2013-04-18, 12:00
Medlem
Jimjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymousforever
Krossade linfrön i stora mängder leder väl till en smärtfri död? I form av HCN. Kanske det leder till det mest smärtfria döden, tror jag.
Att dö av cyanidförgiftning kan gå väldigt fort och vara smärtfritt OM man får en dödlig dos som är stark, får man däremot en dödlig dos men som inte slår ut än på en gång så är det inte så kul.
Att kvävas inifrån samtidigt som man får kramper utan dess like är nog inte så kul.
Citera
2013-04-18, 13:15
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymousforever
Krossade linfrön i stora mängder leder väl till en smärtfri död? I form av HCN. Kanske det leder till det mest smärtfria döden, tror jag.
Nu går vi OT, men eftersom du redan gjort en fyra års bump så svarar jag.

Det leder inte på något sätt till den mest smärtfria döden. Den åstadkommer du genom att kroppen är i euforiskt tillstånd samtidigt som du avlider.
Citera
2013-04-18, 20:57
Medlem
wtf.. är det här seriöst?!

Alla gånger man tagit linfrön för o få omega-3, haft på filen, gröten osv har man då utsatt sig för eventuell förgiftning?
Citera
2014-06-13, 19:47
Medlem
1.1s avatar
Jag har ätit linfröolja länge men fundera nu på att tillsätta linfrön. Anledningen är att linfrön innehåller mest lignaner. Lignaner kan förebygga prostatacancer. Men jag är lite rädd att få i mig vätecyanid.
Citera
2014-06-14, 17:04
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Jag har ätit linfröolja länge men fundera nu på att tillsätta linfrön. Anledningen är att linfrön innehåller mest lignaner. Lignaner kan förebygga prostatacancer. Men jag är lite rädd att få i mig vätecyanid.

Hur mycket linfrön tänker du sätta i dig? Intag upp till 2 matskedar per dag bedöms vara helt riskfritt för en frisk, normalviktig person.
Citera
2014-06-14, 23:56
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Hur mycket linfrön tänker du sätta i dig? Intag upp till 2 matskedar per dag bedöms vara helt riskfritt för en frisk, normalviktig person.

Gäller det även krossade linfrön? Jag tänker börja försiktigt och ta en halv matsked krossade linfrön tillsammans med linfröolja i yoghurten. Då borde jag få i mig en del lignaner och förhoppningsvis blir jag inte cyanidförgiftad.
Citera
2014-06-15, 00:04
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Gäller det även krossade linfrön? Jag tänker börja försiktigt och ta en halv matsked krossade linfrön tillsammans med linfröolja i yoghurten. Då borde jag få i mig en del lignaner och förhoppningsvis blir jag inte cyanidförgiftad.

Cyanidexponeringen bli större vid krossade frön, någon fastslagen säker övre gräns finns ej.

Oroar du dig för cyaniden så tillaga fröna, lignanerna förbli opåverkade. Några detekterbara mängder cyanid har ex. inte kunnat påvisas i bröd bakat av linfrön.
Citera
2014-06-15, 09:47
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Cyanidexponeringen bli större vid krossade frön, någon fastslagen säker övre gräns finns ej.

Oroar du dig för cyaniden så tillaga fröna, lignanerna förbli opåverkade. Några detekterbara mängder cyanid har ex. inte kunnat påvisas i bröd bakat av linfrön.

Jo, jag vet. Men hela linfrön är ju värdelösa att äta då kroppen inte tar upp något näringsämne.

Fast vad jag har läst så är det ytterst små mängder som blir till cyanid av linfrön. Det finns minst lika mycket cyanid i andra nötter också.
Senast redigerad av 1.1 2014-06-15 kl. 10:12.
Citera
2014-06-15, 20:36
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Jo, jag vet. Men hela linfrön är ju värdelösa att äta då kroppen inte tar upp något näringsämne.

Fast vad jag har läst så är det ytterst små mängder som blir till cyanid av linfrön. Det finns minst lika mycket cyanid i andra nötter också.

Det är tillräckligt med cyanid i linfrön för att kronisk exponering vid högre intag av linfrön ska leda till neurologiska störningar samt störning av sköldkörtelns funktion. Det är inte triviala mängder.

Cyanogen glykosider finns i en rad livsmedel, ja. Linfrön samt maniok är dock de livsmedel, som en genomsnittlig svensk kan komma i kontakt med, som, med väldigt god marginal, innehåller mest av dessa glykosider.

Bittermandel är den enda nöt som innehåller cyanid i sådana mängder att man bör begränsa konsumtionen. På grund av andra gifter kan dock vara klokt att begränsa intag av somliga nötter, men det är en annan sak.
Citera
2014-06-15, 23:25
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Det är tillräckligt med cyanid i linfrön för att kronisk exponering vid högre intag av linfrön ska leda till neurologiska störningar samt störning av sköldkörtelns funktion. Det är inte triviala mängder.

1 matsked om dagen borde väl inte vara någon fara?
Citera
2014-06-15, 23:52
Medlem
Har för mig att det är mer än en matsked krossade linfrön om dagen som inte rekommenderas.
Citera
2014-06-16, 10:14
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
1 matsked om dagen borde väl inte vara någon fara?

Det är aldrig undersökt, men rimligen bör det inte vara någon fara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in