2009-07-28, 00:22
Medlem
campaign1s avatar
Fattar ärligt talat ingenting.
Industriell ekonomi är en grym utbildning. Vill du läsa den så ska du läsa den.
Visst kan man lyssna på vad morsan säger men i detta fall så förstår jag inte vad hennes problem är.
Hon har verkligen ingenting att klaga på. Finns inget som tyder på att du skulle lyckas bättre för att du läser till läkare.
Citera
2009-07-28, 00:39
Medlem
Det är det svåraste man någonsin kan försöka göra sig av med - ångesten och skuldkänslor som ens föräldrar alltid lyckas föra över en.

Det är viktigt att komma ihåg att alla ansvarar för sina egna liv. Du bär absolut inte någon som helst ansvar att se till att din mor är lycklig. Du ansvarar enbart för ditt eget liv och din egen lycka. Att det sedan gör extremt ont att se besvikelsen i ens mors ögon är en annan femma. Men påminn dig själv om att den "besvikelse" som speglas i deras ögon inte är befogat. Du verkar så pass smart och vettig att du vet själv vad som är bäst för dig.

Och so what - du väljer fel utbildning. Hur många studenter hoppar inte av efter sitt första år?
Citera
2009-07-28, 01:41
Medlem
din morsa verkar vara en jävla idiot.

hade ajg vart du hade jag bett henne dra åt Helvete och fixat eget
Citera
2009-07-28, 08:58
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless

Just det som är problemet. Jag kommer att få skuldkänslor om min mamma blir missnöjd med mitt val .

Jag måste inse att hon kommer att klara sig, trots att hon också lider av kraftig depression.

Citat:
För att jag inte kan stå ut i flera år med att jag lämnat henne onöjd hemma.

(Är detta en påföljd av min depression)?

Vems liv skall du leva? Ditt eller morsans?

Det är inte du som skall ha skuldkänslor för att du väljer att leva ditt liv som du känner är rätt för dig. Är det någon som skall skämmas så är det din lilla mamma.

Klipp navelsträngen och säg åt din mamma att hon får ta tag i sina egna problem och inte skicka dem på dig.

Det är inte ungars "plikt" eller "skyldighet" att leva sina föräldrars liv.

Är det någon som skall ha skuldkänslor så är det din mamma med tanke på hur hon beter sig.
Senast redigerad av Empress 2009-07-28 kl. 09:02.
Citera
2009-07-28, 10:01
Medlem
Rafos avatar
Ibland måste man rätta till sina föräldrar och det är bättre att lära dom tidigt att man är en egen individ. Många föräldrar har svårt acceptera detta men om man itne gör det så drabbas man bara själv av problem. Ibland är det bra att strunta i skuldkänslorna och säga till på skarpen.

Ex, så när jag gick ur gymnasiet hade lite pengar så jag klarade mej, tänkte studera efter ett år och jag hade ett sommarjobb så tjötade hon på mej tills jag nästan knöcktes om att skaffa heltids jobb under året. Hon tjötade om varenda liten B utbildning som hon läste om där det stod att 9/10 fick jobb efter avslutad utbildning. Tillsist pallade jag inte mer så jag sa ursäktande till henne att hon var en underbar mamma som jag älskar men att ibland kunde hon vara en sån jävla fitta och att jag tänkte fatta de beslut jag käner för men hon istället gärna får komma med råd.

Det gäller bara att kunna stå upp för sej själv.
Citera
2009-07-28, 11:22
Medlem
Carelesss avatar
Tack för all respons och råd!

Bra att veta att det i alla fall inte är fel på mitt val, utan henne .

Vad det gäller att flytta ut, kommer det nog att ske. De stödjer mig väldigt bra ekonomiskt och inte fan hade jag annars tänkt mig att pendla mellan Lund och Stockholm .
Nu gäller det bara för mig att övertyga henne om att det är ett av de bättre utbildningar som finns just nu.

