2009-07-28, 13:19
Medlem
Jag fick en hårddisk på 120 gb av min bror, fyllde den med film, och efter ungefär en vecka fick jag upp ett felmeddelande i högra hörnet som sade något i stil med "Försenad skrivning misslyckades. All data på Lokal Disk (J: ) har gått förlorad" och en massa mer som jag inte minns. Jag hade inte öppnat någon fil på disken och jag hade inte laddat ned något nytt, detta bara dök upp. Sen segade datorn ihop totalt och jag kunde inte avsluta eller påbörja några aktiviteter, inte heller starta om eller stänga av datorn. Så jag tryckte in strömknappen och startade om, men kom bara till andra Windowsskärmen, där det vanligtvis står "Välkommen" centrerat, men nu stod det "Windows startar" igen, dock ovanligt långt till höger.

Efter flera försök så drog jag ur den nya disken och sen gick datorn igång utan problem. Har virusscannat de två andra diskarna med Nod32 och de är rena. Någon som vet hur jag ska kunna rensa hårddisken när datorn inte ens startar då den är inkopplad?
Citera
2009-07-28, 13:20
Medlem
larceny666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grossy
Jag fick en hårddisk på 120 gb av min bror, fyllde den med film, och efter ungefär en vecka fick jag upp ett felmeddelande i högra hörnet som sade något i stil med "Försenad skrivning misslyckades. All data på Lokal Disk (J: ) har gått förlorad" och en massa mer som jag inte minns. Jag hade inte öppnat någon fil på disken och jag hade inte laddat ned något nytt, detta bara dök upp. Sen segade datorn ihop totalt och jag kunde inte avsluta eller påbörja några aktiviteter, inte heller starta om eller stänga av datorn. Så jag tryckte in strömknappen och startade om, men kom bara till andra Windowsskärmen, där det vanligtvis står "Välkommen" centrerat, men nu stod det "Windows startar" igen, dock ovanligt långt till höger.

Efter flera försök så drog jag ur den nya disken och sen gick datorn igång utan problem. Har virusscannat de två andra diskarna med Nod32 och de är rena. Någon som vet hur jag ska kunna rensa hårddisken när datorn inte ens startar då den är inkopplad?

Ifall det ligger rester kvar av ett operativsystem på den disken så kan det spöka... Är det Sata eller Ide disk?
Citera
2009-07-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larceny666
Ifall det ligger rester kvar av ett operativsystem på den disken så kan det spöka... Är det Sata eller Ide disk?

Ide
Citera
2009-07-28, 13:27
Medlem
larceny666s avatar
Citat:
Ide

ok. kolla så dom är jumprade rätt. Master , Slave osv...
Citera
2009-07-28, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larceny666
ok. kolla så dom är jumprade rätt. Master , Slave osv...

Det ska vara rätt, och disken har ju trots allt funkat en vecka
Citera
2009-07-28, 13:35
Medlem
927s avatar
kolla bootordning i bios, disken du fick kan va trasig
Citera
2009-07-28, 13:50
Medlem
mactrashs avatar
Kolla även IDE-kabeln om du har möjlighet att testa med en annan, felmeddelandet är tyvärr vanligt när en hårddisk är på väg att ge upp.
Citera
2009-07-28, 14:21
Medlem
Vet inte vad som var fel eller hur det löste sig, men nu funkar det helt plötsligt. Har försökt i flera dagar att starta skiten och nu gick det utan problem, inga virus heller. Tack för hjälpen i alla fall!
Citera
2009-07-28, 14:49
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Vet inte vad som var fel eller hur det löste sig, men nu funkar det helt plötsligt. Har försökt i flera dagar att starta skiten och nu gick det utan problem, inga virus heller. Tack för hjälpen i alla fall!

Råder dig endå att spara allt viktigt från den och endast använda disken till grejjer som inte gör något om dom går förlorade. Som sagt, den är på väg att ge upp.
Citera
2009-07-28, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Råder dig endå att spara allt viktigt från den och endast använda disken till grejjer som inte gör något om dom går förlorade. Som sagt, den är på väg att ge upp.

Har som sagt bara film, inga bilder eller något sånt som inte kan ersättas eller laddas ned på nytt
Citera
2009-07-29, 01:01
Moderator
Protons avatar
Känns som sagt som om den där disken håller på att ge upp. Kasta ut den å stoppa i en ny å rädda det du vill ha kvar från den innan den säckar ihop helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in