2012-03-14, 07:41
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Men det går ju trots allt att skapa lösenordsskydd för profilerna med det addon jag hittade.
Plus att det är busenkelt att skapa vanliga profiler separerade från varandra - som sagt.
Vid en snabb titt så stödjer det bara upp till FF7

Sedan handlar det om så mycket mer än FF att låta vänner sitta med ens personliga adminkonto.

Citat:
Fick för några dagar sedan en känga av dig epost72 för att jag föredrar Firefox.
Returnerar denna med att fråga om det är lika smidigt av skapa profiler i Chrome, och om denna sekretess övh går att skapa i Chrome?
Jaa du jag har aldrig ens funderat över det eftersom jag inte känner att jag har något behov av det.

Citat:
Sedan angående snabbheten är FF faktiskt snabbare också. Jag brukar MÄTA sidladdningarna via sidor som ger fakta svart på vitt, exempelvis webwait.com. Jag har jämfört FF och Chrome regelbundet på det sättet i snart ett år nu, och i en test av 25 slumpvisa sidor vinner FF i 60-80% mot Chrome. Att du upplever Chrome som snabbare har att göra med (just det) din perception - och inget med rena fakta.
Skillnaderna ökar ju fler flikar du har öppna dessutom.
Chrome förbrukar mer minne och mer processorkraft.
Firefox har fler och bättre fungerande addons än Chrome, men lite kunskap är det ingen match att skapa ett eget användargränsnitt, har ett bättre personligt integritetsskydd, osv, osv.

Kortfattat spelar det egentligen inte så stor roll vilken webbläsare man väljer - om man tar den "rakt ur boxen" och bara kör - där har t o m Chrome en liten fördel eftersom en del redan är paketerat i denna. Därför att alla de större webbläsarna som är där mer eller mindre lika i snabbhet, funktion, osv. Skillnaden blir tydlig först när användaren vill lägga till bättre funktioner med olika addons.

Vilken webbläsare man väljer har med smak, erfarenhet och lust att påverka/ha kontroll över sitt surfande.
Som oerfaren skulle jag föredragit IE>Chrome>Opera>Firefox medan som erfaren skulle jag gått den motsatta vägen av de skäl jag angett ovan.
Som jag sa, min upplevelse är att Chrome är snabbare sedan kan du göra vilka mätningar och stapeldiagram du vill.
2012-03-14, 07:46
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag instämmer helt klart i dina slutsatser.
Installerade efter mitt senaste inlägg i tråden än en gång Chrome för att se om den blivit bättre men precis som tidigare VERKAR den bara snabbare och det verkar som om den är gjord för att ladda de delar av sidan som syns mest först, vilket ger ett intryck av att den är snabb som attan, medan den i verkligheten desperat laddar allt i bakgrunden för att hinna ikapp.

Så nej, jag ser verkligen inga skäl att köra Chrome. Med de senaste uppdateringarna som Mozilla släppt är ju nämligen dessutom alla barnsjukdomar i princip borta och krascher och andra märkliga beteenden är ett minne blott, iaf för mig.
Dags att börja beställa t-shirts och kaffemuggar av Mozilla.
Det skulle kunna vara köpbar förklaring, men i det läget går det oftast att använda sidan iaf medan FF står och tuggar frenetiskt.
2012-03-14, 18:50
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag instämmer helt klart i dina slutsatser.
Installerade efter mitt senaste inlägg i tråden än en gång Chrome för att se om den blivit bättre men precis som tidigare VERKAR den bara snabbare och det verkar som om den är gjord för att ladda de delar av sidan som syns mest först, vilket ger ett intryck av att den är snabb som attan, medan den i verkligheten desperat laddar allt i bakgrunden för att hinna ikapp.

Så nej, jag ser verkligen inga skäl att köra Chrome. Med de senaste uppdateringarna som Mozilla släppt är ju nämligen dessutom alla barnsjukdomar i princip borta och krascher och andra märkliga beteenden är ett minne blott, iaf för mig.
Dags att börja beställa t-shirts och kaffemuggar av Mozilla.

Och jag instämmer i vad du sagt
Det är väl ingen statshemlighet vad jag föredrar för webbläsare.... men hoppas heller inte att denna debatt epost72 för leder till en löjlig "fanboy" anklagelse. Det är trots allt en tråd för Firefox-relaterade frågor och tips.
Min erfarenhet är att Firefox fungerar bättre.
Historiskt var (och är fortfarande) flertalet webbsidor anpassade för IE. Sedan kom med tiden, efter att Firefox popularitet ökat, flera sidor att optimera även för (eller främst för) Firefox. Chrome befinner sig där Firefox befann sig för några år sedan på detta område. Det märker man då det inte går att komma in på vissa sidor med Chrome - men det är ju troligen ett övergående problem för Chrome-användarna.