PS: Jag blev lite besviken när jag märkte att kursen inte innehöll så avancerat matte. Jag som hade tänkt mig att sitta med differentialkalkyler 24/7 .
Citera
2009-07-28, 16:34
Medlem
Tashokus avatar
Varför ska man ägna sitt liv åt att göra sina föräldrar nöjda? Det hela slutar ju iaf att man själv blir missnöjd
Citera
2009-07-28, 17:08
Medlem
Det spelar ingen roll vad din mamma tycker om DITT VAL av utbildning! Det är DIN utbildning och DITT liv! Här måste du verkligen skita i vad din mamma tycker. Om du utbildar dig till något skit bara för att din mamma ville det kan jag lova dig att du lär vara deprimerad Xantal år till av ditt liv!

Min mamma är lite så ibland hon vill verkligen inte att jag ska bli polis för att hon är rädd att jag ska dö! Hon vill likt din mamma att jag ska bli läkare eller något "smart" advokat. Nej bestämm själv!
Citera
2009-07-29, 10:47
Medlem
popcorn.ekorres avatar
Ditt val. Din utbildning. Ditt liv.

Säj åt morsan att hålla käften stängd och vara aglad om hon inte vill att du ska jobba på konsum istället.
Citera
2009-07-29, 11:55
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Nu gäller det bara för mig att övertyga henne om att det är ett av de bättre utbildningar som finns just nu.

PS: Jag blev lite besviken när jag märkte att kursen inte innehöll så avancerat matte. Jag som hade tänkt mig att sitta med differentialkalkyler 24/7 .

Inte ens det behöver du göra.. Din morsa skall inte övertygas.
Det räcker att du säger åt henne att hon får finna sig i vad du väljer för utbildning och hon få helt enkelt leva med det sen.

P.S
Ähh du låter som galenpannan och tillika matematiker, Matte-Matik ..

http://www.helgo.net/gavel/mattematik.php
(Killen har gjort sköna mattetexter på kända melodier)
Citera
2009-07-29, 12:16
Avslutad
Jag låg också före

i de flesta ämnen i skolan (utom idrott som jag var riktigt kass i). Jag lärde mig läsa, precis som du, i 4-års åldern och jag har alltid haft en god vokabulär och därmed haft lätt för att prata med äldre människor. Tyvärr blev jag mobbad och utfryst just för att jag var lillgammal och det fick mig till sist att tappa motivationen. Tilläggas ska också att min morsa har haft alkoholproblem i perioder och att jag därför fått ta hand om mina småsyskon och diska och städa hemma när hon varit för full. Detta har också sänkt min motivation.

Många släktingar uppskattade mig dock och sa till mig när jag var yngre att "Dig kommer det nog att gå bra för i livet, så intelligent som du är".

Det förstör mycket när man inte ens får backup eller stöd av sin egen familj. Min morsa ville visserligen att jag skulle utbilda mig och bli något, men hon gjorde absolut ingenting för att pusha eller uppmuntra mig.

Mobbningen i skolan (ända upp till gymnasiet) och mina taskiga hemförhållanden gjorde att jag efter att jag flyttat hemifrån hamnade i missbruk. Jag har varit i missbruk i 11 års tid och det är först nu efter avslutad behandling som jag verkligen bestämt mig för att göra något av mitt liv. Men jag har en massa skulder på KF och det är svårt att vinna vanligt folks förtroenden med min bakgrund, så allt går i snigelfart.

Din morsa ska ge fan i att lägga sig i ditt liv. Du har rätt att välja vilken utbildning du vill. Det var en konstig mor som inte är mån om sitt barns framtid. Hatar såna "föräldrar".
Citera
2009-07-29, 13:53
Medlem
Jinxedds avatar
Gør du inte detta så kommer du bara avsky dig sjælv før att du lyssnade før mkt på din mor och inte stod på dig sjælv och kørde på det DU ville.

Du kommer lyckas, np.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in