2009-07-27, 12:14
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av zaturn87

Men jag antar att detta ändå är rätt, funderade först att ha den inom feminism men med tanke på att feministforumet kryllar av kvinnohatare och andra dårar så tar jag den här...

Eftersom du är så klarsynt känner jag mig manad att svara i din tråd

Abort utgör en del av både jämställdhet och frihetsfrågan för kvinnor.
Jag tänker: kvinnan skall ha rätt till utbildning, arbete/inkomst, rösträtt och abort.

Abort är således både viktigt och bra - för alla parter.
Att abortera foster/potentiella liv ser jag inte som att mörda barn.
Jag är av åsikten att män gärna får tycka och tänka vad de vill i abortfrågan, men så länge männen inte bär barnen eller sätter dem till världen, väger deras åsikt noll och intet.
Avgörandet om abort ligger, och ska ligga, hos kvinnan.
Citera
2009-07-27, 13:58
Medlem
-Jamaica-s avatar
Jag har ingenting emot att folk gör aborter, hur mycket dom vill. Det har jag ingen åsikt om.
Däremot tänker jag aldrig genomgå en abort. För mig känns det fel. Detta har jag upplyst de killar jag haft förhållande med, och dom har respekterat detta. Jag har alltid varit noga att skydda mig, just för att jag just nu inte har den ekonomi som behövs.
Citera
2009-07-27, 17:31
Medlem
Biatchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaturn87
1. Abort, bra? dålig?
2. Religionens tolkning väger mer än rätten till abort?
3. Varför abort?
4. Vill ni ha barn vid ung ålder?
5. Livet som singelmamma?

Mina svar:

1. Skitbra att det finns!
Dock anser jag att inte bara kvinnan ska få bestämma.
Pappan kanske absolut INTE vill ha unge då är det fel och behålla.
Eller pappan kanske absolut vill HA unge, det är oxå fel.
Men man får inte glömma att en kropp är kvinnans, men med lite av mannens innehåll. Svårt egentligen, men jag anser att man ska vara 2 om ett barn.

2. Inget svar på den frågan.

3. Varför? Jag ville inte ha unge. Jag ville ha jobb, inkomst, bra boende, en sambo som vill och jag ville oxå ha rätt ålder inte. Dvs inte 19-24 år.
Då har ju livet precis börjat på allvar!

4. Och bli ett äkta wt? Hell no!
(Nu drar jag inte alla över en kam, men MÅNGA som skaffar barn i ung ålder har varken en stabil relation, jobb/utbildning, ekonomi..
Det har jag sett själv bland folk!

5. Skulle det ske mig så skulle jag se till & få avlastning och aldrig skaffa mig en kille som redan har unge.
Citera
2009-07-27, 18:32
Medlem
Stickss avatar
1. Abort, bra? dålig?
Bra att det finns och görs säkert på offentliga sjukhus så att dom där ståltrådsgalgarna inte används mer. Kvinnan är den som ska bära barnet i nio månader, som sen ska ha den fäst vid sitt bröst ytterligare en massa tid. Kvinnan är därför den som förtjänar att få ta det beslutet. Mannen blir inte ens i närheten av lika påverkad av en graviditet som kvinnan så hans åsikt räknas inte lika mycket.

2. Religionens tolkning väger mer än rätten till abort?

Personligen anser jag det fel att en religion ska bestämma vad man får och inte får göra med sin egna kropp

3. Varför abort?
Ibland är olyckan där, det ska givetvis inte användas som ett preventivmedel men ibland så händer det saker man inte förväntat sig.

Varför skulle man vilja ha det? Finns det någon specifik anledning till att vara så ung som möjligt? Ha så lite koll på sitt liv som möjligt? Så taskig ekonomi som möjligt? Nä löjlig tanke

5. Livet som singelmamma?
Min personliga mardröm. Att vara tvingad att ta hand om Allt och ingen som kan vara ett stöd, yikes..
Ok att ens föräldrar tittar in, att ens kompisar kanske säger att dom förstår men det är inte dom som står där med skitiga blöjor på kvällen. Det är inte dom som måste säga att barnet inte får fara på skolresan för att mamma inte har råd.

Ja jag är kvinna
Citera
2009-07-27, 22:02
Medlem
Ylangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sticks

Varför skulle man vilja ha det? Finns det någon specifik anledning till att vara så ung som möjligt? Ha så lite koll på sitt liv som möjligt? Så taskig ekonomi som möjligt? Nä löjlig tanke

Finns ju faktiskt de som har bra förutsättningar och VILL inget annat än bli mamma, alla är inte unga o dumma i huvet
Citera
2009-07-28, 12:39
Medlem
demonmormors avatar
Abort, bra? dålig?
Rätten till abort är så otroligt viktig, de som motsäger detta förstår nog inte vad de häver ur sig när de påstår att det är dåligt. Det är ju bara att ta en titt på närmsta u-land (eller i-land) där aborter inte är en självklarhet, hur det påverkar landets kvinnor och därmed kvinnosyn och infrastruktur i övrigt. Och nej, mannen har faktiskt inget att säga till om. Jag skulle aldrig vilja tvinga någon till att leva som inte var 100% önskad av båda parter.

Religionens tolkning väger mer än rätten till abort?
Det är rätt befängt att ta flera tusen år gammal moral och pådyvla folk i ett modernt samhälle. Samma sak med omskärelse.

Varför abort?
Höhö, varför inte? Nej, men på riktigt, även om liv inte (i min mening) är såpass heligt att det måste gå först i alla lägen så är det ändå liv det handlar om. Det finns anledningar varför det är krångligt att adoptera, något som borde tas i beaktning även när man går den biologiska vägen. Jag säger inte att man nödvändigtvis måste vara ett par, men att allt är ordnat. Ekonomi, att man levt ordentligt så man har egna erfarenheter att utgå ifrån när man uppfostrar ungen, att man har ett socialt skyddsnät, att man har hälsan och att ungen är frisk.

Vill ni ha barn vid ung ålder?
Nej, jag vill inte ha barn alls och tror faktiskt att de bästa mammorna är de som är lite äldre. Jag har själv en ung mamma (fick mig när hon var 20) och tror att mycket av min uppväxt kunde blivit ljusår bättre om hon faktiskt levt lite. Mindre bitterhet, bättre råd, stabilare ekonomi osv.

Livet som singelmamma?
Är nog jävligt påfrestande, men om man verkligen vill få det att funka, så får man det nog att funka.
Citera
2009-07-28, 19:14
Medlem
Abort, bra? dålig?

Jag tycker absolut att abort ska finnas som alternativ. Visst ska det inte användas som preventivmedel, men rätt sätt att förhindra det är med billiga preventivmedel och mycket information i skolan och ungdomsmottagningar osv - INTE att förbjuda abort i sig.

Jag tycker inte att ett litet foster är ett barn, utan något som kommer bli ett barn om man tillåter det att växa och utvecklas. Därför ser jag inget som helst fel med abort.

Absolut inte. Jag vill leva i ett sekulärt samhälle där religionen är något som man får utöva privat om man så önskar, men religionen ska definitivt inte gå ut över andra människors liv.

Varför abort?

Delvis är det bra för de som blivit våldtagna osv, men även för de som blivit gravida mot sin vilja för andra anledningar. Slarv med preventivmedel eller preventivmedel som inte fungerat. Om man inte är redo att bli mamma, eller helt enkelt inte vill bli mamma, så ska man inte behöva bli det.

Nej, det vill jag inte. Jag är bara 19 år (well, snart), men jag vill inte ha barn än på några år. Kanske när jag närmar mig 30.

Livet som singelmamma?

Är säkert tufft, men funkar nog det också om man har stöd från vänner och familj osv. Jag vet inte, jag har svårt att sätta mig in i situationen.
Citera
2009-07-28, 20:48
Medlem
Fil0sofias avatar
Jag är jätteför aborter!
Jag äcklas av små barn och vill inte ha barn alls. Mest därför kanske.

Jag förstår mig inte på hur folk kan tycka att mannen har något att säga till om. Varför skulle han få bestämma om tjejen ska behöva vara fet i 9 månader och bli ful, ha ont och kräkas på morgonen, bajsa ut en lastbil som sen kommer suga på hennes tuttar så de blir hängiga.
Mannen behöver inte göra ett piss förrän ungen kommer och det tär inte ett dugg på hans kropp, eller hur?
Det är inte bara kvinnans barn, men det är fan hon som får ta hand om det ensam de första nio månaderna, om man säger så.

Vill man inte ha barn så ska man göra abort, hur det än ligger till. Tycker jag.
Sen om man har någon jävla religion som är emot det så får man skylla sig själv att man tror på sånt trams. Jag är emot religion och små barn. Usch.

Dessutom finns det situationer då abort egentligen borde vara självklart. En tjej som blivit våldtagen och blev gravid med våldtäktsmannen till exempel. Hur jävla kul är det? Att behöva ta hand om en unge som är barn till mannen som våldtog en? Vidrigt.

Eller om man är väldigt ung. Folk under 20 borde egentligen inte få föda barn tycker jag. Det borde finnas en åldersgräns. Är man barn själv så ska man inte föda ett barn. 15-åriga tvåbarnsmammor liksom. Det är ju sorgligt.
Hur kan en så ung tjej ta hand om barn? Hela ungdomen går förlorad för henne. Dessutom, även om pappan står vid hennes sida då barnet föds så är det långt ifrån säkert att han finns där nästa vecka.
I så ung ålder är det få förhållanden som är seriösa.

