2012-01-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Testa med ättiksprit. Om det inte funkar så finns ju alltid Autosol kromglans .

~Paul~

Tack..

Min son (13) hjälpte mig att hacka chili och vitlök. Han kliade sig förståss i ögat och till saken hör att han har linser. Panik panik!

Det slutar ju inte att svida utan att man får ut linsen och han kunde inte ta ut linsen efterssom han hadde chili på fingrarna som inte går bort med tvål och vatten.

Ditt tips hjälpte, vi tvättade med tvål och vatten, koksaltlösning, vatten blandat med ättiksspprit och därefter vatten igen. Sen kunde han faktiskt få ut linsen.
Citera
2012-01-22, 19:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
Tack..

Min son (13) hjälpte mig att hacka chili och vitlök. Han kliade sig förståss i ögat och till saken hör att han har linser. Panik panik!

Det slutar ju inte att svida utan att man får ut linsen och han kunde inte ta ut linsen efterssom han hadde chili på fingrarna som inte går bort med tvål och vatten.

Ditt tips hjälpte, vi tvättade med tvål och vatten, koksaltlösning, vatten blandat med ättiksspprit och därefter vatten igen. Sen kunde han faktiskt få ut linsen.
Ohh jäklar vilken pärs. Tur att det ordnade sig i alla fall! Nästa gång går din son kanske på toa för att kissa .

~Paul~
Citera
2012-01-22, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ohh jäklar vilken pärs. Tur att det ordnade sig i alla fall! Nästa gång går din son kanske på toa för att kissa .

~Paul~

Det har jag själv råkat ut för några gånger, men jäklar,,, ögat är så känsligt. När man fått chili i ögat förstår man varför pepparspray är ett bra vapen
Citera
2012-01-22, 19:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
Det har jag själv råkat ut för några gånger, men jäklar,,, ögat är så känsligt. När man fått chili i ögat förstår man varför pepparspray är ett bra vapen
Ja, så sant. Jag fick köra en kompis till Östra för att idioten inte använde skyddsmask i samband med svetsning. Hans svar var att han "bara" skulle fästa två små vinkelstag, vilket ju går fort .

De kval han fick genomlida var inte av denna världen.

~Paul~
Citera
2012-01-22, 20:32
Medlem
imperatrixs avatar
Blöt fingrarna och gnugga de sedan mot diskbänken (där det är metall, eller vad det nu är), upprepa två gånger och tvätta sedan händerna som vanligt.

(Fungerar även för att få bort dålig lukt, från lök/vitlök och liknande.)
Citera
2012-01-22, 21:39
Medlem
Hehe, för några år sedan lagade gumman och jag till någon rätt med chili i. Blev lite mys sen efter middagen, mina chilifingrar kan ni ju gissa vart dom hamnade... Hon blev lätt besvärad kan man väl säga.
Citera
2012-01-22, 23:36
Medlem
Använder röd habanero titt som tätt hemma och man gått på niten att klia sig i ögat flera gånger, fan det räcker att ta sig på ballen och det känns som man har fått Klamydia, Gonorré och Syfilis på samma gång.

Nu tar jag alltid en 3liters påse på vänster hand när jag hackar chili, högern har jag kniven och gör mig av med påsen direkt efter jag har hackat klart.
Citera
2012-01-22, 23:50
Medlem
morgonvalss avatar
Hackade en hel del piri piri-chili häromdagen och använde händerna mycket till att samla upp, ta bort lite kärnor osv. Sen gick jag på toaletten (rörde ballen en del dvs). Värsta smärtan på länge. Fruktansvärt.
Det var inget svar men en liten anekdot bara.
Citera
2012-01-23, 00:05
Medlem
ArmeCykels avatar
Lacknafta tar bort den mesta, borde funka på Chili också! Men har du sår på fingrarna så kan det svida lite.
Citera
2012-01-23, 18:20
Medlem
MasterBaits avatar
Mäh! Det är bara att tvätta händerna med tvål några gånger och gnugga hårt. Inga problemas. Jag äter chili, typ habanero o piri piri flera gånger i veckan. Trust me, inga problemas.
Citera
2012-01-24, 20:33
Medlem
ManMannens avatar
Det jag tycker funkar bäst är, tragiskt nog, att äta bort det. Tvätta händerna och sug sen bort skiten. Förslagsvis undviker ni den här metoden om ni använder habanero och dylik svinstark chili. Funkar bäst när det hackats tjejgrejer... eller jao, det svider minst då...
Senast redigerad av ManMannen 2012-01-24 kl. 20:37.
Citera
2012-01-24, 20:39
Medlem
Sconemans avatar
Lime funkar skitbra. Såg Jamie Oliver göra det och testade sen med utmärkt resultat. Brukar hälla lite ur flaskan i kylen på händerna och gnugga runt det som tvål, sen sköja rent.
Jag har kontaktlinser som ska ur på kvällarna och gör jag som ovan beskrivet svider det inte det minsta!

/ Sconeman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in