2009-07-27, 16:43
Medlem
Tja, satt och tuggade på en liten plastbit igår kväll, och fick på något sätt ner den en bit i halsen, som en ren vana så svalde jag. Men tyvärr så sitter den kvar någonstans i halsen och är väldigt, väldigt irriterande och obekväm att ha där. Känns sjukt konstigt när jag sväljer och ibland andas, jag har harklat mig och försökt få upp den i timmar, har även ätit knäckebröd och försökt få ner den. Hur ska jag göra?
Citera
2009-07-27, 16:45
Medlem
Snövits avatar
Åka till sjukhuset så kan de plocka upp den.
Citera
2009-07-27, 16:58
Medlem
Tomorrow Knowss avatar
Spy upp den såklart.
Citera
2009-07-27, 16:59
Medlem
bjaefss avatar
Den går nog bort med tiden. Har upplevt samma sak med fiskben.
Citera
2009-07-27, 17:08
Bannlyst
Säkert att den sitter kvar? Det kan ju hända att den bara har skavt och irriterat dina slemhinnor i halsen, och att det är det du fortfarande känner. Testat att dricka något varmt, t ex te?
Citera
2009-07-27, 17:09
Medlem
Klark81s avatar
Av egen erfarenhet tycker jag att du ska uppsöka sjukhus omgående!
När jag var en liten grabb för ca 10 år sen, åt jag upp en nöt med skalet o hela kittet. Några minuter efter att nötterna tog slut märkte jag att de va nått som satt kvar i halsen och ja, jag försökte också äta en massa olika grejer allt från mjuka grönsaker till stenhårt bröd men inget hjälpte. Så jag började få panik och min mamma tog mig till sjukhuset där dom sa att själva nöt skalet kan blockera luftvägarna o att det var akut.
Därifrån fick jag åka till Huddinge sjukhus och tillslut fick dom ut den med hjälp av bedövning. Så gå till akuten GENAST, även om du inte tror att de verkar så farligt men det är de!
Citera
2009-07-27, 17:27
Medlem
Nog inget att oroa dig för, stör det dig för mycket så borde du nog sticka till sjukhuset, hade jag gjort iaf.
Citera
2009-07-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klark81
Av egen erfarenhet tycker jag att du ska uppsöka sjukhus omgående!
När jag var en liten grabb för ca 10 år sen, åt jag upp en nöt med skalet o hela kittet. Några minuter efter att nötterna tog slut märkte jag att de va nått som satt kvar i halsen och ja, jag försökte också äta en massa olika grejer allt från mjuka grönsaker till stenhårt bröd men inget hjälpte. Så jag började få panik och min mamma tog mig till sjukhuset där dom sa att själva nöt skalet kan blockera luftvägarna o att det var akut.
Därifrån fick jag åka till Huddinge sjukhus och tillslut fick dom ut den med hjälp av bedövning. Så gå till akuten GENAST, även om du inte tror att de verkar så farligt men det är de!
Nu handlar det ju inte om ett nötskal, utan en liten plastbit som omöjligt kan blockera luftvägarna, men tack för omtanken

Inte riktigt säker om den är där, kan vara en irritation som Roxic skrev. Det var värst igår, nu känner jag knappt, och imorgon kommer det nog vara borta helt. Annars drar jag till sjukhuset!
Citera
2009-07-27, 18:09
Medlem
Digums avatar
Käka sparris annars, det rekommenderas när man svalt något vasst eftersom det lindar in objektet i sina trådar... Kanske går här med...
Citera
2009-07-27, 22:52
Medlem
Eliza CTs avatar
Låter som du borde söka läkare. Du känner ju även av det vid andning?
Ring sjukvårdsrådgivningen och hör vad dom anser.
Mvh
Citera
2009-07-27, 23:05
Medlem
shadews avatar
Om man _sväljer_ en plastbit hamnar den inte i luftvägarna, den hamnar i matstrupen vilket för den ner i matspjälkningsapparaten. Plastbiten, om den var så stor som en vanlig speltärning, kommer att komma ut den naturliga vägen inom 3 dygn.

Obehagskänslan i halsen kan vara fysiologisk såväl som psykologiskt orsakad. Tror dock inte den beror på irriterade slemhinnor då matstrupen inte är särskilt känslig och dessutom har den inte heller slemhinnor.
Citera
2009-07-28, 00:14
Medlem
emdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Digum
Käka sparris annars, det rekommenderas när man svalt något vasst eftersom det lindar in objektet i sina trådar... Kanske går här med...

Ananas har samma effekt och är sjukt mycket godare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in