2012-03-18, 14:42
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Går det på något vis att manuellt lägga till faviconer/iconer för de länkar som man har i bokmärkesfältet för sådana muppsidor som själva inte har tänkt på det? Den möjligheten finns i InterNjet Explorer men jag har inte hittat något motsvarande i FF.

Fördelen är ju att man då inte behöver ha namn på bokmärket och på så vis får plats med fler. Om möjligheten inte finns, hur för man fram sådana önskemål till de som arbetar med utvecklingen? SuperPutte?
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/bookmark-favicon-changer/
2012-03-19, 02:26
Medlem
GuruAfSnuss avatar
Någon som har varit med om att nerladdningen från vissa p2p sidor pausas ofta men filhanteraren säger att inget har pausats? Det händer utan notis och nerladdningen tycks "lagga".

EDIT:Händer visserligen på explorer också. Senaste sidan den hände ifrån var RapidShare.
Senast redigerad av GuruAfSnus 2012-03-19 kl. 02:28.
2012-03-19, 03:32
Medlem
Hej!

Jag sysslar en del med webbutveckling (inte jätteavancerat, mest Wordpress) och undrar om det finns någon slags extension till Firefox där man kan visa en sida man är inloggad på "som utomstående", dvs som jag lösenordsskyddar en sida men är inloggad ser jag ju sidan - istället för att behöva logga ut och tömma min historik, cache, etc, skulle jag vilja "switcha" på något sätt, så att jag ser sidan så som en besökare skulle se den.

Fattar ni vad jag menar?
Om någon känner till något sådant tillägg skulle jag bli sjukt tacksam!
2012-03-19, 05:17
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itskillingme
Hej!

Jag sysslar en del med webbutveckling (inte jätteavancerat, mest Wordpress) och undrar om det finns någon slags extension till Firefox där man kan visa en sida man är inloggad på "som utomstående", dvs som jag lösenordsskyddar en sida men är inloggad ser jag ju sidan - istället för att behöva logga ut och tömma min historik, cache, etc, skulle jag vilja "switcha" på något sätt, så att jag ser sidan så som en besökare skulle se den.

Fattar ni vad jag menar?
Jag har dessvärre ingen aning om det. Men tills du hittar ett så kan du använda en annan webbläsare (ex. chrome) för att se hur det ser ut alt. en portabel version av firefox.
2012-03-19, 11:16
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itskillingme
Hej!

Fattar ni vad jag menar?
Du kan skapa en till Firefox-profil och köra två stycken Firefox-sessioner samtidigt. http://support.mozilla.org/en-US/kb/Managing-profiles
2012-03-20, 19:03
Medlem
Hej,

började nyss använda FF istället för Chrome då jag var trött på att flashspelaren hängde sig osv, men verkar som att exatk samma sak sker även med FF?

Hursom, det jag ville fråga var: Använder mig av senaste versionen (FF 11) och skriver jag "xxx" i adressfältet så kommer jag till yahoos sökmotor, något jag inte vill. VIll att förinställda ska vara google, så mycket bättre bara. Har kikat igenom alternativ men kan fan inte hitta någonstans var man ändrar.

Tack på förhand
2012-03-20, 19:11
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Hej,

började nyss använda FF istället för Chrome då jag var trött på att flashspelaren hängde sig osv, men verkar som att exatk samma sak sker även med FF?

Hursom, det jag ville fråga var: Använder mig av senaste versionen (FF 11) och skriver jag "xxx" i adressfältet så kommer jag till yahoos sökmotor, något jag inte vill. VIll att förinställda ska vara google, så mycket bättre bara. Har kikat igenom alternativ men kan fan inte hitta någonstans var man ändrar.

Tack på förhand

Bredvid adressfältet har du sökfältet på FF.
Där finns då en liten ikon i själva sökfältet.
Klicka på den och välj hantera sökmotorer, flytta upp google så att det ligger högst upp.
Fan jag visste inte att man kan söka från adressfältet på FF också.
2012-03-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Bredvid adressfältet har du sökfältet på FF.
Där finns då en liten ikon i själva sökfältet.
Klicka på den och välj hantera sökmotorer, flytta upp google så att det ligger högst upp.
Fan jag visste inte att man kan söka från adressfältet på FF också.
Google låg redan högt upp :/ Testade nu att ta bort alla andra, men söker fortfarande med yahoo, vad tusan? Ska reboota FF också och se om det är det som spökar. Om jag inte uppdaterar så funkar det! (för jag hoppas på att det funkar, samt är lat )

