Citat:
Ursprungligen postat av Svampbobfyrkant
Snart trillar en "Indica Mix E - 5 st Feminiserade frön (Green House)" ner i brevlådan. Denna innehåller
Big Bang
1 st Feminiserat frö
El Nino
1 st Feminiserat frö
White Widow
1 st Feminiserat frö
Himalaya Gold
1 st Feminiserat frö
Cheese
1 st Feminiserat frö
Min fråga till er är hur många procent indica / sativa det är i varge sort.
Jag och en polare är rätt sent ute men men... Vad jag har läst så har indica mer klorofyll och därmed mognar/växer den snabbare. Har den mer klorofyll bör den klara svårare klimat bättre (dvs där plantan kanske inte alltid får så pass mycket sol som det behövs, detta är bara en antagning). Detta borde vara anledningen till varför Sativaplantor är mycket högre och Indicaplantor buskigare, då varge sort har sina knep för att överleva i det vilda.
Jag hade tänkt att främst fokusera på de sorter som innehåller mest indica och försöka få fram det bästa ur dem för att senare hitta nån fin övergiven skogsglänta.
Hittade bara att white widow innehöll 40% indica och 60% sativa och att någon annan innehöll de omvända proportionerna.
Har ni några tipps /kommentarer blir jag väldigt glad över att få höra dem.
MVH Svampbobfyrkant
Personligen anser jag att de där procentsatserna oftast är bullshit. Det är inte så enkelt att säga och variationen inom en strain är ofta ganska stor och man brukar kunna hitta både sativa- och indica-phenotyper.
Exakt vad innebär det att en strain är xx% sativa t.ex?
En planta kan ha vissa drag som är mer sativa och andra som är mer indica och vissa som är nån sorts blanding. Exempelvis stretch som en sativa, budstruktur som en indica, ruset kanske är balanserat, blomtid som en sativa, mellantjocka blad osv osv.... Hur många procent av vad skulle man säga att en sådan planta är?