Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-06-21, 09:21
  #37
Medlem
1.1s avatar
Jag har läst att det inte är bra att värma linfrön eftersom fetterna kan bli härskna. Härsket fett är ju inte bra att få i sig.

När man tillagar linfrön, är det hela eller krossade linfrön som gäller? Hela linfrön håller väl längre, men frågan är om all cyanid går ur fröna då.
Citera
2014-06-21, 09:32
  #38
Medlem
Dreass avatar
Frågan är varför man äter linfrön alls? Fettet är ingen höjdare och krossade riskerar att skada dig. Woho...
Citera
2014-06-21, 09:36
  #39
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Frågan är varför man äter linfrön alls? Fettet är ingen höjdare och krossade riskerar att skada dig. Woho...

Därför att omega 3 är nyttigt och lignaner har visat sig vara förebyggande mot cancer.
Citera
2014-06-21, 11:28
  #40
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1.1
Därför att omega 3 är nyttigt och lignaner har visat sig vara förebyggande mot cancer.
Fast omega-3n i Linfrön är ingen höjdare, finns bättre alternativ.

Och det finns andra, bättre sätt att minska risken för cancer.

Här är en intresant tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132294

Äter du hela linfrön så tas inte fettet upp utan dom passerar rakt igenom kroppen. Äter du krossade linfrön så ökar risken för cyanidbildning i kroppen. Kvar är linfröolja, och där har du då faktumet att det finns bättre alternativ för att få i sig fett.

Huruvida omega-3 är nyttigt eller inte beror på mängd, hur din kost ser ut och hur du får i dig det samt en massa annat.
Citera
2017-12-02, 19:03
  #41
Medlem
olasvenssons avatar
Jag lägger linfrö i min gröt. Linfrö innehåller fibrer och omega 3.

Citat:
Det är bra att du äter linfrön så du får de viktiga omega 3 fettsyrorna som i övrigt främst finns i fisk.

https://www.netdoktor.se/vikt-kost/k...ga-3-i-linfro/
Citera
2017-12-18, 23:48
  #42
Medlem
Jag har börjat äta omega 3 kapslar, använder även rapsolja för omega 3. Tidigare hade ja krossat linfrö i filen, kunde tycka mig uppleva stickningar eller små krampkänningar i muskler kanske av det! Men slutade mest med det för stt slippa stå o mortla linfrön på morronen!
Citera
2023-04-30, 19:14
  #43
Medlem
om krossade linfrön är så farliga är väl malda linfrön ännu farligare. För det får du väl med allt av linfröet. Krossat så försvinner väl en del. Är verkligen linfrön så farliga? Har ätit en del men då har dom varit hela. Är helt insnöad på det här hur kan ett så litet frö vara så farligt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback