2009-07-26, 19:43
Medlem
Tack för tröjans avatar
Brukar lägga dotterns sparpengar i en strumplåda och nu när jag räknade igenom så var det lite drygt tio tusen.
Förräntningen i min byrå är lika med noll så jag tänkte höra på detta eminenta forum hur jag ska investera dessa pengar för att få högsta möjliga avkastning.

Aktier, terminer, derivater, fonder, optioner är rena grekiskan för mig så kom gärna med förslag.
Eftersom hon är så ung så kan pengarna "låsas" i 7-10 år ifall det skulle skulle vara mer fördelaktigt.

Jag är ute efter ett säkert sparande där det inte finns någon risk för att pengarna plötsligt försvinner i någon suspekt börskrasch.
Dessutom skall möjligheten finnas att öka på sparkapitalet allteftersom jag skjuter till pengar då tillfälle ges.

Tack på förhand T.F.T
Citera
2009-07-26, 19:49
Medlem
Pr3sts avatar
På så lång tid så hade jag lagt pengarna i Avanza Zero. En svensk indexfond helt utan avgifter. Just nu de närmsta månaderna kanske det kan komma en dipp men på 7-10år så kommer din dotter få bra avkastning.
Citera
2009-07-26, 21:01
Medlem
kings1zes avatar
Är placeringshorisonten upp till 10 år så håller jag med Pr3st, en aktieindexfond med låga avgifter som då Avanza Zero (som råkar vara utan avgifter). Öppna en depå åt henne på Avanza så kan du även fixa månadssparande till fonden om du vill det. På så lång sikt bör risken för stora förluster minimeras (även ytterligare om du är lite aktiv och flyttar över till räntefonder vid dåliga tider, eller kanske väljer en blandfond).

Vill du placera i räntebärande papper kan på den sikten en obligationsfond var fördelaktigt. Annars är ju ett sparkonto med insättningsgaranti ett alternativ om du vill vara helt skyddad från nedgångar. På t.ex. HoistSpar, SparkontoPlus (Bluestep) och SevenDay får du ca 3% ränta och de täcks av insättningsgarantin.
Citera
2009-07-26, 21:04
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pr3st
På så lång tid så hade jag lagt pengarna i Avanza Zero. En svensk indexfond helt utan avgifter. Just nu de närmsta månaderna kanske det kan komma en dipp men på 7-10år så kommer din dotter få bra avkastning.

Har googlat runt lite och det verkar vara ett bra tips.
I morgon sätter jag in pengarna och väntar på att de ska växa
Citera
2009-07-26, 21:19
Medlem
Pr3sts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tack för tröjan

Lycka till!
Citera
2009-07-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tack för tröjan

jag skulle köpa peab aktier för allt

för att dom har bra utdelning ca7%

och att dom kommer stiga när det vänder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här