Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-07-28, 16:58
Medlem
Tjena jag använder mig av MacBook, den senare modellen i Aluminium och är grymt nöjd med den, den får alltid följa med vart jag än vill. Tillsammans med min iPod så är de underbart.

När jag är hemma så skulle jag dock gärna vilja docka min MacBook till min skärm som jag har. Det är en 22-tums skärm av märket Hanns-G, så det är tyvärr ingen mac-skärm.

Men sagt och gjort så har jag kopplat ihop datorn med min skärm med MiniDisplay-Porten och sedan en DVI-HDMI-sladd.
Problemet jag tycker är att jag inte kan stänga locket/skärmen på min macbook utan jag måste ha den uppfälld för att datorn ska funka och för att jag ska kunna använda datorn på den andra skärmen.

Jag undrar då om det finns något sätt för mig att köra på min andra skärm samtidigt som MacBooken är ihopfäll? Eller måste den helt enkelt vara uppfälld?
Citera
2009-07-28, 17:18
Medlem
Pallemans avatar
Finns inga mac-skärmar, så det har ingen betydelse.

Koppla in skärmen, externt tangentbord, mus och allt vad du vill ha. Lägg igen locket, vänta tills den somnar och väck den sedan genom att trycka på valfri knapp på tangentbordet. Voila!
Citera
2009-07-28, 17:20
Medlem
vafan det funkade ju
tack så ycket..de blev dessutom mycke bättre bild ^^
Citera
2009-07-28, 22:40
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Finns inga mac-skärmar, så det har ingen betydelse.

Koppla in skärmen, externt tangentbord, mus och allt vad du vill ha. Lägg igen locket, vänta tills den somnar och väck den sedan genom att trycka på valfri knapp på tangentbordet. Voila!

Vadå finns inga Mac-skärmar? Vad är det här då? http://www.apple.com/se/displays/

24-tummaren där går bara att ansluta med Mini DisplayPort som mig veterligen är en specialkontakt som finns hos nyare Macar. Det är väl en Mac-skärm i allra högsta grad?
Citera
2009-07-28, 23:47
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Vadå finns inga Mac-skärmar? Vad är det här då? http://www.apple.com/se/displays/

24-tummaren där går bara att ansluta med Mini DisplayPort som mig veterligen är en specialkontakt som finns hos nyare Macar. Det är väl en Mac-skärm i allra högsta grad?

Nej, det är en Apple-skärm.
Citera
2009-07-29, 04:35
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:

haha var med om samma sak nere på elgiganten för ett par dagar sedan.

-kunden: "asså, mitt batteri har dött på min mac-dator. hur bär jag mig åt?"
-säljaren: "ja men då kan du ta kontakt med Mac, så fixar dom det åt dig. dom är rätt bra och duktiga där nere på Mac så ta kontakt med dom."
Citera
2009-07-29, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Fiskarn
haha var med om samma sak nere på elgiganten för ett par dagar sedan.

-kunden: "asså, mitt batteri har dött på min mac-dator. hur bär jag mig åt?"
-säljaren: "ja men då kan du ta kontakt med Mac, så fixar dom det åt dig. dom är rätt bra och duktiga där nere på Mac så ta kontakt med dom."
Hehe hör varje dag folk som kommer in i butiken och säger "Ja men så ringde jag Mac".
Ska börja säga "Jaha men varför ringde du inte iPhone?"
Citera
2009-07-29, 11:27
Medlem
soers avatar
Citat:

Och Apple gör Macar och Mac-skärmar.
Citera
2009-07-29, 11:29
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Och Apple gör Macar och Mac-skärmar.
Nej, Cinema Display heter skärmen. Datorn heter Macintosh, eller Mac.
Citera
2009-07-29, 22:15
Medlem
soers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Nej, Cinema Display heter skärmen. Datorn heter Macintosh, eller Mac.

Och Cinema Display är specialgjord för Macar. Alltså är skärmen en macskärm. Skärp dig nu, såhär trög kan du inte vara på riktigt!
Citera
2009-07-29, 22:34
Medlem
miklons avatar
Citat:
Och Cinema Display är specialgjord för Macar. Alltså är skärmen en macskärm. Skärp dig nu, såhär trög kan du inte vara på riktigt!

Den är sannolikt avsedd för macar och framtagen för att användas med macar, men den kan användas med andra datorer också om de har Mini DisplayPort. Nu finns det väl kanske inga andra datorer som har det, men det kommer bli en öppen standard (en del av nästa DisplayPort-specifikation).

Så det är ett gränsfall om det är ok att kalla det en Mac-skärm eller inte tycker jag.
Citera
2009-07-29, 22:41
Medlem
pythonxs avatar
Citat:

Så en skärm gjord för en PC är en PC-skärm fast den fungerar med snart sagt varenda datorarkitektur i världen?
HP gör kanske Windows-skärmar och Microsoft Windows-möss och Windows-tangentbord?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in