EDIT: Det funkar fan inte Söker FORTFARANDE med yahoo, och den finns inte ens med i listan över olika sökmotorer längre, vad i helvete?
2012-03-20, 20:35
Medlem
Jag har nu råkat ut för en jobbig företeelse i Mozilla Firefox. Uppstarten av webläsaren är ofta mycket långsam. När man ska byta sida så går även det långsamt. Det står "ansluter" och själva cirkelrörelsen i laddningen rör sig inte ens, men efter cirka 10 sekunder rör den sig och sidan laddas. Särskilt Facebook är extremt långsam. Även när man ska söka på Google går det långsamt. Ibland så kan det hända att sidan laddas normalt.

Vad jag har gjort:

* Installerat om Firefox och även tagit bort alla tillägg.

* Skannat med Nod32 Antivirus.

* Skannat och rengjort med CrapCleaner och Advanced SystemCare Deep Scan. Alltså både defraggat och fixat registerfel.

* Kört med Speedyfox.

* Kört en skann med Malwarebytes AntiMalware.

Resultatet är det samma. Vet att i vissa fall kan utorrent slöa ner webbsidor, särskilt om man har markerat utorrent som webbläsare i Nod32, men så är det inte i mitt fall nu. Kan tilläggas att jag inte formaterat datorn på säkert över 1 år, men känner inte för att formatera för tillfället. Om någon 1337 kanske vet svaret vore det extremt tacksamt.
2012-03-20, 22:04
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Jag har nu råkat ut för en jobbig företeelse i Mozilla Firefox. Uppstarten av webläsaren är ofta mycket långsam. När man ska byta sida så går även det långsamt. Det står "ansluter" och själva cirkelrörelsen i laddningen rör sig inte ens, men efter cirka 10 sekunder rör den sig och sidan laddas. Särskilt Facebook är extremt långsam. Även när man ska söka på Google går det långsamt. Ibland så kan det hända att sidan laddas normalt.

Vad jag har gjort:

* Skannat och rengjort med CrapCleaner och Advanced SystemCare Deep Scan. Alltså både defraggat och fixat registerfel.

* Kört med Speedyfox.

Resultatet är det samma. Vet att i vissa fall kan utorrent slöa ner webbsidor, särskilt om man har markerat utorrent som webbläsare i Nod32, men så är det inte i mitt fall nu. Kan tilläggas att jag inte formaterat datorn på säkert över 1 år, men känner inte för att formatera för tillfället. Om någon 1337 kanske vet svaret vore det extremt tacksamt.
Har du testat att radera profilmappen och börja på ny kula? Observera att alla dina inställningar, bokmärken, tillägg osv. försvinner isf., så ta backup på relevant data innan.
2012-03-21, 00:11
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Google låg redan högt upp :/ Testade nu att ta bort alla andra, men söker fortfarande med yahoo, vad tusan? Ska reboota FF också och se om det är det som spökar. Om jag inte uppdaterar så funkar det! (för jag hoppas på att det funkar, samt är lat )

EDIT: Det funkar fan inte Söker FORTFARANDE med yahoo, och den finns inte ens med i listan över olika sökmotorer längre, vad i helvete?

epost72:s svar borde ha hjälpt dig.
Firefox har dessutom Googles sökmotor som standard.
Har du möjligen laddat ned Firefox från en annan sida än den officiella Mozilla-sidan http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/fx/ ?
Föreslår att du avinstallerar och börjar om igen - och radera rent så här:
1. Avinstallera som vanligt via Kontrollpanelen, Program, Avinstallera ett program
2. Vid avinstallationen dyker det upp en popup-ruta. Kryssa för även denna ruta enligt bilden http://img707.imageshack.us/img707/6823/avinstallff.png (annars försvinner inte "allt")
3. Installera Firefox igen med senaste versionen från Mozillas egen sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto

Vad jag har gjort:

* Kört med Speedyfox.

Run3:s svar till dig är bra, jag vill bara kommentera att du kan testa att stänga av olika felkällor via Felsäkert läge också innan du eventuellt raderar hela profilen.
Så här kör du Firefox i Felsäkert läge:
1. Stäng ner Firefox först.
2. Windows Start knappen, klicka på Kör... och klistra in detta
firefox -safe-mode
3. Du kommer till en popup-ruta. Se bilden http://img812.imageshack.us/img812/1949/firefoxfelskertlge.jpg
Välj att testa olika alternativ (i ditt fall hade jag provat att stänga av alla addons först) - men tänk på att klicka på knappen Fortsätt i felsäkert läge tills du lokaliserat felet. Då kan du alltid återvända och prova ett annat alternativ (bara att stänga ned FF i felsäkert läge först och upprepa punkt 2 ovan)
Väljer du den andra knappen görs förändringen permanent (och kan inte ångras), väljs alltså först när du vet vad som krånglade.

