2009-07-27, 13:35
Medlem
Snart trillar en "Indica Mix E - 5 st Feminiserade frön (Green House)" ner i brevlådan. Denna innehåller

Big Bang
1 st Feminiserat frö
El Nino
1 st Feminiserat frö
White Widow
1 st Feminiserat frö
Himalaya Gold
1 st Feminiserat frö
Cheese
1 st Feminiserat frö

Min fråga till er är hur många procent indica / sativa det är i varge sort.
Jag och en polare är rätt sent ute men men... Vad jag har läst så har indica mer klorofyll och därmed mognar/växer den snabbare. Har den mer klorofyll bör den klara svårare klimat bättre (dvs där plantan kanske inte alltid får så pass mycket sol som det behövs, detta är bara en antagning). Detta borde vara anledningen till varför Sativaplantor är mycket högre och Indicaplantor buskigare, då varge sort har sina knep för att överleva i det vilda.

Jag hade tänkt att främst fokusera på de sorter som innehåller mest indica och försöka få fram det bästa ur dem för att senare hitta nån fin övergiven skogsglänta.

Hittade bara att white widow innehöll 40% indica och 60% sativa och att någon annan innehöll de omvända proportionerna.

Har ni några tipps /kommentarer blir jag väldigt glad över att få höra dem.

MVH Svampbobfyrkant
Citera
2009-07-27, 14:54
Medlem
CravenKittens avatar
Ska ni så dem utomhus så är ni två månader för sent ute. De kommer inte hinna bli klara, plus att de inte är AF. Så att sätta ut dem nu vore ett slöseri med pengar. Skaffa en riktig setup och kör inomhusodling istället.

Big Bang är en blandning mellan Skunk #1, Northern Lights och El Niño. Det är ganska många strains, som i sin tur är korsade med en del andra strains. Vilket borde betyda att Big Bang har rätt mycket indica i sig, men att sätta någon direkt procentenhet kan inte vara lätt då det lär variera en del mellan plantorna.

El Nino är en blandning mellan Haze, Super Skunk och White Widow. Det är också en relativt komplex blandning, men denna lär innehålla litet mer sativa än indica dock. Vilka geno- och phenotyper som den innehåller från vilka plantor vet jag inte, men som det ser ut på dennes härstamning så ska den vara litet mer sativa än indica. (Haze är sativa, Super Skunk är en 'sativa-sativa-indica' som är korsad med indica samt att WW är en ren indica-sativa korsning.)

White Widow är framtagen genom att korsa en brazilliansk sativa med en sydindisk indica. Mycket simpel och även en väldigt stabil strain.

Himalaya Gold är en korsning mellan India och Nepal. Jag vet faktiskt mycket litet om denna, men min gissning är att det är relativt lika i indica och sativa. (Någon får rätta mig om jag har fel här.)

Cheese är en korsning mellan Skunk #1 och Afghan. Det är en 'sativa-sativa-indica' korsad med en ren indica. Vilket borde betyda att den har mer tendenser mot indica än mot sativa.

Disclaimer! Allt jag har skrivit är vad jag tror att det är, jag har utgått ifrån deras härkomst och hur och när de blivit framtagna. Jag menar inte på något sätt att ruset blir åt ena eller andra hållet, jag pratar helt om tillvägagång när det gäller odling.
Citera
2009-07-27, 15:45
Medlem
Nä jag hadde tänkt ha dem inne i 2-3 veckor först så de växer till sig lite grann, för att därefter låta dem växa till sig. Så du säger att det är helt meningslöst att göra ett sådant projekt?
Citera
2009-07-27, 17:55
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampbobfyrkant
Nä jag hadde tänkt ha dem inne i 2-3 veckor först så de växer till sig lite grann, för att därefter låta dem växa till sig. Så du säger att det är helt meningslöst att göra ett sådant projekt?
Ska du satsa på att odla nu (speciellt någonting som inte är AF) så tycker jag definitivt att du ska satsa på en inomhusodling. Odlar du AF kanske du hinner klart om du tar in plantorna på kvällarna. Men det ser litet dödfött ut. Denna sommar har inte varit den bästa för odling, i början så var det riktigt bra väder hela tiden och såg ut att kunna bli en bra odlingssommar - men nu är det ganska mycket regn/skitväder.
Citera
2009-12-19, 12:38
Medlem
Dhreefiddys avatar
Tänkte börja odla igen, föra gången blev det ingen lyckad odling pga dåliga frön som jag fått av en polare. Så denna gången tänkte jag beställa några ist. Tänkte mig 10st standard "Nirvanas Pure Power Plant", är detta en bra strain för en nybörjare?
Citera
2009-12-19, 13:33
Medlem
spazzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dhreefiddy
Tänkte börja odla igen, föra gången blev det ingen lyckad odling pga dåliga frön som jag fått av en polare. Så denna gången tänkte jag beställa några ist. Tänkte mig 10st standard "Nirvanas Pure Power Plant", är detta en bra strain för en nybörjare?

