2009-07-25, 18:50
Medlem
M20s avatar
Är det någon som vet? Med tanke på alla böcker han har skrivit och all annan skit han håller på med så verkar som att han lider av storhetsvansinne! Han har väl inte ens någon utbildning inom psykologi?
2009-07-25, 23:26
Medlem
UlfHamrins avatar
Jonas Gåde är i vilket fall utbildad inom NLP. Dock verkar han ju fått för sig att han kan coacha folk genom det mesta vilket känns mindre rimligt.
2009-07-26, 00:38
Medlem
M20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlfHamrin
Jonas Gåde är i vilket fall utbildad inom NLP. Dock verkar han ju fått för sig att han kan coacha folk genom det mesta vilket känns mindre rimligt.

Vad är NLP? är det nånting seriöst eller mumbo jumbo?
2009-07-26, 04:24
Medlem
UlfHamrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M20
Vad är NLP? är det nånting seriöst eller mumbo jumbo?

NLP är en förkortning för Neurolingvistisk programmering. Jag tycker det är rätt häftigt faktiskt.

Lånade wikis beskrivning för enkelhetens skull:
"Neurolingvistisk programmering (NLP) sägs beskriva den grundläggande samverkan mellan sinnet (neuro) och språket (lingvistisk) samt hur deras samspel påverkar vår kropp och vårt beteende (programmering)."

Det är en utmärkt beskrivning utav NLP. Används ofta i coachingsammanhang och de föreläsningar jag sett har i vilket fall varit intressanta. Kjell Enhager har haft goda resultat med damlandslaget i golf med sina NLP-tekniker bland annat.

Dock verkar ju Jonas Gåde vilja ta NLP in i den psykologiska sfären och försöka legitimera det som en behandlingsmetod genom sitt forum Terapisnack vilket fått en del kritik. Jag personligen tror inte heller på det. Kan inte riktigt förstå hur Jonas Gåde ska lyckas coacha en människa ur en djup depression.
2009-07-26, 15:24
Medlem
Lyckan kommer inte alltid med stora trumpetsignaler så man kan skåla i champagne.
NLP är rätt coolt
Jonas Gåde är nog inte narcissist utan ser Bandler/Grinder i spegeln.
Senast redigerad av AnnaPenelope 2009-07-26 kl. 15:26.
2009-07-26, 18:37
Medlem
M20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlfHamrin

Dock verkar ju Jonas Gåde vilja ta NLP in i den psykologiska sfären och försöka legitimera det som en behandlingsmetod genom sitt forum Terapisnack vilket fått en del kritik. Jag personligen tror inte heller på det. Kan inte riktigt förstå hur Jonas Gåde ska lyckas coacha en människa ur en djup depression.

Är Powerthinking baserat på NLP?
2009-07-26, 22:10
Medlem
UlfHamrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M20
Är Powerthinking baserat på NLP?

Så som jag förstått det, ja. Har inte granskat Gådes Powerthinking speciellt noga så jag kan givetvis ha fel, någon med bättre insikt får gärna rätta mig.
2010-03-01, 11:58
Medlem
KnutteKragballes avatar
Personen i fråga verkar rätt sjuk och skulle förmodligen behöva många timmar terapi själv.
2010-03-01, 23:04
Avslutad
https://www.flashback.org/t1061138p3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in