2009-07-24, 17:31
Bannlyst
Vad kan man arbeta som om man vill dyka, vilka arbetsmöjligheter finns det inom branchen?

Jag har ingen aning om hur det är att dyka och ska självklart prova att dyka innan jag ger mig in på något, men jag tycker det verkar roligt och jag överväger att ta dykcert för att testa på det hela med dykning, om det är något jag överhuvudtaget gillar.

Hur går man tillväga? Är det en fördel att ta dykcert privat, innan man påbörjar någon utbildning? Det jag undrar är alltså om det går att jobba som dykare, istället för att dyka på hobby nivå, då jag tycker det verkar roligt och intressant.

Citera
2009-07-24, 17:35
Medlem
FNMAGs avatar
Typ lära andra att dyka... Dykinstruktör? Välj i så fall något annat land, som typ Thailand. Starta en egen liten dykskola för svenska turister. Kanske inte direkt först med idén, men men...
Citera
2009-07-24, 17:43
Medlem
Marinarkeolog, polis, militär etc.
Citera
2009-07-24, 17:49
Bannlyst
Byggarbetare, gjuta fundament till broar o dyl.
Citera
2009-07-27, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad
Vad kan man arbeta som om man vill dyka, vilka arbetsmöjligheter finns det inom branchen?

Jag har ingen aning om hur det är att dyka och ska självklart prova att dyka innan jag ger mig in på något, men jag tycker det verkar roligt och jag överväger att ta dykcert för att testa på det hela med dykning, om det är något jag överhuvudtaget gillar.

Hur går man tillväga? Är det en fördel att ta dykcert privat, innan man påbörjar någon utbildning? Det jag undrar är alltså om det går att jobba som dykare, istället för att dyka på hobby nivå, då jag tycker det verkar roligt och intressant.

Byggbranschen (anläggninsdykare, kräver dock många års utbildning), räddningsdykare (Känner en som är det, kan knappast räknas som glamoröst jobb, larmet går mitt i vintern om att nån har ramlat i ån, på med dräkten i och leta), dykintruktör, marinbiolog, forskning som riktas mot vatten, röjdykare inom millitären och så vidare.
Citera
2009-07-27, 19:17
Medlem
du tycker det verkar roligt och intressant? Kanske skaffa ett dykcert då, går på mellan 3000-4000kr.
Citera
2009-07-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lustgasad

Dyksvetsare eller vad det kallas kanske kunde vara ngt?
Citera
2009-07-27, 19:20
Medlem
M4F14s avatar
Enda chansen att jobba som bara dykare är som instruktör vilket är väldigt svårt att leva ett normalt liv på.

Alla andra möjligheter bygger på att kombinera med ett annat yrke. Dessa jobben är tyvärr väldigt få och svåra att komma åt. Det finns mindre än 200 stycken anläggnngsdykare i Sverige och svetsdykare är under 50 stycken.

Vill du bli brandman så kan du få dyka där också men knappast på fulltid. Polisen har inga heltidsdykare heller. Militären har dykare men eftersom det knappast blir krig snart lär det bli lite övning där bara.
Citera
2009-07-27, 19:22
Medlem
syrabatteriets avatar
Om du vill ha ett av världens farligaste och mest extrema machojobb så är undervattenssvetsare ett tips. Men även räddningsdykare med djuphavskompetens.
Citera
2015-01-18, 19:34
Medlem
Hur blir man det då????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här