2009-07-24, 15:57
Medlem
Vet inte om detta är rätt forumdel, linfrö räknas trotts allt av SLV som ett kosttillskott så jag postar denna här. Det som fått upp mitt intresse är att linfrö kan brytas ner till vätecyanid i kroppen. Hur farligt är detta egentligen? Min erfarenhet av SLV är att de brukar överdriva ganska mycket och enligt deras artikel, http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV , så påstår de att mer än 10 matskedar per dag är mycket farligt, dock vet jag inte hur stora attentionhoror de är...

Jaha, vad händer då om jag äter 1 kg av krossade linfrö? Kommer detta vara som om jag skulle andats in en dos HCN? Eller hur ligger de till?
Citera
2009-07-24, 16:24
Medlem
Wikipedia brukar vara en säker källa och i detta fall nämner wikipedia (Engelska) ingenting om någon vätecyanid.

Ska jag vara ärlig så tror jag mer wikipedia än livsmedelsverket.
Citera
2009-07-24, 17:57
Medlem
BengtZzs avatar
Linfrö är farligt, ja.

Ju mer du krossar dem, desto farligare är det. Finns bättre livsmedel än linfrö så undvik dem då de omvandlas till gift. Gifter är som bekant ohälsosamma, samma gäller alkohol.
Citera
2009-07-24, 18:16
Medlem
Kimsaans avatar
små mängder då och då dödar ju antagligen inte dig men att äta ett halvt kilo om dagen kanske inte är det smaraste nej..
Citera
2009-07-24, 18:40
Bannlyst
Vem tusan äter 10 matskedar linfrö om dagen?
Men ja, linfrön är väl inget toppenbra tillskott direkt.

Men smäll i dig ett kilo om dagen i en vecka eller så, så får vi se..
Citera
2009-07-24, 19:03
Bannlyst
Vilka sorters frön bör man äta då? solroskärnor(iofs inte ett frö men sak samma)

EDIT 400 inlägg!
Citera
2009-07-24, 19:12
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198

Menar du alvar?
Citera
2009-07-24, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Wikipedia brukar vara en säker källa och i detta fall nämner wikipedia (Engelska) ingenting om någon vätecyanid.

Beror väldigt mycket på vad wikipedia använder för källor.
Citera
2009-07-24, 21:26
Medlem
Omar Santanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Min erfarenhet av SLV är att de brukar överdriva ganska mycket och enligt deras artikel, http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15528&epslanguage=SV , så påstår de att mer än 10 matskedar per dag är mycket farligt, dock vet jag inte hur stora attentionhoror de är...
Min uppfattning är snarare att de brukar vara ganska reserverade vid varningar. SLV är knappast några attentionhoror.
Citat:
Ursprungligen postat av MyNameIsNobody
Vem tusan äter 10 matskedar linfrö om dagen?

1 och en halv deciliter är väl inte särskilt svårt att få i sig?
Citera
2009-07-24, 21:50
Medlem
King Grubs avatar
Linfrö i krossad form ger upphov till cyanidbildning. Att cyanid är farligt är väl inget man behöver ifrågasätta.
Citera
2009-07-25, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aalgfan
Vilka sorters frön bör man äta då? solroskärnor(iofs inte ett frö men sak samma)

EDIT 400 inlägg!
Sjukt gott! Dock mår mina leder otroligt dåligt av att käka solrosfrön (antar att det var det du menade?)
Testade att ha i 1-2 matskedar i kvargen varje dag, morgon och kväll tillsammans med cashewnötterna och sen en näve här och där när jag kände mig sugen under dagen.
Slutade som sagt att jag blev helt öm i lederna. Ungefär som när man har feber och har ont i hela kroppen..

Citat:
Ursprungligen postat av Omar Santana
Min uppfattning är snarare att de brukar vara ganska reserverade vid varningar. SLV är knappast några attentionhoror.

1 och en halv deciliter är väl inte särskilt svårt att få i sig?

Det är inte svårt, men vem tusan äter dom mängderna linfrö?
Citera
2009-07-25, 01:08
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Det är lika mycket cyanid i icke-krossad som krossad - skillnaden är att man inte upptar lika mycket av de hela fröna (många går helt enkelt rakt igenom).

Nej, det är ingen höjdaridé att äta 10 matskedar om dagen. Cyanid är ett hemskt gift (om man få i sig tillräckligt) och det är på intet sätt värt att utmana ödet i form av linfrön.

Håll dig till 1-2 msk om dagen så skall det inte vara något problem. Ät det för fetterna och "tarmfördelen" - inte som proteintillskott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in