Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Skillnaden, vad jag hört, är att förstärkaren inte har radio, men receivern har det. Dock måste det vara fler skillnader.
När jag kollar på förstärkare så står det oftast 2x75W eller 2x100W - den driver alltså två högtalare. På vissa receiver när jag läser egenskaperna står det 5x100W eller liknande, d.v.s fem högtalare; stereohögtalarna left & right, men också center, och surround L och R.
Om jag vill lyssna på musik i första hand så borde jag köpa en förstärkare istället. Men om jag vill ha möjlighet att se på film i surroundljud så måste jag ju ha 5x100W exempelvis?
Är det inte att rekommendera om jag använder en 5.1 receiver enbart till stereo/musiklyssning med 2 kanaler?
Det kanske finns 2x100 förstärkare som kan skala upp till 5.1 ljud, men det blir väl inte lika bra?
Förstärkare är sådana du antingen har i bilen eller i PA anläggningen, Dvs det finns ingångar och utgångar, eventuellt en ratt att höjja och sänka volymen, Inget mer.
På bilar brukar det oftast sitta delningsfilter i förstärkaren.
En receiver har däremot oftast en skärm där man kan läsa lite info, ställa in lite kanaler hit och dit.
Tror nog inte det är så vanligt med hemmabio-förstärkare då det krävs 3 förstärkare för att få tex 5.1 ljud.
Nån får rätta mig om jag har väldigt fel.