2009-07-24, 13:16
Medlem
Murviss avatar
Hej, min flickvän är vegetarian och jag var ett tag. Dock kör jag lite blandat nu. Men i vilket fall så är det våran 10 månaders dag snart så finns det några goda lite mer påkostade vegetariska maträtter eller väldigt goda bara?

Inte så himla grym på vegetariska maträtter, men laga mat kan jag.

Tacksam för tips
Citera
2009-07-24, 13:20
Medlem
Necrobutchers avatar
Du kan ju alltid testa att SÖKA.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=872514
Citera
2009-07-24, 13:33
Medlem
barbeliths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murvis
Hej, min flickvän är vegetarian och jag var ett tag. Dock kör jag lite blandat nu. Men i vilket fall så är det våran 10 månaders dag snart så finns det några goda lite mer påkostade vegetariska maträtter eller väldigt goda bara?

Inte så himla grym på vegetariska maträtter, men laga mat kan jag.

Tacksam för tips

Bjud på både förrätt och varmrätt, det blir extra lyxigt.

En väldigt god vegoförrätt tycker jag är färska kokta rödbetor som man skär i klyftor, lägger på en bädd av rucolasallad och beströr med fetaost och rostade pinjenötter. Ringla över en vinägrettdressing smaksatt med lite fransk senap och honung.

En god pastarätt som varmrätt sen kanske? Hemlagad puttanesca, alltså tomatsås med sardeller, kapris och oliver brukar alltid gå hem. Köp extra fina burktomater (typ Mutti) och en riktigt fin parmesan att riva över. Ett gott rödvin till naturligtvis. Eller någon gräddig pastasås, kanske med skaldjur i om hon gillar/äter det?

Och sen hennes favoritdessert på det, and you're good to go...
Citera
2009-07-24, 14:00
Medlem
Snövits avatar
Äter hon fisk och skaldjur?

Jag tycker du ska satsa på att göra lite blandad plockmat så ni kan sitt länge och njuta tillsammans.

Tex:
Tomat och mozarellasallad
Grillade grönsaker
Vitlöksbröd
Lite goda ostar

Äter hon fisk och skaldjur skulle jag helt klart satsa på skaldjur helt och hållet och bara bröd och ost till det.

Till efterrätt tycker jag du ska göra en creme brulee.

Passar inget av ovanstående så tycker jag att en riktigt god Svamprisotto är toppen och till det kan du ha antingen "biffar" av zuccini eller aubergin som du grillar eller något corn eller annat vego alternativ.
Citera
2009-07-24, 15:09
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Äter hon fisk och skaldjur?

Inte om hon är vegetarian.
Citera
2009-07-24, 15:34
Medlem
Taftamanabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Inte om hon är vegetarian.

Finns gott om hobbyvegetarianer som tycker att det inte är något fel med att äta fisk och skaldjur.
Citera
2009-07-24, 15:41
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taftamanabag
Finns gott om hobbyvegetarianer som tycker att det inte är något fel med att äta fisk och skaldjur.

Precis de flesta som äter fisk men inte kött och fågel kallar sig för vegetarianer även om det är mer korrekt att säga semi eller demivegetarian. Så jag tycker nog att frågan kan vara relevent för tråden
Citera
2009-07-24, 16:03
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taftamanabag

Det gör dom dock inte till vegetarianer
Citera
2009-07-24, 16:19
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Det gör dom dock inte till vegetarianer

Nej men de kallar sig själva det och benämns även så av omgivningen så frågeställningen är som sagt relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in