Resultat: Vilken är den godaste champagnen?
Bollinger
27,59%
16 röster
Dom Perignon
10,34%
6 röster
Cristal
13,79%
8 röster
Veuve Cliqot
5,17%
3 röster
Krüg
10,34%
6 röster
Moët & Chandon
13,79%
8 röster
Taittinger
1,72%
1 röster
Annan
17,24%
10 röster
  • 2
  • 3
2003-12-09, 00:14
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keve
Det var tydligen väldigt svårt nu när vi kom till smaken på Champagne.Alla verkar ni ha era favoriter, men hur det smakar vet ni ej. Ska jag tolka det så?

Ja, det smakar lite "surt". Det är en "fruksyrasmak". Smaker är ju svåra att beskriva. Jag uppfattar t.ex. cristal som mjukare i smaken än moën. Den torra (brut) & lite sura smaken får tungan att dra ihop sig lite. Har svårt att "bälga" i mig skumpa. Räcker det inte att säga att det smakar gott, förresten?
2003-12-09, 02:03
Bannlyst
Jorå, det är bra att säga att det smakar gott också. Men man kan också analysera smaker. Tack för ditt svar.
2003-12-15, 04:32
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keve
Det var tydligen väldigt svårt nu när vi kom till smaken på Champagne.Alla verkar ni ha era favoriter, men hur det smakar vet ni ej. Ska jag tolka det så?

Jag gillar champagne och i synnerhet Bollinger. Jag vet precis hur det smakar och det smakar gott. Jag tänker inte utveckla resonemanget på beställning. Speciellt inte i en gammal tråd som handlar om favoritchampagne, MUPP !

/#LOUDmouth#
2003-12-15, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarn
Krüg, helst en 82:a men 83rna funkar oxå

Edit: mest prisvärd är utan tvekan Bollinger :Edit

Krüg ska ju vara 88!
2003-12-21, 02:25
Medlem
Azraels avatar
Fan, jag blir ju riktigt nyfiken av att läsa den här tråden. Min erfarenhet är klart begränsad på området trots att jag besökt flera champagnetillverkare.
Ni som är erfarna; finns det en klar koppling mellan pris och kvalitet? Inom tex whiskyvärlden (som jag är tämligen kunnig i) så behöver ett högt pris ingalunda garantera en högklassig produkt. Är det samma sak med champagne?
Vad tycker ni att man skall börja att prova? Blir sugen på att bygga upp ett litet lager och börja utforska.
2003-12-22, 02:49
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Fan, jag blir ju riktigt nyfiken av att läsa den här tråden. Min erfarenhet är klart begränsad på området trots att jag besökt flera champagnetillverkare.
Ni som är erfarna; finns det en klar koppling mellan pris och kvalitet? Inom tex whiskyvärlden (som jag är tämligen kunnig i) så behöver ett högt pris ingalunda garantera en högklassig produkt. Är det samma sak med champagne?
Vad tycker ni att man skall börja att prova? Blir sugen på att bygga upp ett litet lager och börja utforska.

Jag kan inte påstå att jag är jätteerfaren. Har t.ex. provat långt ifrån alla märken/årgångar som nämns i den här tråden. Men jag tror att det finns en tydligare koppling pris/kvalitet när det gäller champagne. Tycker faktiskt att du skall börja med Bollinger som i.o.f.s. är ett exempel på att pris/kvalitet inte alltid hänger ihop. Men den är billig och tämligen lättdrucken och okomplicerad.

/#LOUDmouth#
2003-12-22, 03:03
Bannlyst
Jag dricker endast finsk champagne.

Ett glas brännvin med en treo i...

// Roger P.
2003-12-25, 23:53
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Lätt Bollinger, tätt följd av Krug Rosé
2003-12-28, 16:08
Medlem
Azraels avatar
Intressant reportage i GP:s bilaga i lördags med världens främste champagneexpert. Han varnade för just Krug eftersom det är så lätt att fastna i Krugträsket. Cristal och Louise var andra märken han framhöll som extremt goda. Inte ett ord om Bollinger dock. Han tipsade även om flera märken för bara 150-300kr som tydligen stod sig väl så bra jämfört med mångdubbelt dyrare alternativ.
2004-01-10, 05:09
Medlem
Azraels avatar
Köpte min första flaska champagne idag på säkert 5 år. Blev en Bonnaire Brut Tradition av den enkla anledningen att det enligt kritikerna skall vara en sjukt bra champagne i förhållande till priset (195:-).
Hittade även denna extremt informativa sida om i princip all champagne värd namnet på den svenska marknaden:
http://www.dinaviner.com/html/champagne2003.html
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in