2009-07-29, 00:45
Medlem
Hej!

Nu är det dags för mig att laga en fin romantisk trerättersmiddag till min partner som råkar ha en hel del krav.

Hon äter absolut inte:
  • Räkor
  • Paprika
  • Stark mat
  • Curry
  • Bönor
Sen har hon sagt att hon inte klarar av att äta vanlig grädde och cream fraiche utan att må dåligt. Det måste istället vara lättvarianter. Vidare äter jag inte kött, men fisk går jättebra!
Grejen är den att hon är väldigt fördomsfull när det kommer till mat, och hon har inte ätit så mycket annat än svensk husmanskost hela livet så det vore skoj att laga något lite annorlunda för att visa att det finns annat än det gamla vanliga att äta.
Ska väl tilläggas att jag inte är någon mästerkock, men tycker att det är väldigt kul att laga mat.

Vore jättesnällt om ni skulle kunna komma med lite förslag! Behöver all hjälp jag kan få!

EDIT: Kom på att jag även behöver tips på dricka till! Det enda i alkoholväg hon dricker är vitt vin och rosévin eller drinkar som absolut inte smakar alkohol..
Senast redigerad av Solinso 2009-07-29 kl. 00:48.
Citera
2009-07-29, 00:52
Medlem
Kräsen... Du äter inte kött, då tar du ju dö på en hel del varianter själv...

Små pajer av de slag, vegetarisk med brocoli och en taco paj.
Citera
2009-07-29, 01:08
Medlem
En fet jävla käftsmäll till finsmakarn, Herrn.
Citera
2009-07-29, 01:14
Medlem
Riddarens avatar
Jag måste ju säga att jag mådde ganska dåligt när jag läste din text.

..Men men, hon har säker andra fina kvaliteter, så det jämnar väl ut sig antar jag...

Sak samma finns det ju en hel del att välja på. Snubblade över en riktigt mysig rätt för ett tag sedan. Den kallas Tonfisk Antiboise och tillagas så här:

Som förrätt kan du förslagsvis köra en laxcarpaccio eller kanske råraka med löjrom.
Citera
2009-07-29, 01:18
Medlem
Aleizohiets avatar
Dumpa din partner! Det är inte värt att anpassa ett helt livs matlagning efter en partner som råkar ha skadade smaklökar! Fyfan säger jag bara.

För att vara lite mer saklig då (betyder inte att jag är inte seriös med uttalandet ovan):

Gör någon cremésoppa till förrätt.
Sedan tar du och grillar lax passar till vitt vin osv.
Till det har du naturligtvis kokt potatis med dill och smör.
Valfri sallad (är inte ett salladsfan och tycker att skära grönsaker är det tråkigaste som finns).
Efterrätt, det blir svårt då alla goda efterrätter är feta, söta och onyttiga .

Bara generella förslag, recept kan man rätt enkelt hitta själv .
Senast redigerad av Aleizohiet 2009-07-29 kl. 01:23.
Citera
2009-07-29, 01:27
Medlem
Tjohildas avatar
Förlåt för ot, men...byt partner. Usch vilken tråkig människa! Mental ålder: fem år (ja tycker inte oooom de häääär mammaaa!) Ta henne till McDonalds, det gillar alla ungar
Citera
2009-07-29, 09:19
Medlem
vemomintedus avatar
det finns mängder med goda saker man kan göra med fisk. tycker hon om lax?
Citera
2009-07-29, 09:54
Medlem
Kul tjej

Men som sagt - det finns ju saker att bjuda på ändå och jag förutsätter att du ska göra detta rätt snart?

Förrätt blir då en bruschetta med tomater och kanske lite fetaost ?

Middagen blir stekt lax med persikobulgur; 4 skinnfria laxbitar, 2 msk salt och 2 msk socker. Blanda salt och socker , gnid in alla sidor av laxen och låt ligga medans du gör bulgur.

2 dl bulgurvete
1 rödlök
1 liten burk persikohalvor
1 handfull ruccola
2-3 msk olivolja
juice av en halv citron
salt, peppar

Koka bulguren. Låt svalna. Skär rödlöken i tunna halvmånar, och persikorna i klyftor. Grovhacka ruccolan. Blanda ihop alla salladsingredienser, och rör ner olivolja och pressad citron. Krydda och smaka av med salt och peppar.

Torka av laxen ordentligt och stek tills den får fin färg i en het panna. Det tar ca 3 minuter på varje sida.

Gör en snabb sås på lätt creme fraiche eller matlagningsyoghurt, chilisås (lite) och worchestershiresås samt lite cayennepeppar.

