Citat:
Ursprungligen postat av nosslo
Någon som vet vad som händer med en muslim som äter gris? Kan han va muslim längre och vad sker om han får i sig det av misstag?
Går en historia på jobbet om en muslim som tyckte väldigt mycket om baconost. Tillslut så var det en som fråga om han inte visste vad det innehöll och det gjorde han inte.
Hans värld föll ihop när han fick reda på vad bacon va för nåt. Har aldrig träffat den personen, han hade slutat innan jag börja.
Tja nosslo!
Det här är en intressant fråga som du kommer få ett ordentligt svar på från ett islamiskt perspektiv!
Vi kan börja det hela med versen som förbjuder griskött i koranen: [2:173] Vad Han har förbjudit er är kött av självdöda djur, blod och svinkött och sådant som offrats åt en annan än Gud.
Men den som [av hunger] tvingas [att äta sådant] - inte den som av trots överträder [förbuden] eller som går längre [än hungern driver honom] - begår ingen synd. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.
Och eftersom en muslim blir muslim genom att vittna att det inte finns någon Gud förutom Allah, och att profeten Mohammed är hans sände bud, så kan inte denna person kallas för icke muslim om han/hon gör en synd.
Och här är det viktigt och påpeka att det finns skillnad från att göra en synd för att man syndar och vet att det är inte tillåtet, och från att man nekar en regel i Islam.
Vilket innebär att en muslim som nekar att griskött är förbjuden enligt islam och äter det för att han/hon inte tror att den är förbjuden är då denna person icke muslim då denna person inte vill tro på de regler som kommer direkt från skaparen.
Men ifall denna person vet att grisköttet är förbjuden, och trotts det så har han käkat köttet medvetet så är han enbart en syndare och INTE en icke muslim.
Och apropå det där med historien du nämnde på jobbet så är det faktiskt vanligt att man kan någon gång i livet få sig griskött omedvetet här i Sverige då griskött konsumeras i stora mängder!
Och jag kan börja med mig själv då jag var på en restaurang i mellan Sverige, och jag tog en lunchbuffé, och omedvetet tog jag lite fläskkött, och nästa gång jag skulle fylla på med lite med mat så läste jag att den maträtten innehöll griskött!
Och det hela blev inte större än så, då Islam kan inte ställa någon till svars om man gjorde en grej omedvetet eller tvingad.
Så ifall en muslim råkar äta griskött omedvetet så är det inget han är skyldig, dock så bör man vara lite uppmärksam när man misstänker att det kan finnas fläsk i maten.
Och utifall en muslim äter griskött medvetet, och han ångrar sedan det han har gjort så gäller det att man ber Allah om förlåtelse, och då är det bra om man gör goda gärningar som kan sudda bort denna synd!
Bön, skänka pengar, åkalla, hjälpa en behövande, mm!
Hoppas att du har fått ett svar på din fråga, och du är alltid välkommen med nya frågor!
Hälsningar Cordoba