2009-07-28, 16:39
Medlem
Diamanten_s avatar
Nu är det så här att jag kysste en kille i helgen som dagen efter hade ont i halsen. Han har nu halsfluss och äter penicillin mot det. Och här sitter jag nu med lite ont i halsen och känner att det håller på att bli värre.

Är det stor chans att man blir smittad om man kysser någon som någon dag efteråt har halsfluss?
Jag har tagit bort mina mandlar så vad kan jag vänta mig för besvär?
Citera
2009-07-28, 21:28
Medlem
ultrasounds avatar
Inkubationstiden (tiden från smittotillfälle till symtomdebut) för halsfluss är upp till några dagar. Det finns alltså en teoretisk risk att man är smittsam under denna tid av symtomfrihet.

Att du tagit bort halsmandlarna är ingen garanti för att inte drabbas av halsfluss (men risken borde minska avsevärt).

Det finns alltså risk att du kan ha drabbats av halsfluss. Kontakta sjukvården om det inte blir bättre.
Citera
2009-07-28, 22:03
Bannlyst
Som det låter hade ju killen halsfluss även då ni kysstes. Och eftersom du nu har fått samma symptom så är det ganska stor risk att även du har det, ja.
Citera
2009-07-30, 15:55
Medlem
ryttiputts avatar
Halsfluss måste inte sätta sig på mandlarna utan kan sätta sig i svalget eller på tungan så ja - du har nog halsfluss/streptokocker.
Citera
2009-07-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamanten_
Nu är det så här att jag kysste en kille i helgen som dagen efter hade ont i halsen. Han har nu halsfluss och äter penicillin mot det. Och här sitter jag nu med lite ont i halsen och känner att det håller på att bli värre.

Är det stor chans att man blir smittad om man kysser någon som någon dag efteråt har halsfluss?
Jag har tagit bort mina mandlar så vad kan jag vänta mig för besvär?

Får du feber och känner dig hängig så har du fått halsfluss med stor sannolikhet. Annars är det bara en infektion i halsen...

Inget farligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in