2009-07-27, 19:41
Medlem
Idag var jag ute och gjorde lite utomhusjobb. Satt då mestadels på huk och arbetade. Vid 11-tiden skulle jag gå på toa och tömma min mage lite. Det går som vanligt, ingen särskilt känsla/smärta eller så. När jag torkar mig kollar jag av en slump lite på papperet. Då var det rött blod (inte mörkt blod utan ljust). För tio minuter behövde jag tömma mig igen, samma visa igen. Det slutar blöda efter 2-3 torkningar.

Mitt allmäntillstånd är oförändrat (ingen feber, trötthet etc), ingen smärta därnere eller något sådant.

Kan det vara hemorrojder/spricka i ringmuskeln/något kärlrelaterat vid analöppningen?

Tacksam för svar
Citera
2009-07-27, 19:49
Bannlyst
kan få det om man äter gris annars har du säkert ätit något starkt och skitit sönder röven.
Citera
2009-07-27, 19:57
Medlem
Låter som spricka/hemorrojder men är givetvis omöjligt att vara säker utan att du kollar upp, är det mycket blod eller bara några små streck på pappret vi pratar om? Kan ju iallfall hålla det under uppsikt om det fortsätter komma blod, är det en liten temporär spricka kan den nog läka inom några dagar, brukar vara så för mig iaf de gångar jag fått lite blod på toapappret.
Citera
2009-07-27, 20:44
Medlem
Annojs avatar
Var du hård i magen? Det kan ju spricka lite runt öppningen om avföringen är hårdare och är helt ofarligt, har själv varit med om det. Om det kommer fortsätta så ska du kanske kolla upp det. Eftersom blodet var ljust så måste det ju vara färskt blod och kommer antagligen från någon spricka som sagt nära analöppningen. Men jag är ingen läkare så ta inte mina ord till 100%
Citera
2009-07-27, 22:43
Medlem
shadews avatar
Vid blodig avföring är den primära misstanken tarmcancer av någon form eller magsår. Nu behöver det naturligtvis inte vara så. Det kan rentav vara något ytligt sår inne i tarmen som gör att du får blod på toapappret. Det kan också vara något ytligt sår runt anus vars skorpa du förstör då du torkar dig (vet att det låter dumt och fånigt, men försök kolla i spegel om du kan se något ytligt sår).

Du bör ändå snarast uppsöka läkare som kan remittera dig vidare till nödvändig sjukvårdsinstans för att utesluta tarmcancer och magsår, som är något som måste behandlas!
Senast redigerad av shadew 2009-07-27 kl. 22:48.
Citera
2009-07-27, 22:46
Medlem
dawahs avatar
Kolla upp det med en läkaren. Hellre att vara på den säkra sidan.
Citera
2009-07-28, 01:48
Medlem
SweetAsss avatar
Detta låter som hemorojjder(stavning?).Jag har själv haft det. Irriterande men inget farligt.

Men gå o kolla upp dig iaf.
Citera
2009-07-28, 03:19
Medlem
Eliza CTs avatar
Det verkar som om du har fått någon spricka i tarmöppningen eller hemorroid.
När det är ljust blod kommer det från yttre delen av ändtarmen. Ju högre upp i tarmen - mörkare blod.
Det är väldigt vanligt i synnerhet om man är trög i magen.
Du kan prova med receptfri salva från apoteket. Det finns flera olika.
Om det inte blir mer blod går det troligen över på kort tid.
Ökar besvären är det givetvis läkare som gäller.
Du ska vara noga med att hålla magen igång och att inte få förstoppning. Men du har tydligen inte några sådana problem.
Det skadar inte med att äta lite mer fibrer, några katrinplommon, lägg 1 msk linfrö i ett halvt glas vatten på kvällen och drick på morgonen. Dricka mycket och vara i rörelse.
Mvh
Citera
2009-07-28, 12:39
Medlem
Tack för alla svar! Har inte varit på toa idag och har aldrig tänkt på hur ofta jag brukar tömma mig, därmed kan jag inte ge någon uppdatering från idag.

Mängden blod (pga att det sprider ut sig på papperet ser det nog ut att vara mer än det egentligen är) är kanske 10cm långt och 4cm brett (tänk på utbredningen av vätska på papper halvera längden med 2-3 cm och bredden med 1 cm per "tork" - gör vanligtvis 2-3 torkningar, sen är det helt tomt).

Idag har jag dock fått en extrem muntorrhet, ibland klibbar det liksom till på läpparna. Är lite nojig att det är en följd av blödningen, men jag bytte tandkräm igår och under borstningen kände man hur munnen blev torr.

Hur länge bör jag avvakta innan jag kontaktar läkare? 2-3 dagar till?
Citera
2009-07-28, 21:19
Medlem
Eliza CTs avatar
Om du inte får större problem kan du nog av vakta lite. Mängden blod ser alltid mycket större ut än det egentligen är.

Muntorrhet kan knappast ha något samband med en mindre mängd blod.
Kanske en annan känsla efter dennya tandkrämen du inte är van, men verkar inte speciellt logiskt (för mej).
Du har inte börjat med någon medicin på sista tiden? Många mediciner har muntorrhet som biverkning.

Se till att du får i dej rikligt med vätska och håll magen igång så du inte får förstoppning. Det är den vanligaste anledningen till tarmproblem.
Mvh
Citera
2009-07-28, 22:12
Medlem
Känns som att alla överdriver. Mest troligt har du bara torkat dig lite väl noga så det börjat blöda.
Citera
2009-07-28, 22:15
Medlem
Jag har en fråga. Jag får också lite blod ibland på toalettpappret när jag torkar mig. Det sker i princip alltid efter att jag suttit på toa och tryckt ut en sådan där stor och jobbig korv ni vet.

Jag misstänker att det rör som om ett sår någonstans. För det kan även svida lite ibland om jag tex står i duschen och petar runt lite med fingret där bak. Inte så jag för in fingret såklart utan det är nog ganska ytligt.

Men det verkar ju inte vilja läka som vilket sår som helst. Fast kanske beror på att jag "river upp det" varje jag gång jag skiter en sådan stor jävel och sedan drar med pappret.

Vad säger ni?
Senast redigerad av mysen 2009-07-28 kl. 22:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in