Var något oklart, läs vidare här: http://support.mozilla.org/sv-SE/kb/Fels%C3%A4kert%20l%C3%A4ge
Bra förklaring till hur du bör felsöka rent allmänt här: http://support.mozilla.org/sv-SE/kb/Grundl%C3%A4ggande%20fels%C3%B6kning

Ps. Kör INTE med diverse "snabba-upp-firefox-med-detta" program eller addons typ Speedyfox, därför de är absolut verkningslösa och kan i värsta fall slöa ned istället.... Skulle inte förvåna mig om det är vad som hänt i ditt fall.
Dessa program gör ändringar i något som heter about:config (diverse användarinställningar av Firefox) och för att nollställa dessa - efter att du avinstallerat Speedyfox - gå in i Felsäkert läge igen och markera "Reset all user preferences...."
2012-03-21, 00:18
Medlem
Jag har haft stora problem med Firefox på slutet, det är allmänt segt och det kraschar flera gånger per dag.

Jag har Win XP och Firefox 11

Senaste kraschen kopierade jag rapporten och det står såhär;

Kod:
AdapterDeviceID: 0401
AdapterVendorID: 10de
Add-ons: {972ce4c6-7e08-4474-a285-3208198ce6fd}:11.0
AvailableVirtualMemory: 1162694656
BuildID: 20120312181643
CrashTime: 1332284409
EMCheckCompatibility: true
FramePoisonBase: 00000000f0de0000
FramePoisonSize: 65536
InstallTime: 1332259042
Notes: AdapterVendorID: 10de, AdapterDeviceID: 0401, AdapterSubsysID: 22861682, AdapterDriverVersion: 6.14.12.8558
D3D10 Layers? D3D10 Layers-
D3D9 Layers? D3D9 Layers+

ProductID: {ec8030f7-c20a-464f-9b0e-13a3a9e97384}
ProductName: Firefox
ReleaseChannel: release
SecondsSinceLastCrash: 178
StartupTime: 1332284254
SystemMemoryUsePercentage: 64
Theme: classic/1.0
Throttleable: 1
TotalVirtualMemory: 2147352576
URL: https://rs863p11.rapidshare.com/cgi-bin/rsapi.cgi?sub=download&cookie=414D9868EA98F80C0CFEC397C4FFBBE9662DFC90B1CE52C22DABF6A540C4981CC56BE3631782F312E5B5665BCAACF  D53&editparentlocation=0&fileid=2462429227&f1&dlauth=0&wantpremdl=1
Vendor: Mozilla
Version: 11.0
Winsock_LSP: MSAFD Tcpip [TCP/IP] : 2 : 1 :  
 MSAFD Tcpip [UDP/IP] : 2 : 2 :  
 MSAFD Tcpip [RAW/IP] : 2 : 3 :  
 RSVP UDP Service Provider : 6 : 2 :  
 RSVP TCP Service Provider : 6 : 1 :  
 MSAFD NetBIOS [\Device\NetBT_Tcpip_{AD0819C8-7425-4448-A526-C6AD550148A2}] SEQPACKET 0 : 2 : 5 :  
 MSAFD NetBIOS [\Device\NetBT_Tcpip_{AD0819C8-7425-4448-A526-C6AD550148A2}] DATAGRAM 0 : 2 : 2 :  
 MSAFD NetBIOS [\Device\NetBT_Tcpip_{E6092355-7A68-41E4-86EA-9A8E51CE7B43}] SEQPACKET 1 : 2 : 5 :  
 MSAFD NetBIOS [\Device\NetBT_Tcpip_{E6092355-7A68-41E4-86EA-9A8E51CE7B43}] DATAGRAM 1 : 2 : 2 :  
 MSAFD NetBIOS [\Device\NetBT_Tcpip_{A1C29106-921B-4309-A708-EA613A6A1D51}] SEQPACKET 2 : 2 : 5 :  
 MSAFD NetBIOS [\Device\NetBT_Tcpip_{A1C29106-921B-4309-A708-EA613A6A1D51}] DATAGRAM 2 : 2 : 2 : 

Den här rapporten innehåller också teknisk information 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in