Aborter är bra helt enkelt.
Citera
2009-07-28, 22:57
Medlem
Abort, bra? dålig?
Abort måste förbli ett lagligt alternativ. Som det redan sagts i tråden kommer folk fortsätta illegalt om man nu skulle förbjuda det och då skulle det nog skörda ännu fler liv än vad det redan gör. Jag är för.

Jag tycker att det är väldigt bra att det är kvinnan som har det mesta att säga till om, det är trots allt hennes kropp. Och som par vet båda hur lagen serut och som grabb hoppas jag att man är väl införstådd med hur det fungerar och får setill att skydda sig ordentligt om det nu skulle vara så att han ine vill ha barn men hon vill det. Tråkigt men sant. Bästa är ju om man är överrens från början så man som par slipper hamna i kistret.

Skiter jag fullständigt i.

Jag ska inte ha egna barn.

Livet som singelmamma?
Verkar vara kämpigt för de flesta.
Citera
2009-07-29, 18:23
Medlem
YONIs avatar
Abort, bra eller dåligt? Bra, ett lika självklart som nödvändigt val för kvinnan. Lägger inga värderingar på den mamma som väljer abort.

Religionens tolkningar väger mer än rätten till abort? Nej, väldigt mycket som sägs i religionens namn är till ondo för människorna i vår tid.

Vill ni ha barn vid ung ålder? Absolut, med den erfarenheten som jag har var detta rätt för mig. Född av unga föräldrar och själv gjort valet att få barn i unga år.

Livet som singelmamma? Ingen egen erfarenhet, kan tycka att det är onödigt tufft men i vissa fall ofrånkomligt.

I min perfekta värld.. är alla barn planerade och önskade av båda sina föräldrar.
Senast redigerad av YONI 2009-07-29 kl. 18:26.
Citera
2009-07-31, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Abort är världens äldsta operation, och förbjuder man aborter kommer de ändå att göras - illegalt och av kvacksalvare med svåra skador som följd. Så har det varit alltid och överallt, i alla länder och kulturer. Och där man inte lyckas med aborten sätter man ut barnet ( i romarriket, på vikingatiden, Rumänien på 80-talet, Kina idag...)

Vad alla abortmotståndare verkar ha svårt att fatta är just det här att aborterna ändå kommer att göras och att det är bäst att det utförs av utbildade läkare.

Det är ungefär så jag resonerar också. Laglig abort är "ett nödvändigt ont". Och då är jag ändå ganska religiös och anser att livet startar vid befruktningen!

För egen del var abort fullständigt uteslutet, skulle aldrig kunnat göra abort. Efter andra barnet blev jag förbjuden att skaffa fler barn (lång historia) och valde då att sterilisera mig eftersom jag inte ville riskera att hamna i en situation där jag kanske måste göra en abort.

Så visst, jag anser att livet startar vid befruktningen och att livet är heligt, men jag vill inte förbjuda aborter eftersom de är "nyttigare" än illegala aborter och att barn mördas.

Verkar kanske helvimsigt, men det är mina åsikter...
Senast redigerad av Vanillia 2009-07-31 kl. 09:47.
Citera
2009-07-31, 09:56
Bannlyst
Oj, det var visst några frågor man skulle besvara också!

Abort, bra eller dåligt? Ja, som jag skrev så är det ett nödvändigt ont. Jag önskar att man kunde begränsa antalet aborter på något sätt, men att börja förbjuda kvinnor att göra abort för att de inte har "rätt skäl" är ju vansinnigt. Antingen har vi fri abort eller så har vi det inte.

Detta innebär tyvärr också att man måste acceptera att vissa gör abort pga att fostret har "fel kön".

Religionens tolkningar väger mer än rätten till abort? Är man medlem i en kyrka eller församling som förbjuder abort får man ju acceptera det. Man kan inte välja att tro på "de bra bitarna" och sedan välja bort "de dåliga".

Tycker jag.

Vill ni ha barn vid ung ålder? Jag fick mitt första barn när jag var 25, kanske inte "jätteungt" men heller inte gammalt, det andra fick jag när jag var 34. Så jag har provat "bägge delar" och tycker det finns för- och nackdelar med båda.

Livet som singelmamma?Är inget att sträva efter. Var ensam med första barnet och det var sannerligen ingen lek eftersom det var mycket bekymmer med honom de första åren.

Nu, med andra barnet, lever jag med pappan och det är mycket enklare på alla sätt och vis. Så jag har provat "bägge delar" även där.

Citat:
Ursprungligen postat av YONI
I min perfekta värld.. är alla barn planerade och önskade av båda sina föräldrar. :innocent

Håller med!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in