2009-07-30, 11:56
Medlem
herrpages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullrik
Vad anser ni om "Fjortisarna" som super varje helg? Och vad skulle ni göra om ni fick reda på att eran son/dotter gjorde det?

Det är väl ingen förälder som skulle acceptera det?
Även fast som så många påpekar, mestadels folköl och placebo fylla.
Citera
2009-07-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulthotel
Tyvärr finns det inte mycket att göra i ett land vars kultur påtvingar lösningsmedlet på våra barn och uppfostrar dem med mentaliteten att "om man inte dricker, så är man en mes." Var istället glad att andra droger ÄNNU inte är lika spridda bland fjortinåringar som i tex usa, där går de på andra saker än alkohol ska ni veta.
+1

Rent instinktivt; nej, man är fortfarande barn vid 14 års ålder. Även om man inte inser det då - när jag själv var 14 år och gick i åttonde klass var jag 'stor' - så inser man vilken anspråkslös ålder 14 är när man blir vuxen.

Nu är jag uppvuxen på landet i en liten håla, och jag tror debuten skiljer sig från om jag hade växt upp i en större stad. Så säger mig mina erfarenheter. När jag pratar med någon som är uppvuxen på landet delar de flesta min uppfattning (Hänget vid kiosken, mopeder (kan fortfarande bli nostalgisk av doften..) hemmastylade bilar, sena sommarnätter, nattbad, tonårsförälskelse... hembränt och utomhusfylla). Många gånger till skillnad från stadsråttorna.

Det var ovanligare att man inte hade supit sig full än att man hade gjort det. Grupptrycket var enormt. Ett himla snack om vem som spelade full och inte.

De flesta föräldrar 'söp till' på helgen dessutom.

Spriten var inget problem att få tag i, de äldre killarna köpte gladeligen ut till de yngre och alltid var det någon som kände någon som hade hembränt att erbjuda för en femtiolapp. Det tror jag får många föräldrar att köpa ut några öl/cider till sin tonåring. Hellre att de dricker det än hembränt, som man inte vet vart den kommer ifrån och i vilket skick den är.

Så då kan man ju diskutera vilket som är bäst? Ingetdera, såklart, men det kommer avverkas många fulla 14-åringar i framtiden om inte på det ena sättet så på det andra.
Citera
2009-07-30, 21:49
Medlem
Bassplays avatar
med risk att göra detta till snoppmätar-tävling så kan jag säga att jag tog min första fylla när jag var 12 .. det kändes helt okej .. gick ju i sexan och var stor pojk som skulle börja på högskola ..

ser jag det från denna sida : jag skaffar barn , han/hon är 12 och börjar dricka .. nej det är inte okej ..

14 är lite annan sak ... men lagom ska det vara ..
Citera
2009-07-31, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrpage
Det är väl ingen förälder som skulle acceptera det?
Även fast som så många påpekar, mestadels folköl och placebo fylla.

Tyvärr så finns det säkert någon sjuk förälder som skulle acceptera det.
Citera
2009-07-31, 03:06
Medlem
Mr.Gearss avatar
14 känns lite tidigt, men visst, kan det göras med måtta så!
Och skulle ungen då köra på och däcka eller dylikt så har (han) nog lärt sig!

Är det en tjej är det andra bullar, där får dom vänta några år!
Citera
2009-07-31, 03:17
Medlem
Jag har föräldrar som lät mig dricka vid 14 och framåt, när de förstod att jag hade en stor respekt för alkohol och droger i övrigt. Under kvällarna jag var ute gjordes även "sticktest" när de ringer och ser hur jag mår, om de ska hämta mig osv.
Citera
2009-07-31, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Gears
14 känns lite tidigt, men visst, kan det göras med måtta så!
Och skulle ungen då köra på och däcka eller dylikt så har (han) nog lärt sig!

Är det en tjej är det andra bullar, där får dom vänta några år!

Vad skiljer en 14-årig tjej från en 14-årig kille som gör att hon ska vänta men inte pojken?
Citera
2009-07-31, 09:19
Medlem
Tycker det viktigaste är att föräldrarna finns tillgängliga, tar sitt ansvar och ser till så att barnet mår bra.

Slarvas ofta med det, det behöver inte vara så att ungarna super men att föräldrarna tar sig ett par glas vin var varje fredag/lördag och sedan inte kan ordna men skjuts eller annan assistans åt ungarna. Har flera gånger fått skjutsa mina systrars vänner då de blivit strandade någon stans och föräldrarna är för onyktra för att köra dem. Händer väl mest på landet iofs, men sen kan man fråga sig om barn ska gå hem ensamma i 14-årsåldern iaf.

Som förälder bär man inte vara så pass hård att barnet inte vågar ringa hem om något går fel.
Citera
2009-07-31, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikeplektrum
Som förälder bär man inte vara så pass hård att barnet inte vågar ringa hem om något går fel.

+1 (!!)
Citera
2009-07-31, 11:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Naturligtvis...

Citat:
Ursprungligen postat av Ullrik
Vad anser ni om "Fjortisarna" som super varje helg? Och vad skulle ni göra om ni fick reda på att eran son/dotter gjorde det?

...skall de inte göra detta. Att det finns en legal 20-årsgräns (18 i vissa fall) sammanhänger med att människor i regel inte har omdöme nog att hantera alkohol under denna ålder. Det finns inga förmildrande omständigheter.

Föräldrar som låter detta ske borde dömas enligt (den ännu inte existerande) lagen om bristande föräldraskap till höga böter, samt att ta barnets straff om detta begår brott. Det är lata och odugliga föräldrar som är helt misslyckade som uppfostrare som låter detta ske.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in