Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag antar att den här historien med kommatecknet är vad som händer när man tar livet av sina tankar och tyr sig till bibelfundamentalism. Man tvingar Skriften att slåss med sig själv..
Om ett litet kommatecken kan ställa till så mycket besvär, hur gör du då med uppgiften att synoptikerna förklarar att Jesus korsfästes Jesus omkring niotiden på morgonen, medan Johannes säger att det skedde mitt på dagen?
Det finns ju mängder med sådana motsägelser..
Bibelfundamentalism? Tar livet av sina tankar? Syftar du på att när jag studerar och begrundar
Guds ord att jag slutar tänka? Men snälla nån... det är väl ändå
Guds ord vi ska förlita oss på och inte människans?? Ska vi inte lita till fullo på att Gud själv har ledsagat bibelskribenterna, inspirerat dom till att återge vad som egentligen hände dvs sett till att allt är rätt och riktigt i Bibeln? Ifall man inte kan förlita sig på att Guds ord är intakt så bör man kan packa ihop och ägna sig åt något annat. (Jesaja 48:17-18)
"Men Herrens ord består i evighet. Det är detta ord som har förkunnats för er." (1 Petrus 1:25)
I det här fallet litar jag på Johannes tidsangivelse. För det första står det ingen tidsangivelse i Matteusevangeliet
när Jesus blev upphängd. Det står varken morgon eller eftermiddag.. däremot står det att Jesus stod inför Pilatus på morgonen. Mycket tid kan ha förflutit från det att han var där tills han fördes till Golgota.
För det andra nämns det bara i Markusevangeliet att de främsta prästerna i gryningen hade rådslag tillsammans med hela Sanhedrịn. Samma sak här: det kan mycket väl ha förlupit en hel del timmar tills Jesus fördes till Golgota.
För det tredje: I Lukas kan man heller inte utröna en tidsangivelse
när Jesus blev upphängd. Således kan man bara förlita sig på att det är Johannes som har rätt tidsangivelse.