2009-07-28, 21:17
Medlem
Anvidelus avatar
Jag skall precis flytta till Stockholm för att börja studera på KTH och söker liksom alla andra febrilt på sssb.se för att hitta någonting vettigt. Eftersom jag är trött på att dela kök med kreti och pleti söker jag nu en studentetta, men jag har ingen aning om var man egentligen bör söka.

Jag har turen att redan ha två års ködagar och kan söka relativt obehindrat, men jag vet inte vad som är värt att satsa på. Premisser är en lägenhet med goda förbindelser till stan (KTH) i ett schysst område folk faktiskt orkar ta sig till. Finns det något område i hyfsat prisläge där man kan hitta det?

Ännu viktigare - finns det något område som man bör hålla sig borta ifrån?

Alla tips är välkomna!
Citera
2009-07-28, 22:02
Medlem
DannyButtermans avatar
Jag bor i Frigg Sickla. Nära till stan, fina nya lägenheter och vackert i närområdet (Hammarby Sjöstad och ett naturreservat).

Men det finns INGET studentliv. Helt knäpptyst här på fredag- och lördagkvällarna. Ingen samhörighet mellan grannarna heller, vad jag har märkt.

Vidare så finns det ingen spis.

Trots det så trivs jag verkligen, även om det är tokdyrt här.
Senast redigerad av DannyButterman 2009-07-28 kl. 22:05.
Citera
2009-07-28, 22:58
Medlem
Mulas avatar
Det här höghuset, Nyponet, ligger ju i princip granne med KTH och har massor med smålägenheter. En polare som bodde där under sin studietid var mer än nöjd.

Edit: kollade lite på sssbs hemsida och det var mest större lägenheter tydligen. Kötiden till ettorna såg också ganska lång ut...
Senast redigerad av Mula 2009-07-28 kl. 23:04.
Citera
2009-07-28, 23:02
Medlem
Piddelitos avatar
Gärdet har jag hört är bra, lugnt och tryggt område samt gång/cykelavstånd till KTH. Bergshamra är väl också OK, två stationer med tricken till Tekniska.
Citera
2009-07-28, 23:57
Medlem
bernankes avatar
Jag skulle säga att Idun är det bästa bostadskomplexet SSSB har. Visserligen är rummen rackiga och lite småäckliga, men det är trots allt ettor i innerstan. Skaplig studentatmosfär. Med ~650 dagar kan det gå med lite flyt. Frigg skulle jag nog inte rekommendera. Rummen är visserligen fräschare eftersom att komplexet är nyare än Idun, men läget är skumt, precis bredvid gamla Värmdövägen, och det tar någon kvart in till stan. Som sagt, inget studentliv där. De som bor där känner ångest för att de inte lyckades fixa en bostad mer centralt och därför sker festandet och samvaron i just stan.
Citera
2009-07-29, 08:55
Medlem
Anvidelus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Frigg skulle jag nog inte rekommendera. Rummen är visserligen fräschare eftersom att komplexet är nyare än Idun, men läget är skumt, precis bredvid gamla Värmdövägen, och det tar någon kvart in till stan.

Jag kanske får tacka dig där eftersom Frigg var ett av de områden jag faktiskt övervägde. Jag har nästan poäng för Idun, men det känns kymigt med 18 kvadrat just utanför citybansbygget... Hade helst bott på Gärdet eller omking Nyponet, som det rekommenderas, men de rummen ligger inte ute.
Citera
2010-01-22, 12:27
Medlem
Bumpar den här tråden då jag mer aktivt börjat leta bostad i Stockholm, då främst via SSSB. Skulle således behöva lite tips och åsikter vad gäller deras bostadsområden.

Har hittills bara egen erfarenhet av Kungshamra, då syrran bodde där förut (då i det "finare", dyrare området). Är väl egentligen mest inriktad på områden norr om stan då jag pluggar på SU, men är egentligen öppen för förslag, möjligen Forum, Domus och Nyponet specifikt. Någon som har info eller erfarenhet om dessa områden, eller är det kanske rent av värt att fixa en lägenhet söder om stan då dessa är bättre?
Citera
2010-01-22, 21:10
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Har inga större planer på att börja plugga i huvudstaden än, men kommer ha över tre år i kö när jag söker. Men en fråga, får man kolla på lägenheten innan man hyr den?
Citera
2010-01-22, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse.Kongo
Har inga större planer på att börja plugga i huvudstaden än, men kommer ha över tre år i kö när jag söker. Men en fråga, får man kolla på lägenheten innan man hyr den?

Nej, det får man göra efter kontraktskrivning
Citera
2010-01-23, 12:08
Medlem
ohnoyoudidnts avatar
Citat:

När jag hade "vunnit" men ännu inte tackat ja fick jag automatiskt telefonnumret till personen som skulle flytta ut och kunde fråga denne om jag kunde titta på den.
Citera
2010-01-24, 02:55
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohnoyoudidnt
När jag hade "vunnit" men ännu inte tackat ja fick jag automatiskt telefonnumret till personen som skulle flytta ut och kunde fråga denne om jag kunde titta på den.
Så man kan "vinna" lägenheten, titta på den, tacka nej och ändå behålla sina dagar?
Citera
2010-01-24, 08:18
Medlem
ohnoyoudidnts avatar
Citat:
Så man kan "vinna" lägenheten, titta på den, tacka nej och ändå behålla sina dagar?

Ja, men bara en gång tydligen.

http://www.sssb.se/index.php?page=uthyrningspolicy#15
Citat:
Första gången du tackar NEJ till ett kontraktserbjudande kan du direkt boka en annan bostad. Har du svarat JA och sedan inte signerar ditt hyreskontrakt inom föreskriven tid räknas även det som ett NEJ.

Andra gången du tackar NEJ eller inte signerar ditt hyreskontrakt inom föreskriven tid, oavsett om du tackat JA eller NEJ, makuleras din ansökan och dina ködagar går förlorade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in