2009-07-25, 13:32
Medlem
Vad är det här för galenskaper?

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.432846

Fb är stort, någon här måste veta mer?
Teorier?
Citera
2009-07-25, 13:39
Medlem
StrongBads avatar
De kanske känner lghinnehavaren och har lyckats sno åt sig en extranyckel... Härligt sätt att ta sig in iaf
Citera
2009-07-25, 13:40
Medlem
bob-marerlys avatar
De har väll med största sannolikhet kommit över en borttappad extranyckel. Alternativt att det är någon "kompis" till lägenhetsinnehavaren som har kopierat den i smyg.

Klantigt att inte försäkra sig om att ingen var hemma i lägenheten först.
Citera
2009-07-25, 14:16
Bannlyst
Kanske gjort inbrott i lägenhets ägaren lägenhet och snott nycklarna och kopierat dom
Citera
2009-07-25, 14:22
Bannlyst
Är väl inte direkt svårt att göra en sådan grej. Extranyckel från föregående hyresgäst exempelvis.
Citera
2009-07-25, 14:26
Medlem
Är det lätt att kopiera någons nyckel "i smyg"? Jag trodde det var en ganska krånglig procedur.
Om det är rel. enkelt att fixa måste det vara ett (dolt) jätteproblem. Kan tänka mig svartsjuka ex-pojkvänner som vill ha koll på tjejen, maniska "kompisar" som vill in och snoka hos folk som sagt upp bekantskapen, mm.
Är ju kanske inte alla som har turen att råka vara hemma när det händer, som killen i artikeln.
Citera
2009-07-25, 14:48
Medlem
Nån lillpojk som jobbat som vaktmästare i området och kopierat huvudnyckeln?

Det är en teori.
Citera
2009-07-25, 15:56
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Är det lätt att kopiera någons nyckel "i smyg"? Jag trodde det var en ganska krånglig procedur.

Det beror på om man köpt ett "skyddat" lås. Dessa är dyrare och köps från låssmeder.
Om du köper lås på Coop eller annat varuhus så är de inte skyddade och vem som helst kan gå till en låssmed och få nycklarna kopierade. De låsen och nycklarna är inte ens unika, utan de gör x- antal serier som de sen sprider i olika områden (länder/län/städer osv) Så nån i Happaranda kanske har en nyckel som passar i en dörr i Stockholm eftersom de är tillverkade i samma serie men de säljs på olika ställen.

Är låssystemet skyddat däremot så får/kan bara den låssmeden som har rättigheterna från låstillverkaren slipa nya nycklar och det gör han bara om man kan bevisa att man är rättmätig ägare. Dessa lås och nycklar är unika.
Jag vet inte hur det är i hyreshus, men troligen är deras låssystem skyddade.

Låssmeden ser på märkningen av nyckeln om den är oskyddad eller skyddad.

Ett skyddat system har bara en viss livslängd (kring 15-25 år om jag inte missminner mig) sen släpps den fri av låstillverkaren.
Senast redigerad av Titus pollo 2009-07-25 kl. 16:06.
Citera
2009-07-25, 17:21
Medlem
Tack för info, intressant! Har du ngn länk där jag kan ta reda på mer om detta? Sökte lite på låssmeders sidor och SLR men hittar inget om det där.

Detta blev smått offtopic så jag startade en separat tråd om lås-säkerhet i avd."Övrigt". Svara/kommentera gärna där, ni som sitter inne med kunskap.
Citera
2009-07-25, 22:36
Medlem
Titus pollos avatar
Nej, jag har inga länkar. Vet inte om det finns. Anledningen till att jag vet det är att jag har jobbat som låsadministratör förut och låssmeden vi anlitade berättade hur det låg till.

Drar lite kort vad ett skyddat låssystem är.
När ett företag, hyreshusägare eller bostadsrättsförening skaffar lås (många lås alltså) så beställer de ett system från en låssmed som har avtal t.ex. med ASSA.
Därefter går ASSA igenom med kunden om hur nycklarna ska gå i byggnaden. En nyckel ska kanske gå i 5 lås en annan i 3 osv.
När det är bestämt har man gjort ett nyckelsystem och man skapar ett sk krysschema där man ser vilka nycklar som passar i vilka lås. Efter att systemet skapats så kan man inte göra så många nya unika nyckelkombinationer i det systemet.

ASSA skapar sen en speciell profil på nyckeln och låsen som är unik.
Denna profil skyddas då av ASSA så länge skyddet gäller, dvs de skapar inte denna profil åt annan än den kunden som beställt den.
En profil är den du ser när du tittar på en nyckel rakt framifrån på spetsen.
När nycklar ska göras så beställer låssmeden tomma ämnen med den unika profilen från ASSA. Dessa ämnen slipas sen med de sk koderna (hacken på nyckeln) beroende på vilka lås de enskilda nycklarna ska passa.

Ingen annan än den låssmed som kunden beställer låssystemet av får dessa ämnen med den unika profilen från ASSA (eller andra låstillverkare) och därmed är den skyddad. Låssmeden ser då till att bara rätt människa kan köpa kopior på nycklarna av honom.

Om nån försöker sig själv på att kopiera en nyckel så ska han vara riktigt skicklig för profilen och hacken måste vara exakt på 10 dels millimetrar för att de små diskarna i låsen ska hamna i rätt läge..
Senast redigerad av Titus pollo 2009-07-25 kl. 22:45.
Citera
2009-07-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Nej, jag har inga länkar. Vet inte om det finns. Anledningen till att jag vet det är att jag har jobbat som låsadministratör förut och låssmeden vi anlitade berättade hur det låg till.

Drar lite kort vad ett skyddat låssystem är.
När ett företag, hyreshusägare eller bostadsrättsförening skaffar lås (många lås alltså) så beställer de ett system från en låssmed som har avtal t.ex. med ASSA.
Därefter går ASSA igenom med kunden om hur nycklarna ska gå i byggnaden. En nyckel ska kanske gå i 5 lås en annan i 3 osv.
När det är bestämt har man gjort ett nyckelsystem och man skapar ett sk krysschema där man ser vilka nycklar som passar i vilka lås. Efter att systemet skapats så kan man inte göra så många nya unika nyckelkombinationer i det systemet.

ASSA skapar sen en speciell profil på nyckeln och låsen som är unik.
Denna profil skyddas då av ASSA så länge skyddet gäller, dvs de skapar inte denna profil åt annan än den kunden som beställt den.
En profil är den du ser när du tittar på en nyckel rakt framifrån på spetsen.
När nycklar ska göras så beställer låssmeden tomma ämnen med den unika profilen från ASSA. Dessa ämnen slipas sen med de sk koderna (hacken på nyckeln) beroende på vilka lås de enskilda nycklarna ska passa.

Ingen annan än den låssmed som kunden beställer låssystemet av får dessa ämnen med den unika profilen från ASSA (eller andra låstillverkare) och därmed är den skyddad. Låssmeden ser då till att bara rätt människa kan köpa kopior på nycklarna av honom.

Om nån försöker sig själv på att kopiera en nyckel så ska han vara riktigt skicklig för profilen och hacken måste vara exakt på 10 dels millimetrar för att de små diskarna i låsen ska hamna i rätt läge..

Har du rund skalle på Assa nyckeln är den inte kopieringsskyddad, dvs du kan i stort sett gå till vilken klackbar som helst.

Är det kantigt skalle på greppet, då är de oftast skyddade! (inte så lätt o göra kopia) men det finns även kantiga som inte är kopieringsskyddade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in