Det är ingen tvekan om att Chrome är en bra webbläsare. Dock är den inte lika användarvänlig om man vill göra annat än bara acceptera vad Chrome redan förpreparerat.
Addons fungerar helt enkelt inte lika bra som på Firefox. Ett exempel är ett av de viktigaste addonen - AdBlockPlus - det är ju bara att gå in på deras hemsida och läsa...."We are currently working on providing the same experience for Google Chrome as what you are used to from Firefox. Please keep in mind that we are not there yet and much work still needs to be done. There are also known Google Chrome bugs and limitations that need to be resolved." http://adblockplus.org/en/chrome
Inte så konstigt kanske eftersom Googles affärsidé är att tjäna pengar på annonsering och annan reklam... att då underlätta för oss användare att kunna blockera den irriterande reklamen vore ju som att bita den hand som föder en

Ett annat skäl till att föredra Firefox är den personliga integriteten. Jag gillar inte tanken på att ett storföretag ska kunna veta mina intressen, vanor, etc.
Google är i det avseendet lika med spyware.
Vad säger att denna information inte kan missbrukas - idag eller i framtiden? Allt du gör loggas ju, och även om just Google låter det (officiellt sagt i alla fall) ske delvis anonymt så lagras det ändå. Och kan användas till obehagligare saker därmed. Kanske en stat bestämmer att konfiskera denna information. Ingen demokrati är framtidssäker - t ex var Tyskland en demokrati före nazisterna tog makten. Om internet och Google hade existerat då rent hypotetiskt, vad kunde då inte ha missbrukats när en regering kan åsiktsregistrera människor så detaljerat?
Googles tjänster är i många stycken smidiga och bra, men baksidan och riskerna är negligerade av folk för att de inte känner till allt.
I Firefox kan du åtminstone skydda din integritet betydligt bättre än i Chrome.

Köpte en smartphone för första gången förra veckan. Android OS.
Då märkte jag vilket grepp Google har över folk. Man är mer eller mindre tvungen att teckna ett Googlekonto (kopplat till gmail - som också är Google) för att ladda ner t ex appar. Säkerheten är undermålig dessutom, få fungerande antivirusprogram, etc så man verkar mer eller mindre fullt exponerad för det mesta om man surfar på sin mobil.
I och med synkningen mellan ordinarie dator och mobil krävs av Google kommer ju riskerna att öka även på din vanliga dator då diverse skit kan komma in i datorn via din mobil - om jag nu förstått det rätt.
Jag som användare vill inte riskera att kidnappas digitalt. Varför måste jag använda Googles produkter, och varför inga alternativ?
Men detta är kanske en annan diskussion?
2012-03-14, 19:24
Medlem
epost72s avatar
https://www.flashback.org/sp36156213
Ironi funkar inte så bra märker jag.
Jag håller i stort sett med om vi bortser från den upplevda hastigheten så är FF bättre alla avseenden.
Jag vill hålla mig ajour med båda läsarna av flera skäl.
Ursprungsfrågan var vad som var så bra med FF.
Att svara på det utan att öht nämna andra läsare är i mina ögon svårt.
Beklagar om du tog illa vid dig, jag har all respekt för din kunskap och haft glädje av många av dina tips.
2012-03-14, 20:04
Medlem
SuperPuttes avatar
Jag är nog för korkad och naiv för att inse det var ironi inblandat i din kommentar. Men när du nu säger det så... Kanske är det en sarkasm också, alternativt bara. Eller både och. Svårt det där med skillnaden mellan ironi och sarkasm (det finns säkert massor av diskussionstrådar på FB om det).
Hur som helst är det som du (antagligen) menar upplagt för missförstånd då man textar sin ironi/sarkasm - bättre kanske låta bli då?

Jag tar inte illa vid mig. Är inte ämnet väl trivialt för det? Du får behålla din åsikt och hur du tolkar att andra tolkar dina åsikter.
Men jag diskuterar gärna eventuella fakta med dig.

