2009-07-28, 12:24
Medlem
Hej, vet inte om jag är i rätt del av forumet, men någon kanske kan rätta mej annars.

Frågan gäller skelett. Om man har färskvatten, en liten insjö för exempel, hur länge kan man hoppas att skelett kan bevaras där? Kan där finnas changs att flera hundra år gammalt skelett kan lagras i bottenslammet?
Citera
2009-07-28, 22:15
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jadacool
Hej, vet inte om jag är i rätt del av forumet, men någon kanske kan rätta mej annars.

Frågan gäller skelett. Om man har färskvatten, en liten insjö för exempel, hur länge kan man hoppas att skelett kan bevaras där? Kan där finnas changs att flera hundra år gammalt skelett kan lagras i bottenslammet?

De har hittat mammutar och mastodonter i sjöbottnar. Kompletta skelett, även med de minsta benen. Så gott och väl 10.000år skulle jag säga. Sötvatten är vida överlägset saltvatten måste tilläggas.
Citera
2009-07-28, 22:16
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Genetik -> Natur & Miljö

/Mod
Citera
2009-07-29, 20:30
Medlem
najass avatar
Testa att sök på tafonomi (taphonomy) som behandlar nedbrytning/bevarande av dött organiskt material.

Många faktorer påverkar; syrefria miljöer, salter, surhet, temperatur, bioturbation etc, etc.
Citera
2009-07-30, 09:54
Medlem
Mycket tack för svaren!
Jag förstår att det är många faktorer som spelar in, men oavsett hur jag sökte så hittade jag inget vettigt svar på denna fråga. Nu vet jag mera och kan gå bättre tillväga i mitt sökande och studerande.
Citera
2009-07-30, 18:28
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jadacool

Mosslik kan vara ytterst relevant att lösa om. Med rätt förutsättningar som surt vatten, låg syrehalt och kallt klimat kan man få väldigt perfekt bevaring av kroppar. Man kan se så väl hår som vad sista måltiden bestod av. Syre är normalt den största skurken när det gäller nedbrytningen och att ha syrefritt är väldigt bra för att få saker att vara länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in