkna ekonomi, säger du? eller plockar du fram fnoskler som du ursäkar sig med ?
Citera
2017-09-06, 14:38
Medlem
Citat:
Nej nu pratar du av okunnighet. Röntgen fotoner kan inte passera behållare av olika slag eller kapselns hölje som om de inte fanns. De är inte genomskinliga för röntgenstrålning särskilt inte de relativt låga energier på runt 5 keV som vanligen finns i rymden.

Intressant, var får du 5 keV ifrån, utveckla gärna!
Citera
2017-09-06, 14:42
Medlem
Citat:
Detta stämmer inte med de visuella observationer av Apollo farkosterna som amatörastronomer kunde göra eller mottagning av dess radiokommunikation som radioamatörer kunde göra från många olika platser på jorden.

Peka/länka på radioutrustning/plats av en "radioamatör" ! samt "många olika platser på jorden"
Citera
2017-09-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Nej, jag är inte rädd. Däremot är du slö och oseriös.

Jag sökte på namnet Marcus Allen på Youtube och fick precis som jag väntade mig upp en film på 1 timme och 20 minuter där han enligt dig framför "ett par frågor"!

Det finns inte en chans i helvetet att jag lägger ner den tiden på en film om du inte ens kan peka ut intressanta hållpunkter samt att du kan ge en kort beskrivning av eventuella frågeställningar som framförs då jag vis av erfarenhet vet att filmer som presenteras på detta sätt uteslutande brukar bestå av fullständigt nonsens.

Hade du lagt till en länk till filmen i ditt inlägg så hade det tagits bort eftersom det är ett regelbrott att posta länkar helt utan beskrivning på FB.

Har du några argument som du vill framföra så får du vara så god skriva dem i tråden och inte föra en meningslös proxydebatt. Ska vi säga så?

Japps, jag köper det!
Det som jag undrar är att din drivkraft mest handlar om att stutsa bort de som inte är bakom din verkliget. Jag kan förstå en man med 100 procent övertygelse och uppskattar detta, men att det kan finnas en liiiten spricka i muren samt vända blicken ifrån gör mig undrande om du är biased? eller ens en vän av sanning?
Citera
2017-09-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-aao-flash
aj, det säger du ju själv, det är bara att bygga en ny/bättre apollo11 och åka iväg, varför dessa ekonomiska bekymmer, finns det inga ekonomer på nasa som kan räkna ekonomi, säger du? eller plockar du fram fnoskler som du ursäkar sig med ?

Jag "plockar fram" de argument som användes när kongressen lade ner Constellation. NASA behöver mer pengar för att återuppta ett sådant rymdprogram, och det har givetvis inte med deras ekonomer att göra utan den budget de tilldelas av kongressen.
Citera
2017-09-06, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-aao-flash
Intressant, var får du 5 keV ifrån, utveckla gärna!

T.ex har jag tittat i en lärobok om solfysik The Sun av Michael Stix och läst uppgifter om att sol koronan
sänder ut mjuka röntgenstrålar mellan 0.1 och 10 nm våglängd vilket motsvarar energier mellan cirka 124 och 12400 eV. Samt att vid en flare dominerar energier under 10 kev.
Sedan har jag tittat i min lärobok om strålskydd och sett diagram om hur mycket strålningen dämpas av olika material. Dessa aktuella energier stoppas nästan helt av några mm järn eller några cm plexiglas.
Samt att röntgenutrustning använder högre energier än 10 keV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in