Tack för smekningen i den sista meningen i din kommentar. Snällt sagt - om nu inte det också var en ironisk markering förstås

Puss på pannan.
2012-03-16, 07:53
Medlem
Brain Damages avatar
Går det på något vis att manuellt lägga till faviconer/iconer för de länkar som man har i bokmärkesfältet för sådana muppsidor som själva inte har tänkt på det? Den möjligheten finns i InterNjet Explorer men jag har inte hittat något motsvarande i FF.

Fördelen är ju att man då inte behöver ha namn på bokmärket och på så vis får plats med fler. Om möjligheten inte finns, hur för man fram sådana önskemål till de som arbetar med utvecklingen? SuperPutte?
2012-03-16, 08:00
Medlem
epost72s avatar
Bytte upp mig till FF11 nyss.
Har något ändrats vad gäller "Visa bild"?
Jag tänker på när man högerklickar på en bild och väljer "Visa bild" så laddas bilden centrerat med grå bakgrund. Tidigare så har den hamnat uppe till vänster.
2012-03-16, 15:10
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Bytte upp mig till FF11 nyss.
Har något ändrats vad gäller "Visa bild"?
Jag tänker på när man högerklickar på en bild och väljer "Visa bild" så laddas bilden centrerat med grå bakgrund. Tidigare så har den hamnat uppe till vänster.

Det har du rätt i. Vet inte när det ändrades, men det är väl en fördel estetiskt sett?

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Går det på något vis att manuellt lägga till faviconer/iconer för de länkar som man har i bokmärkesfältet för sådana muppsidor som själva inte har tänkt på det? Den möjligheten finns i InterNjet Explorer men jag har inte hittat något motsvarande i FF.

Fördelen är ju att man då inte behöver ha namn på bokmärket och på så vis får plats med fler. Om möjligheten inte finns, hur för man fram sådana önskemål till de som arbetar med utvecklingen? SuperPutte?

Detta är ett I-landsproblem för mig så jag vet inte om det finns bättre alternativ än vad jag letade upp:
Info om.... http://www.brighthub.com/internet/google/articles/89630.aspx
Addon som kanske kan vara intressant..... https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/identfavicon/?src=search (finns några till om du söker själv, ex tagga "favicon" så får du en lista)
2012-03-16, 15:34
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Det har du rätt i. Vet inte när det ändrades, men det är väl en fördel estetiskt sett?
Jag tror 10.0.2 eller 11.0.
Nej FF ska se ut som det alltid gjort annars blir man förvirrad.
2012-03-16, 17:35
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Detta är ett I-landsproblem för mig så jag vet inte om det finns bättre alternativ än vad jag letade upp:
Info om.... http://www.brighthub.com/internet/google/articles/89630.aspx
Addon som kanske kan vara intressant..... https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/identfavicon/?src=search (finns några till om du söker själv, ex tagga "favicon" så får du en lista)
I-ladsproblem och i-landsproblem... Inte värre än att jaga millisekunder i laddtid för webbläsare och debatera vilken som är snabbast i upplevelse eller verklighet... Den eventuella lilla fördel FF har i snabbhet förtas ju om man inte visuellt ser vad man ska klicka på bland alla länkar, eller hur. Större tidsdiff pratar vi ju inte om. Nu har ju de flesta sidor en favicon, men inte alla.

Ska prova addon:et du länkade, återkommer med utvärdering.
2012-03-16, 21:14
Medlem
Alp-Ottos avatar
Citat:
Kanske är sidan "IE-optimerad"....
Installera addonet IE Tab v2 https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/ie-tab-2-ff-36/?src=userprofile
Du sedan växla mellan IE och FF öppning av en speciell sida genom t ex högerklicka på öppnad flik och välja "Switch rendering engine"

Det är ju inte bundet till den sidan så det borde inte vara pga det
T.ex om jag vill trycka upp youtube-klipp som nån har länkat så är det samma sak i både facebook och här på fb. (Nu använder jag scriptet som gör att jag ser bilder och videos direkt i tråden, men om jag vill komma till youtube för att se kommentarer osv.)
2012-03-17, 08:17
Medlem
Run3s avatar
Vaknade precis upp efter att ha drömt om hur fräckt Firefox Aurora/Nightly skulle vara, så jag var såklart tvungen att ladda ner och testa Nightly och se om jag skulle få återuppleva den wow-upplevelsen jag hade i min dröm.
Kan väl inte påstå att jag märker stora skillnader mot den stabila versionen, men autocompletion i adressfältet är rätt najs och jag gillar den nya home tab/new tab page. Jag upplevde heller inga problem med mina addons, men det kanske beror på någon inställning jag råkat röra vid något tidigare tillfälle.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in