Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-25, 10:39
Medlem
d00rkeys avatar
Tja.. Jag sökte men fann inget relevant, så hoppas att någon vet något om följande problem som jag tycker är hur märkligt som helst.

Sen en vecka tillbaka (ungefär) har min dator krånglat tre gånger när jag velat stänga av datorn, men bara om den har stått på under en lite längre tid, ca ett dygn och däröver. Jag klickar på Start och Stäng av och sen på Stäng av eller Starta om.. Men då händer ingenting!?! ..

Jag har aldrig varit med om något liknande tidigare. De väldigt få gånger som systemet har hängt sig eller kraschat på något vis annars, så har det ju märkts rätt tydligt eftersom program inte går att använda och/eller att hela datorn har frusit fast.. Men nu kan jag använda den som vanligt vilket jag gör just nu, åtminstone med allt som jag har provat hittills, trots att jag "stängt av" den och ingenting har hänt. (Vill jag verkligen stänga av datorn så återstår nu bara den fysiska on/off-knappen på lådan, och det känns inte så bra att använda den alltför ofta.)

Jag är väldans tacksam för all tänkbar info om det här! Även om det kanske inte löser problemet så känns det i alla fall bättre att få en hum om vad det kan bero på än att sitta som ett levande frågetecken..

/ mvh d00rkey
Citera
2009-07-25, 10:48
Medlem
herselfs avatar
Vad händer om du bara trycker på den fysiska on/off-knappen ett kort tag? (Förutsatt att du måste hålla in den ett längre tag för att den ska "dö" sådär brutalt). Detta brukar annars trigga avstängningsmekanismen.

Men det har du kanske redan provat.
Citera
2009-07-25, 10:54
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herself
Vad händer om du bara trycker på den fysiska on/off-knappen ett kort tag? (Förutsatt att du måste hålla in den ett längre tag för att den ska "dö" sådär brutalt). Detta brukar annars trigga avstängningsmekanismen.

Men det har du kanske redan provat.
Nix. Inte direkt provat.. Fast första gången datorn inte ville stängas av som vanligt, och efter att ha väntat nästan tio minuter, så tryckte jag ju (kort) på on/off-knappen. Inget hände då heller men jag väntade ju då inte så värst länge utan tryckte och höll så att datorn dog.

Förresten: Ännu skummare är att Windows inte ens vill köra något Checkdisk när jag startar upp den igen!? Allt startar upp helt och hållet som vanligt, trots att jag ju liksom "dödat" Windows rätt så hårt, eller "brutalt" som du uttrycker det?

Edit: Och det händer alltså bara när burken stått på en lite "längre" period.

Edit 2: Och inget särskilt eller anmärkningsvärt syns i Aktivitetshanteraren, efter Ctrl-Alt-Del, heller? Inga minnesätande processer och inga konstiga program igång..
Senast redigerad av d00rkey 2009-07-25 kl. 11:12.
Citera
2009-07-25, 14:38
Medlem
Victorswes avatar
Det där har hänt mig tidigare också. Men då hade jag kört krävande spel, program och sådant på min dator, så när jag skulle trycka på stäng av knappen så hände inget. Tillslut blev jag irriterad och stängde av datorn "brutalt"

Har du kört krävande program på datorn? Kanske inte din dator riktigt klarar av programmen till 100 %.
Citera
2009-07-25, 21:15
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Victorswe
Det där har hänt mig tidigare också. Men då hade jag kört krävande spel, program och sådant på min dator, så när jag skulle trycka på stäng av knappen så hände inget. Tillslut blev jag irriterad och stängde av datorn "brutalt"

Har du kört krävande program på datorn? Kanske inte din dator riktigt klarar av programmen till 100 %.
Nix.. Det har i princip räckt med att jag har haft FF uppe och hämtat hem lite e-post (Outlook Express). Och min dator klarar definitivt av rätt mycket mer än så..

Edit:
En liten konfig-listning kanske kan vara bra förresten:
Intel Core2Duo 2.0 GHz, 3,6 GB RAM, 780 GB Hdd (2 st fysiska SATA), ATI Radeon X1950pro, WinXP pro (sv) me' SP3 (och bra uppdaterat).
Senast redigerad av d00rkey 2009-07-25 kl. 21:19.
Citera
2009-07-26, 11:26
Medlem
Victorswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Nix.. Det har i princip räckt med att jag har haft FF uppe och hämtat hem lite e-post (Outlook Express). Och min dator klarar definitivt av rätt mycket mer än så..

Edit:
En liten konfig-listning kanske kan vara bra förresten:
Intel Core2Duo 2.0 GHz, 3,6 GB RAM, 780 GB Hdd (2 st fysiska SATA), ATI Radeon X1950pro, WinXP pro (sv) me' SP3 (och bra uppdaterat).

Jag tror det inte finns någon riktigt bra förklaring på din fråga. Alltså, det jag tror är att när datorn har "ansträngt" sig ganska mycket så kan den bli så "seg" att den helt enkelt inte orkar stängas av. Nu kanske jag är helt ute och cyklar.

Har hört också att Windows XP SP3 är lite sämre än SP2, jag kör SP2 på min stationära och SP3 på min bärbara. Visst, jag märker ju ingen stor skillnad men det finns ju alltid lite grann som kan skilja. Men har aldrig märkt av att det inte går att stänga av min bärbara dator. Men jag trycker heller inte så som du gör utan jag trycker på ett knapptryck på min on/off knappt
Citera
2009-07-26, 14:07
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Victorswe
Jag tror det inte finns någon riktigt bra förklaring på din fråga. Alltså, det jag tror är att när datorn har "ansträngt" sig ganska mycket så kan den bli så "seg" att den helt enkelt inte orkar stängas av. Nu kanske jag är helt ute och cyklar.

Har hört också att Windows XP SP3 är lite sämre än SP2, jag kör SP2 på min stationära och SP3 på min bärbara. Visst, jag märker ju ingen stor skillnad men det finns ju alltid lite grann som kan skilja. Men har aldrig märkt av att det inte går att stänga av min bärbara dator. Men jag trycker heller inte så som du gör utan jag trycker på ett knapptryck på min on/off knappt
Angående SP3 så har jag inte den blekaste om det är något som skiljer i "problemväg"?

Jag tror inte heller att datorn har körts speciellt ansträngt på något särskilt sätt de gånger som den har strulat vid avstängningen, eller egentligen "släckningen" av Windows. Däremot så upptäckte jag av en händelse igår ett program (MsMpEng.exe som hör till Windows Defender) som låg i brandväggslistan och tydligen sökte kontakt ut på Internet, vad jag har för mig just nu i alla fall. Så eftersom det ändå tillhör Win Defender så släppte jag igenom dess trafik. Nu återstår väl då bara att se om det kanske kan göra någon skillnad? (Troligen ett rent hugskott dock?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in