2009-07-27, 19:44
Medlem
Stasi-metoder från Aktiedirekt

Loggade in för första gången på länge på min Aktiedirekt-depå. Detta är vad som mötte mig:

Citat:
Sverige har fått en ny lag. Den nya lagen som bygger på EU:s tredje penningtvättsdirektiv innebär i korthet att vi måste göra en bedömning av risken för att Nordnet utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Enligt lagen måste vi lära känna dig bättre för att till exempel förstå syftet med affärsförhållandet och dina transaktioner. Det är därför vi bland annat behöver ställa frågor till dig om:

* var dina pengar kommer ifrån
* syftet med dina affärer
* företagets verksamhet och omsättning för dig som är företagskund

Vänligen svara på några korta frågor så kan du fortsätta ditt sparande och använda våra tjänster.

Citat:
Utökad kundkännedom
Vem kommer att handla på depån/kontot?
Vilken anställningsform har du?
Vilken inriktning/typ av verksamhet har företaget du representerar?
Hur mycket omsätter företaget du representerar per år?
Hur stor är din nettoinkomst per månad?
Hur mycket har du totalt i privat pensionssparande, dvs i din IPS eller Privatpension?
Hur mycket har du eller företaget totalt sparat/placerat i värdepapper och pengar?
Vad är syftet med ditt eller företagets sparande/placering? (flera svarsalternativ är möjligt)
Från vilken bank eller institut kommer du eller företaget generellt göra överföringar?
Varifrån kommer de pengar/värdepapper du sätter in i depån? (flera svarsalternativ är möjligt)

Jag bekräftar att jag svarat sanningsenligt på alla frågor och förbinder mig att själv uppdatera eventuella förändringar under Depå/Inställningar.

Jag har inte stött på sådana här förhörsmetoder hos någon annan mäklare (har Avanza och har tidigare även haft Kaupthing). Instinktivt vill jag avlsluta mitt konto omedelbart hos dessa klåpare.
Jag gillar inte tonen och det finns ingen hänvisning till lagrummet. Känns som att de spionerar på kunderna med lagen som alibi.
Har någon av er råkat ut för detta med eran mäklare?
Varför är inte Avanza "tvungna" att snoka så här mycket om det är preciserat enligt lag?
Villka kan de juridiska konsekvenserna bli av att inte svara sanningsenligt eller uppdatera med förändringar? (Man fyller i på måfå bara)
Citera
2009-07-27, 19:52
Medlem
p0wnis avatar
Jag som precis hade tänkt öppna min första depå där.
Citera
2009-07-27, 20:00
Medlem
padrons avatar
Som sagt är det en lag sen nåt år tillbaka. Testa att öppna en depå på tex Avanza så bör liknande frågor dyka upp där också (förutsatt att de följer lagen).

Sen kan du säkert ljuga dig gul och blå - tvivlar på att de sitter och kollar upp en endaste kund.
Citera
2009-07-27, 20:12
Medlem
ta och bytt depå omedelebart ,,
och sattsa gärna på någon som anonymiserar det hela
Citera
2009-07-27, 21:06
Medlem
knostos avatar
Men skit i att svara på frågorna då! Du kan handla på Aktiedirekt även om du inte svarar!
Citera
2009-07-27, 23:30
Medlem
Jag satt också och kollade på deras depå för 2 dar sedan, sidan har ett lite suspekt utseende med typ fackpampar på bilderna och det regnar pengar på dom osv
Citera
2009-07-28, 15:25
Medlem
_Strebers avatar
Jag fick liknande förfrågan från Western Union tidigare, hade gjort fem överföringar online och sedan kom ett brev ända från Österrike där Stasi-EU ville ha reda på vilken färg jag hade på mina strumpor...samt kopia på mitt pass och personbevis. Brevet åkte i papperstuggen, nu gör jag inte överföringar online längre och undviker WU i största möjliga utsträckning, tack så mycket.
Citera
2009-07-28, 15:56
Bannlyst
Fick liknande frågor hos Nordnet för inte så länge sedan.
Citera
2009-07-28, 18:08
Medlem
Finans.killens avatar
Det är väl inget att bråka om?

Frågorna är ju inget de har hittat på för att jävlas med just dig. De finns ju där för en anledning.

Svara bara, vad tar det, 2 min eller nåt?
Citera
2009-07-28, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen

Frågorna är ju inget de har hittat på för att jävlas med just dig. De finns ju där för en anledning.

det är det väl det är meningen att ens privat ekonom skal vara just privat,,
inte något skatmasen säljer till diverse suspekta typer förutom taxerings kalendern

dessutom är det inte mitt fel att usa tycks bomba alla som dom inte gillar
särskilt då musslor
Citera
2009-08-09, 17:58
Medlem
Citat:

+1
Har själv Aktiedirekt och det känns som att det blivit mer eller mindre standard med mer frågvisa banker sedan penningtvättningslagen.
Citera
2009-08-09, 19:09
Medlem
Citat:

Problemet med just skattebrott är ju att om man skulle bli anklagad för något så är det ju omvänd bevisbörda som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in