2009-07-28, 00:12
Medlem
Kaustis avatar
Jag såg en kopparödla häromdan. Då uppstod en fundering. Kopparödlan saknar ju ben och allt det där - den ser ut som en orm. Ändå är den tydligen en ödla. Men varför? Det finns säkert en mycket vettig förklaring till detta, men jag skulle gärna vilja höra denna förklaring av någon. Alltså:

Varför är en kopparödla en ödla och inte en orm?
Citera
2009-07-28, 00:18
Medlem
systems avatar
Jag tror det har något med ögonlock och hörsel att göra.
Citera
2009-07-28, 00:22
Bannlyst
1. Ödlorna har ögonlock, vilket ormarna saknar.
2. Ödlornas fjäll är lika stora över hela kroppen, medan ormarna har en rad väsentligt bredare fjäll på buken.
3. Ödlorna har synliga öronöppningar, vilket ormarna inte har.
4. Ödlorna har utvecklat ett primitivt öga mitt på pannan som är ljuskänsligt och inte lika avancerat som andra ryggradsdjurs ögon.
Citera
2009-07-28, 06:54
Medlem
Den där ödlan har jag också funderat lite på. Varför har den inte utvecklat ben, alternativt tillbakabildat benen? Har den överhuvudtaget några spår av tidigare ben eller ser skelettet ut som hos en orm ?

Det finns säkerligen en förklaring i livsbetingelserna bakåt i tiden, men naturen har konstiga vägar ibland.

.
Citera
2009-07-28, 09:54
Medlem
Både ormar och ödlor härstammar från djur med ben, och de flesta ormar har tillbakabildat dem. Men ser man på skelettet hos t ex pytonorm, så finner man tydliga rester av bakben.
Citera
2009-07-28, 10:56
Medlem
Har hört att kopparödlan även tappar svansen om man försöker fånga den.
Citera
2009-07-28, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rollin

Hela ödlan är ju en svans?

Men så är det inte, har fångat ett par stycket och visat upp dem stolt i mina yngre dagar, lite sprattel var allt man fick.
Citera
2009-07-28, 11:41
Medlem
Morvalions avatar
Citat:

Det är sant. Den kan snöra av sin egen svans vid fara. Svansen växer ut sedan, dock med några skillnader.

F.ö. så är kopparödlan en "tidig version" av ormen. Den har tillbakabildade ben och lever ungefär som ormar, så om några miljoner år så kanske den har utvecklats till en riktig orm!
Citera
2009-07-28, 12:10
Moderator
nobodys avatar
Jfv>>> Ekologi, naturvård, djur och växter
Citera
2009-07-28, 18:23
Medlem
cephs avatar
Citat:

Både kopparödla och skogsödla släpper svansen om man tar dem i den. Gäller säkert sandödla också, men jag är inte hundra (de är så sällsynta ändå). Blir en köttig liten klump i slutet som senare täcks av tjocka fjäll eller liknande.

Då ödlorna är mindre aktiva, t.ex. inför vintervilan eller under de första varma vårdagarna så brukar de inte släppa svansen. Fångade mycket ormar och ödlor som barn så det är bara anekdotiska iakttagelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in