Hade jag odlat igen skulle jag kort sensis northern lights eller NL5 men PPP funkar nog fint ocksa.
Citera
2011-03-05, 16:57
Medlem
Miluras avatar
Kanske en dum fråga? (lite noob på cannabis faq)

Men Lemon Skunk är de Sativa eller Indica?
Citera
2011-03-05, 18:01
Medlem
Neontomtes avatar
Så svårt är det väl inte att använda google?

Lemon skunk är till mestadels Sativa!
Citera
2011-03-05, 18:18
Medlem
Miluras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neontomte
Så svårt är det väl inte att använda google?

Lemon skunk är till mestadels Sativa!

lol tänkte fan inte ens på google i detta fallet :/

tack för infot
Citera
2011-03-05, 19:09
Medlem
TwentyPastFours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampbobfyrkant
Snart trillar en "Indica Mix E - 5 st Feminiserade frön (Green House)" ner i brevlådan. Denna innehåller

Big Bang
1 st Feminiserat frö
El Nino
1 st Feminiserat frö
White Widow
1 st Feminiserat frö
Himalaya Gold
1 st Feminiserat frö
Cheese
1 st Feminiserat frö

Min fråga till er är hur många procent indica / sativa det är i varge sort.
Jag och en polare är rätt sent ute men men... Vad jag har läst så har indica mer klorofyll och därmed mognar/växer den snabbare. Har den mer klorofyll bör den klara svårare klimat bättre (dvs där plantan kanske inte alltid får så pass mycket sol som det behövs, detta är bara en antagning). Detta borde vara anledningen till varför Sativaplantor är mycket högre och Indicaplantor buskigare, då varge sort har sina knep för att överleva i det vilda.

Jag hade tänkt att främst fokusera på de sorter som innehåller mest indica och försöka få fram det bästa ur dem för att senare hitta nån fin övergiven skogsglänta.

Hittade bara att white widow innehöll 40% indica och 60% sativa och att någon annan innehöll de omvända proportionerna.

Har ni några tipps /kommentarer blir jag väldigt glad över att få höra dem.

MVH Svampbobfyrkant
Personligen anser jag att de där procentsatserna oftast är bullshit. Det är inte så enkelt att säga och variationen inom en strain är ofta ganska stor och man brukar kunna hitta både sativa- och indica-phenotyper.
Exakt vad innebär det att en strain är xx% sativa t.ex?
En planta kan ha vissa drag som är mer sativa och andra som är mer indica och vissa som är nån sorts blanding. Exempelvis stretch som en sativa, budstruktur som en indica, ruset kanske är balanserat, blomtid som en sativa, mellantjocka blad osv osv.... Hur många procent av vad skulle man säga att en sådan planta är?
Citera
2011-03-05, 21:07
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwentyPastFour
Personligen anser jag att de där procentsatserna oftast är bullshit. Det är inte så enkelt att säga och variationen inom en strain är ofta ganska stor och man brukar kunna hitta både sativa- och indica-phenotyper.
Exakt vad innebär det att en strain är xx% sativa t.ex?
En planta kan ha vissa drag som är mer sativa och andra som är mer indica och vissa som är nån sorts blanding. Exempelvis stretch som en sativa, budstruktur som en indica, ruset kanske är balanserat, blomtid som en sativa, mellantjocka blad osv osv.... Hur många procent av vad skulle man säga att en sådan planta är?

Tråden är snart 2 år gammal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in