Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-24, 17:05
Medlem
SinXs avatar
Kära forum!

Jag har ett irriterande problem.
För en tid sedan åkte mina PC-datorer in i garderoben och ersattes av produkter från Apple. Jag är helnöjd med mina nya tekniska leksaker men har ett irriterande problem som jag nu försökt lösa under en tid men inte lyckats speciellt bra.

Min Mac Mini är kopplad med HDMI till min Panasonic Plasma TV av modell TH-46PZ85E. Med programmet SwitchResX har jag försökt få rätt upplösning (1920x1080x100Hz) och fullskärm utan framgång. När jag ställer in upplösningen 1920x1200 i SwitchResX programmet blinkar skärmen till och upplösningen ändras. Dock ser allt ut som tidigare. Sorgkanterna finns kvar och går jag in under inställningar och väljer "Maximal bildyta" blir bildytan FÖR stor för min TV. Jag har dessutom testat att ändra Aspect-ratio i TVn men hur jag än ändrar så är bilden för stor i "Maximal bildyta"-läget och för liten i det vanliga läget. Vet att flera har haft problem med att koppla Mac Mini till TV så jag hoppas verkligen om hjälp på detta utsökta forum:

Tack på förhand!

LÄNKAR

SwitchResX
http://www.madrau.com/SRX3/index.html

Panasonic TH-46PZ85E
http://www.panasonic.se:80/html/sv_SE/Produkter/Viera+TV/Plasma/TH-46PZ85/specifications/1369614/index.html?trackInfo=true
Citera
2009-07-24, 17:11
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panasonic.se
PC Input: Mini D-sub 15-pin x 1 (rear)

Prova koppla med VGA, m a o!

Edit: Vad jag har sett så verkar VGA vara nån slags standard när det gäller att koppla dator-TV för TV-tillverkarna.
Senast redigerad av Palleman 2009-07-24 kl. 17:14.
Citera
2009-07-24, 17:33
Bannlyst
I och med 10.5.7 uppdateringen så har jag fått en del rapporter om att det är problem att få rätt upplösning på TVn med datorn. Jag kör DVI->HDMI med en Macbook och det fungerar perfekt, dock har jag struntat i att uppdatera till 10.5.7..
Citera
2009-07-24, 21:47
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
kan skriva under på DVI-HDMI, funkar perfekt. Lite drygt att skärmen på datorn blir helt mörkt när man kör filmer i full screen på TVn men det kan vara VLCs fel snarare än kontakten.
Citera
2009-07-27, 01:24
Medlem
SinXs avatar
Det löste sig.

Lösningen var att avaktivera overscan mode på TVn. Sedan aktivera det samma på mac minin. Nu fungerar det utsökt!
Citera
2009-07-27, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crenshaw Punch
kan skriva under på DVI-HDMI, funkar perfekt. Lite drygt att skärmen på datorn blir helt mörkt när man kör filmer i full screen på TVn men det kan vara VLCs fel snarare än kontakten.

Det det är som du säger VLC-fel. Den gör det samma hos mig. Men jag kör dock med plex numera och kan du köra filmer på tvn medan jag kör andra program på macbookensskärm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in