2009-07-24, 20:31
Medlem
sim0ns avatar
Har fått tag på en flaska Bailys/dooleys liknande likör, den skulle egentligen hällas ut men jag fick den istället saken är den att den har stått ett tag, har varit öppnad en gång och efter har den har stått i säg.. 1½ år i en kyl. Det är kanske 80% kvar av innehållet, alkoholhalten ligger på 17% om det spelar någon roll.

Jag har ingen kunskap om hur länge saker och ting håller så frågan är då om denna fortfarande går att dricka?
2009-07-24, 20:41
Medlem
Späks avatar
Gräddlikörer brukar inte vara någon höjdare.. Någon månad håller de på sin höjd. Har den stått i kyl är hållbarheten såklart ökad.

Sjuk tror jag inte att du blir, men om skiten har surnat eller klumpat sig, så är det nog ingen höjdare.

För någon månad sedan fick jag äntligen ilurat en tragisk skvätt jordgubbsgräddlikör i en människa. Likören hade stått i rumstemperatur i ena spritskåpet i nästan fyra år och den var troligtvis gammal redan när jag hittade den.
2009-07-24, 21:50
Medlem
Metropers avatar
Enklast är väl att provsmaka. Har själv haft en Bailey stående öppnad rätt länge i kylen utan att den tagit skada.
2009-07-25, 00:50
Medlem
gabbekjs avatar
Jag har hört att likör med grädde/mjölk i som baileys, har en hållbarhet på 6 månader men tycker att du ska testa. Häll upp i ett glas och verkar den okej drick den.
2009-07-25, 10:16
Moderator
vfs avatar
Trådar finnes. Sök/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in