Citat:
Ursprungligen postat av gulthotel
Tyvärr finns det inte mycket att göra i ett land vars kultur påtvingar lösningsmedlet på våra barn och uppfostrar dem med mentaliteten att "om man inte dricker, så är man en mes." Var istället glad att andra droger ÄNNU inte är lika spridda bland fjortinåringar som i tex usa, där går de på andra saker än alkohol ska ni veta.
+1
Rent instinktivt; nej, man är fortfarande barn vid 14 års ålder. Även om man inte inser det då - när jag själv var 14 år och gick i åttonde klass var jag 'stor' - så inser man vilken anspråkslös ålder 14 är när man blir vuxen.
Nu är jag uppvuxen på landet i en liten håla, och jag tror debuten skiljer sig från om jag hade växt upp i en större stad. Så säger mig mina erfarenheter. När jag pratar med någon som är uppvuxen på landet delar de flesta min uppfattning (Hänget vid kiosken, mopeder (kan fortfarande bli nostalgisk av doften..) hemmastylade bilar, sena sommarnätter, nattbad, tonårsförälskelse... hembränt och utomhusfylla). Många gånger till skillnad från stadsråttorna.
Det var ovanligare att man inte hade supit sig full än att man hade gjort det. Grupptrycket var enormt. Ett himla snack om vem som spelade full och inte.
De flesta föräldrar 'söp till' på helgen dessutom.
Spriten var inget problem att få tag i, de äldre killarna köpte gladeligen ut till de yngre och alltid var det någon som kände någon som hade hembränt att erbjuda för en femtiolapp. Det tror jag får många föräldrar att köpa ut några öl/cider till sin tonåring. Hellre att de dricker det än hembränt, som man inte vet vart den kommer ifrån och i vilket skick den är.
Så då kan man ju diskutera vilket som är bäst? Ingetdera, såklart, men det kommer avverkas många fulla 14-åringar i framtiden om inte på det ena sättet så på det andra.