Citat:
Ursprungligen postat av
patrixx
Jo visst har jag det. I lumpen sköt jag lösplugg. Men det här blir ju rätt tramsigt. Om ni/vi inte kan vara överens om en så grundläggande sak som att ett gevär ger olika rekyl beroende på hur mycket massa en kula har och hur stor laddningen är så är det nog ingen idé att fortsätta diskussionen.
Fick fundera lite hur jag ska kunna ge dig något att bita i, tror jag kom på något nu, detta experiment kräver inga dyra eller avancerade grejer och så nu är det lite upp till bevis.
Du påstår att det är gasens påverkan på atmosfären som driver raketen framåt och utan atmosfär fungerar den inte, låt oss för argumentationens skull säga jag håller med och obildad som jag är frågar jag då självklart, "hur kan man se det?"
Jo, jag kom på ett litet experiment där du själv får fylla i vad du räknat fram behövs i bränsle eller praktiskt testa dig fram så gör vi beräkningen efter de faktiska förhållandena istället.
Vi bygger ett fordon, skateboard typ, och sätter 2 flaskor med öppningen åt vardera hållet, den ena "tankar" vi med luft under tryck och den andra tankar vi med vatten, då vatten inte går att komprimera så vi får fart på det så laddar vi flaskan med en fjäder och kolv likt en spruta då du hade lite åsikter om att driva vattnet med luft.
För argumentationens skull säger vi att vi trycker ut 1liter vatten på 4 sekunder
Nu kommer ju givetvis detta fordon ge sig iväg åt det håll vattenflaskan sitter bara vi blåser upp luftflaskan tillräckligt..... eller?
Och, hur mycket behöver vi blåsa upp luftflaskan för att detta ska inträffa?
Om atmosfären då är en faktor i framdrivningen, hur mycket lägre lufttryck behövs innan vattnet tar över och vinner fighten? *detta är en högnivåfråga du får extra cred för om du besvarar då den uträkningen är extra svår*