2009-07-28, 12:44
Bannlyst
Skillnaden, vad jag hört, är att förstärkaren inte har radio, men receivern har det. Dock måste det vara fler skillnader.

När jag kollar på förstärkare så står det oftast 2x75W eller 2x100W - den driver alltså två högtalare. På vissa receiver när jag läser egenskaperna står det 5x100W eller liknande, d.v.s fem högtalare; stereohögtalarna left & right, men också center, och surround L och R.

Om jag vill lyssna på musik i första hand så borde jag köpa en förstärkare istället. Men om jag vill ha möjlighet att se på film i surroundljud så måste jag ju ha 5x100W exempelvis?

Är det inte att rekommendera om jag använder en 5.1 receiver enbart till stereo/musiklyssning med 2 kanaler?
Det kanske finns 2x100 förstärkare som kan skala upp till 5.1 ljud, men det blir väl inte lika bra?
Citera
2009-07-28, 13:10
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Skillnaden, vad jag hört, är att förstärkaren inte har radio, men receivern har det. Dock måste det vara fler skillnader.

När jag kollar på förstärkare så står det oftast 2x75W eller 2x100W - den driver alltså två högtalare. På vissa receiver när jag läser egenskaperna står det 5x100W eller liknande, d.v.s fem högtalare; stereohögtalarna left & right, men också center, och surround L och R.

Om jag vill lyssna på musik i första hand så borde jag köpa en förstärkare istället. Men om jag vill ha möjlighet att se på film i surroundljud så måste jag ju ha 5x100W exempelvis?

Är det inte att rekommendera om jag använder en 5.1 receiver enbart till stereo/musiklyssning med 2 kanaler?
Det kanske finns 2x100 förstärkare som kan skala upp till 5.1 ljud, men det blir väl inte lika bra?

Förstärkare är sådana du antingen har i bilen eller i PA anläggningen, Dvs det finns ingångar och utgångar, eventuellt en ratt att höjja och sänka volymen, Inget mer.
På bilar brukar det oftast sitta delningsfilter i förstärkaren.

En receiver har däremot oftast en skärm där man kan läsa lite info, ställa in lite kanaler hit och dit.

Tror nog inte det är så vanligt med hemmabio-förstärkare då det krävs 3 förstärkare för att få tex 5.1 ljud.

Nån får rätta mig om jag har väldigt fel.
Citera
2009-07-28, 13:14
Medlem
systems avatar
Förstärkare = förstärker svaga linjesignaler (typ CD-) så det hörs något i högtalarna.
Receiver = förstärkare med inbyggd (radio)mottagare.
Citera
2009-07-28, 13:18
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Förstärkare = förstärker svaga linjesignaler (typ CD-) så det hörs något i högtalarna.
Receiver = förstärkare med inbyggd (radio)mottagare.

Det behöver inte alltid vara radio i receiverarna, Men jo mottagare är sant, oftast brukar man även kunna välja olika ingångar, vilket man inte kan på en förstärkare.
Citera
2009-07-28, 13:24
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Det behöver inte alltid vara radio i receiverarna, Men jo mottagare är sant
Därför skrev jag radio inom parentes.

Citat:
oftast brukar man även kunna välja olika ingångar, vilket man inte kan på en förstärkare.
Därför skrev jag linjesignaler. Om man enbart har en linjesignal att förstärka bör man nöja sig med ett slutsteg (effektförstärkare).
Citera
2009-07-28, 14:23
Medlem
Moltas666s avatar
I dagligt tal...

Förstärkare > en kombination av förförstärkare och effektförstärkare.

2-kanalsförstärkare > en förstärkare som används för lyssning i stereo, speciellt för musikåtergivning. Kan inte användas för hemmabioljud.

2-kanalsreceiver > samma som ovanstående fast med inbyggd radiodel.

Hemmabioförstärkare > en förstärkare för minst 5 kanaler (oftast fler). 5.1 betyder att förstärkaren kan återge hemmabioljud i 5 kanaler + en kanal för subbas (subbas är en extra bashögtalare för extremt låga frekvenser).

Hemmabioreceiver > samma som ovan fast med inbyggd radiodel.

Förförstärkare > en separat förförstärkare som kopplas till en separat effektförstärkare. Används mest i speciellt kvalificerade ljudsammanhang.

Effektförstärkare > en separat effektförstärkare som matas med signaler från en separat förförstärkare. Används mest i speciellt kvalificerade ljudsammanhang.

En hemmabioförstärkare (-receiver) kan användas som en 2-kanalsförstärkare (stereo mode) men generellt ger en hemmabioförstärkare inte lika bra 2-kanalsåtergivning som en renodlad 2-kanalsförstärkare.
Citera
2009-07-28, 14:32
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Därför skrev jag radio inom parentes.

Därför skrev jag linjesignaler. Om man enbart har en linjesignal att förstärka bör man nöja sig med ett slutsteg (effektförstärkare).

Jag förtydligade bara ditt inlägg,
Försökte inte vara stöddig eller nått.
Citera
2009-07-28, 14:42
Medlem
systems avatar
Citat:
Jag förtydligade bara ditt inlägg,
Försökte inte vara stöddig eller nått.
Inte jag heller. Det är lugnt.
Citera