Efterrätt - gör en fruktsallad och servera med lite vaniljkesella ? Eller köp en chokladtryffel ? Det går ju att göra själv också .
Citera
2009-07-29, 09:56
Medlem
nazeeroths avatar
tänkte bara höra varför du äter fisk och inte kött?
Citera
2009-07-29, 10:34
Medlem
Glömde ju vintipsen,

dyr variant Chablis Premier Cru Beauroy (nr 7125) (167kr)

Men det finns ju fler Gustave Lorentz Riesling Réserve (nr 22257), Stoneleigh Riesling 2008, Chablis 1 Cru Vaillons J-P Droin (nr 5320) eller rosé kanske Errazuriz ?
Citera
2009-07-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obscen
En fet jävla käftsmäll till finsmakarn, Herrn.

Hahaha. Nej nu ska vi inte vara sådana. Visst, det är väldigt jobbigt med hennes trångsynthet många gånger, men i övrigt är hon verkligen helt underbar! Sen tror jag även att jag dras till folk som är som henne, älskar utmaningen att få folk att dumpa sina fördomar.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Jag måste ju säga att jag mådde ganska dåligt när jag läste din text.

..Men men, hon har säker andra fina kvaliteter, så det jämnar väl ut sig antar jag...

Sak samma finns det ju en hel del att välja på. Snubblade över en riktigt mysig rätt för ett tag sedan. Den kallas Tonfisk Antiboise och tillagas så här:

Som förrätt kan du förslagsvis köra en laxcarpaccio eller kanske råraka med löjrom.

Oh, det låter verkligen jättegott! Men tror tyvärr inte hon äter musslor.
En laxcarpaccio låter däremot underbart!

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Förlåt för ot, men...byt partner. Usch vilken tråkig människa! Mental ålder: fem år (ja tycker inte oooom de häääär mammaaa!) Ta henne till McDonalds, det gillar alla ungar

Jag måste faktiskt försvara henne lite med att säga att hon är uppfostrad att alltid få som hon vill. Och tro mig, jag gör allt jag kan för att hon ska bli lite mer öppensinnad.

Citat:
Ursprungligen postat av vemomintedu
det finns mängder med goda saker man kan göra med fisk. tycker hon om lax?

Vi båda älskar lax, bara det att vi alltid äter det när vi är hemma hos henne, så det känns lite tråkigt att ha det till huvudrätten..

Citat:
Ursprungligen postat av Cancertanten
Kul tjej

Men som sagt - det finns ju saker att bjuda på ändå och jag förutsätter att du ska göra detta rätt snart?

Förrätt blir då en bruschetta med tomater och kanske lite fetaost ?

Middagen blir stekt lax med persikobulgur; 4 skinnfria laxbitar, 2 msk salt och 2 msk socker. Blanda salt och socker , gnid in alla sidor av laxen och låt ligga medans du gör bulgur.

2 dl bulgurvete
1 rödlök
1 liten burk persikohalvor
1 handfull ruccola
2-3 msk olivolja
juice av en halv citron
salt, peppar

Koka bulguren. Låt svalna. Skär rödlöken i tunna halvmånar, och persikorna i klyftor. Grovhacka ruccolan. Blanda ihop alla salladsingredienser, och rör ner olivolja och pressad citron. Krydda och smaka av med salt och peppar.

Torka av laxen ordentligt och stek tills den får fin färg i en het panna. Det tar ca 3 minuter på varje sida.

Gör en snabb sås på lätt creme fraiche eller matlagningsyoghurt, chilisås (lite) och worchestershiresås samt lite cayennepeppar.

Efterrätt - gör en fruktsallad och servera med lite vaniljkesella ? Eller köp en chokladtryffel ? Det går ju att göra själv också .

Tack för alla tips! Det låter verkligen jättegott!
På tal om efterrätten så får den gärna vara fet. Förstod inte riktigt, men tydligen gick det bra att använda tex lättgrädde och sen ha i massa smör. Så kom gärna med fler tips på goda fruktiga efterrätter!

Citat:
Ursprungligen postat av nazeeroth
tänkte bara höra varför du äter fisk och inte kött?

Jadu, det bara blev så när jag flyttade hemifrån för ett halvår sedan. Hade gärna varit vegetarian, men känner tyvärr att jag inte riktigt har tid att sätta mig in i att lära mig massa näringsrika rätter vid sidan av alla studier..

Hur som helst, tack så hemskt mycket för alla tips hittills! Men kom gärna med lite fler förslag!
Citera
2009-07-29, 12:16
Medlem
elelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancertanten
Glömde ju vintipsen,

dyr variant Chablis Premier Cru Beauroy (nr 7125) (167kr)

Men det finns ju fler Gustave Lorentz Riesling Réserve (nr 22257), Stoneleigh Riesling 2008, Chablis 1 Cru Vaillons J-P Droin (nr 5320) eller rosé kanske Errazuriz ?

Ta cola istället, ett 50 cl glas halvfyllt med is, sen en citronskiva och iskall cola. Fukta båda glasen och sätt dem i frysen innan servering.

Efterätt kanske du borde slå till med något enkelt, blåbärspaj med glass eller fruktsallad med mycket jordgubbar/melon givet på sommaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in