2005-04-11, 19:09
Bannlyst
Nej knappast, buss och tåg är lungt sålänge du köper i rimligt små mängder.
Ska du köpa på dig några backar öl och eller flera flaskor sprit kommer tullare kontrollera det, men om du har så lite att du kan ha det i din väska kan du vara 99% säker på att de inte öppnar väskan och kollar efter.
Citera
2005-04-11, 19:27
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scat
Okej, tack för svaren, men fjortis? "ok".
Så om jag åker buss. Kommer det nån och kollar vad alla personer har i väskorna på bussen?

Ha, ha... Nä, då. Du är säkert inte fjortis. Fjortisar hittar inte till Flashback, dom hänger alla på Luderstorm.

Om du släpar med dig 3-4 literflaskor Danzka i en väska så kommer nog ingen kolla.

Jag har hört att dom, tullmasen, gått på bussar och kollat, men det är nog inte vanligt.

När jag var 17 så köpte jag en liter 50%-ig Absolut på båtens tax-free mellan göteborg och norge. Ingen lyfte ett ögonbryn. Brorsan har dragit med sig 3-4 liter dricka på flyget och båten från baltikum nu när han är 17-18 år ett par-tre gånger. Det har gått bra.
Citera
2005-04-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Ha, ha... Nä, då. Du är säkert inte fjortis. Fjortisar hittar inte till Flashback, dom hänger alla på Luderstorm.

Om du släpar med dig 3-4 literflaskor Danzka i en väska så kommer nog ingen kolla.

Jag har hört att dom, tullmasen, gått på bussar och kollat, men det är nog inte vanligt.

När jag var 17 så köpte jag en liter 50%-ig Absolut på båtens tax-free mellan göteborg och norge. Ingen lyfte ett ögonbryn. Brorsan har dragit med sig 3-4 liter dricka på flyget och båten från baltikum nu när han är 17-18 år ett par-tre gånger. Det har gått bra.

Hehe, okej. Tack för alla svaren!
Citera
2005-04-12, 14:44
Medlem
Kapten Klännings avatar
Senast jag var i danmark för två år sedan var

15år: vin, öl, och alko-läsk
18år: starksprit

Detta kan ha ändrats sedan dess. Men eftersom det råder en annan mentalitet i danmark är det ytters sällan dessa åldersgränser efterföljs. Skall tilläggas att innan dessa åldersgärnser infördes fanns det INGA restrektioner gällande ålder över huvud taget!
Citera
2005-04-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Senast jag var i danmark för två år sedan var

15år: vin, öl, och alko-läsk
18år: starksprit

Detta kan ha ändrats sedan dess. Men eftersom det råder en annan mentalitet i danmark är det ytters sällan dessa åldersgränser efterföljs. Skall tilläggas att innan dessa åldersgärnser infördes fanns det INGA restrektioner gällande ålder över huvud taget!

16 år är det på vin, öl och alkoläsk nu, även vodka och allt annat går att köpa såklart, i butiker som 7/11 och Netto kan man behöva visa legitimation, dock sällan i rena spritbutiker.
Citera
2005-04-12, 18:30
Medlem
kraftfoders avatar
Smuggeltipps för fjortisar..

När fjortisen "åker fast" i tullen med den lilla vagnen med 4 backar danskt starköl, så påstår fjortisen givetvis att det är "pappas öl"..

Exakt när fjortisen blir stoppad, ropar fjortisen till det stora "havet" av vuxna längre fram "vänta, vänta pappa..!". Sedan tittar fjortisen i tullarens ögon och pekar "gråtandes" mot kön: "pappa, buhähä! Farbror gjorde så jag kom ifrån min pappa!".

Liknande saker gjorde jag när Sverige gick med i EU, och jag blev stoppad med "för mycket alkohol". Funkade ALLTID!
"Längre fram är fabbro Lasse, Monica, Göran och Lisa. Dom har redan gått förbi, jag kan försöka få tag i dom, om du vill" .. "Nä, det är okej", hette det alltid..

Livet är till för att kringgås!
Citera
2005-04-12, 18:55
Medlem
kraftfoders avatar
Åldersgränser...

Mina danska vänner har sagt följande:
Små barn som köper alkohol och tobak är givetvis skickebud till sina föräldrar, tioåringar röker ju rent logiskt varken cigarrer eller dricker whisky!
(Därför saknades det tills helt nyligen åldersgränser i DK)

En synnerligen god vän till familjen bodde i Stockholm under kriget med sin danska familj. Dåförtiden var det ÄNNU strängare än idag, förutom att det krävdes att man var 25+, SVENSK MEDBORGARE, betalat skatt utan "anmärkning", så skulle man ha motbok i RÄTT systembolag. Råkade man åka till sin syster i "fel kommun", så fick man ansöka I FÖRVÄG om att köpa en flaska där...

Hursomhelst: Min danske vän var 12-13 år gammal, familjen (dansk) bodde i Stockholm. Han stövlade in på ett av Stockholms större systembolag, mitt under kriget, visade ett "brev från sin far", med "stämplar från Den Danske Kongen" [vanliga stämplar från ett vykort], krävde att köpa ut en flaska sprit som "skickebud".. Efter en tids "huvudkliande" från personalen, gick detta bra..
(Stämplarna var ju ändå från "Kongen"), och Danmark var ju ockuperat..

Citera
2005-04-12, 23:28
Medlem
supahs avatar
använd dom istället för de och dem.. för du vet uppenbarligen inte när du ska sätta in vad.
Citera
2005-04-12, 23:44
Medlem
Phels avatar
Åldersgräns är 16 år. Unga mellan 16 och 18 kan köpa ett bildlegg, som affärerna kan kräva att få se. Betyder förstås också, att även om man är 25, men liknar en fjortis, kan man risikera visa legg...
Citera
2005-04-12, 23:55
Medlem
MorrissonEs avatar
har visat legg en mängd gånger i dnamark, har alltid kunnat köpa, även när jag va 16 (för et tår sedan) har för mig att det för två år sedan höjde fårn 15 till 16 på allt.
Citera
2005-04-12, 23:58
Medlem
WSEs avatar
På tal om åldersgränser, vet någon hur det är i Frankrike?
Citera
2005-04-14, 16:32
Medlem
kraftfoders avatar
Frankrike har "värre" regler än Sverige numera:
1) Man får inte beställa alkoholhaltiga drycker vid motorvägsresturangerna längre, om man inte samtidigt beställer lagad mat. FÖRDÄRVADE min lunch då jag "bara" ville ha en "jättebaguette" med en öl/liten vin. Gick inte alls, fransoserna KRÄVDE att jag skulle beställa VARM mat. Sånt krävde man i Sverige på 1950-talet!

2) För övrigt borde Frankrike förstöras.
[Ingen hets mot folkgrupp, då fransoserna är för fega att utgöra en folkgrupp.. hehe.. Tänk bara på splittringen DeGaulle-Vichy, där Vichy faktiskt "enligt den impotenta folkrätten" fortfarande räknas som den "lagliga regeringen"..)

3) Usch. Håller med USA, we don't like the French anymore!

4) Hemma i Sverige (samma resa) kunde jag MINSANN beställa en köttbullemacka med starköl PLUS snaps! Kostade för övrigt hälften mot vad det gjorde i Frankrike!!!

Hejja Göran! ;-D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in