2009-07-28, 16:33
Medlem
Har klurat på en sak, finns det något ord i svenska språket som är både adjektiv, substantiv och verb?
Citera
2009-07-28, 16:54
Medlem
Satyricons avatar
Till exempel ”runda”.
Citera
2009-07-28, 17:15
Medlem
Egon3s avatar
låga = eldslåga / brinna / nedriga

Genom prejudikat gäller böjda ordformer.

för = substantiv / verb/ adjektiv / preposition / adverb / konjunktion

Adjektivet är sällsynt, utom negerat oför = funktionshindrad och i sammansättningar arbetsför, beslutsför. Nåja, följande för och emot är väl väldigt nära adjektivisk ställning.

— Han är emot och jag är för.
Senast redigerad av Egon3 2009-07-28 kl. 17:24.
Citera
2009-07-28, 17:23
Medlem
Orden sex och samlag är väl åtminstone både substantiv och verb på samma gång? Och "kåt" är både adjektiv och substantiv

Det där med "låga" tycker jag var lite långsökt Egon3. Ordet ska väl betyda samma sak också i alla ordklasser, eller? Annars har du nog rätt
Citera
2009-07-28, 17:44
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
... Det där med "låga" tycker jag var lite långsökt Egon3. Ordet ska väl betyda samma sak också i alla ordklasser, eller? ...
Det finns väl inget ord som betyder samma sak i två eller fler ordklasser? Då är det inte olika ordklasser. Kanske talar vi om en elastisk regel: att alla orden måste ha samma stam. Ordet »för« i olika ordklasser har släktskap betydelsemässigt, associationer till framåt, men det blir en svårbevakad regel. En dansmästare för sin dam både framåt och bakåt. När han för damen framåt så rör sig damen bakåt.

Här är ett ord som i varje fall har stam som substantiv:

kalla = blomma / benämna / frostiga
Senast redigerad av Egon3 2009-07-28 kl. 17:52.
Citera
2009-07-29, 19:12
Medlem
Ordet för är nog svårslaget, men passar i fyra ordklasser: substantiv, verb, adverb och konjunktion.
Citera
2009-07-29, 20:20
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Ordet för är nog svårslaget, men passar i fyra ordklasser: substantiv, verb, adverb och konjunktion.
För »så« får NEO till två ordklasser till: pronomen och interjektion. Totalt sex ordklasser.

— Jaså, på så sätt! (pronomen)
— Så, det var intressant att höra! (interjektion)

Det är numera mest korsordslösare som träffar på substantivet så (mått/kärl).
Citera
2009-07-30, 00:31
Medlem
Mikles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyllish
Har klurat på en sak, finns det något ord i svenska språket som är både adjektiv, substantiv och verb?

Jag slår ett bestämt slag för ordet "rå"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in