2006-03-01, 11:29
Medlem
tapirs avatar
Är det verkligen 16 på sprit i Danmark Det är ju lägre än tyskland
Citera
2006-03-01, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av westerbajs
jag ska ner till danmark i sommar och undrar hur stor risk det är att bli kollad och därmed få alkoholen beslagtagen? och vad blir påföljderna isf?
jag har åkt med färjan några gånger tidigare men aldrig ens sett någon sorts tullkontroll.

[edit] jag är 18 år om det kan spela någon roll

Första gången jag och mina kompisar tog bilen över för att hämta alkohol var jag 15.. Vi åkte ner ca 2ggr per år för att handla.. Vi blev aldrig stoppade för att dom skulle kolla igenom bilen, såg ut som att biljävlen skulle köra på två hjul, lite baktung hehe.. När det har regnat så har jag inte sett en enda tullman så kolla på vädret lite innan om du är orolig.. Nu är jag 19, och kompisarna över 20 så nu är det Tyskland som gäller för min del.

Risken är nästan = 0.. Om dom kommer på er så häller dom ut det eller tar dom det.. Skickar hem en lapp till dina päron om du inte är 18.. O om du har otur så kanske du åker dit för smuggling.. (Detta är vad JAG tror)
Citera
2006-03-01, 13:17
Medlem
ZoltiRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av westerbajs
Men ni blev alltså stoppade innan ni kommit ombord på båten? Kan man åka dit när man väl kommit in i Sverige, har dom några kontroller när man kommer av båten? Vore surt om dom tog all drick när man tror man har klarat det...

Japp, vi fick inte kliva på. Alltså när du väl är inne och förbi tull-kontrollen (som knappt existerar) så finns det ingen, utom möjligen polisen som kan ta din alkohol.
Citera
2006-03-01, 18:03
Medlem
westerbajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Är det verkligen 16 på sprit i Danmark Det är ju lägre än tyskland

ja, 16 på att köpa alkohol och18 för att gå på krogen.
Citera
2006-03-01, 18:26
Medlem
kan medela att det är 18 år på att åka med båten, ja och t.o.m 21 på överdagen reser på helger när det gäller göteborg fredrikshamn. Så nu va det sagt.

När det gäller alkohol så är det 16 för allt när man köper i affär och 18 på krogen. Men kan av egen erfarenhet intyga att de inte är några problem att gå på krogen som 16 åring jag och en polare åkte över i våra unga år och vi blev nekad 1 gång utav kanske 20 inköp på 5 dagar.

Åker ni dit så får ni sticka till Jerry's :P kolla om det fortfarande står NTM på bordet längst in till höger haha
Citera
2006-03-01, 20:44
Medlem
Exicuiters avatar
Aha

Citat:
Ursprungligen postat av NTM
kan medela att det är 18 år på att åka med båten, ja och t.o.m 21 på överdagen reser på helger när det gäller göteborg fredrikshamn. Så nu va det sagt.

När det gäller alkohol så är det 16 för allt när man köper i affär och 18 på krogen. Men kan av egen erfarenhet intyga att de inte är några problem att gå på krogen som 16 åring jag och en polare åkte över i våra unga år och vi blev nekad 1 gång utav kanske 20 inköp på 5 dagar.

Åker ni dit så får ni sticka till Jerry's :P kolla om det fortfarande står NTM på bordet längst in till höger haha

Men kan man inte stå som den myndige och ta med två ungdomar på båten när man köper biljetterna eller hur fan kommer dom med båten annars, märker dom som säljer biljetterna något eller? vad gör jag?????
Citera
2006-03-02, 13:06
Medlem
knatchs avatar
Av egen erfarenhet, av båtarna helsingborg-helsingör så gäller följande:
Ingen åldersgräns för att åka båten, är du 16 år får du köpa endast öl, vill du köpa sprit ska du ha fyllt 18 år. För att få köpa hem alkohol till sverige krävs det att du är 20 år. Om du har otur och blir tagen av tullen när ni tar över så tar dom all dricka samt kontaktar familjen. Var ett tag sedan man var över nu men under nästan hela tonåren (ca 13-17 år) så var vi över väldigt ofta, och ca 5 gånger totalt så åkte någon fast.
Citera
2006-03-09, 17:09
Medlem
Four Rosess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knatch
Av egen erfarenhet, av båtarna helsingborg-helsingör så gäller följande:
Ingen åldersgräns för att åka båten, är du 16 år får du köpa endast öl, vill du köpa sprit ska du ha fyllt 18 år. För att få köpa hem alkohol till sverige krävs det att du är 20 år. Om du har otur och blir tagen av tullen när ni tar över så tar dom all dricka samt kontaktar familjen. Var ett tag sedan man var över nu men under nästan hela tonåren (ca 13-17 år) så var vi över väldigt ofta, och ca 5 gånger totalt så åkte någon fast.

Finns det någon spritshop nära färjeläget i Helsingör? Tänkte åka över några månader längre fram.
Citera
2006-03-10, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Four Roses
Finns det någon spritshop nära färjeläget i Helsingör? Tänkte åka över några månader längre fram.

Det finns en i samma byggnad som Scandlines lägger till i, samma gäller byggnaden där sundsbussarna lägger till. Går man ett par trevande steg utanför så ser man vääldigt snart ett antal spritbutiker, det går inte att missa. Helsingör kryllar av ställen där man kan införskaffa alkoholhaltiga drycker
Citera
2006-03-10, 20:57
Medlem
Four Rosess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Missuppfattade lite hur du menade. Förstår bara inte hur du kan kalla den korsning som du refererar till som stor. Det var därför.
Jag var där igår..

Här behövs ett ordentligt förtydligande: Om man går ut från Hovedbanegården(järnvägsstationen) mot nordost kommer man på Bernstorffsgade. Om man följer den gatan till vänster ca 100 m kommer man ut pa VESTERBROGADE och inget annat.
Citera
2006-03-10, 23:38
Medlem
Som andra här sagt så är Netto bra.
Brukar köra butiken på Kastrup.
Citera
2006-03-11, 12:57
Medlem
Sjuttiotvås avatar
Handla i mataffärerna. Öl är billigast på båten. Om det duger med "vanlig" öl. Två flak Norrlands 5.6% för 299. Annars blir det pant om du handlar i Danmark. Leta efter extra priser. Kan få en 70cl Bacardi razz för 90 danska ibland. 3 liter sprit, av mindre bra märke, ska du inte betala med än 300 för. (Vodka, Rom, Whisky)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in