2009-08-14, 09:09
Medlem
fotos avatar
[quote=Xploit]
Citat:
Är det inte bättre att fokusera sin energi på kärlek till medmänniskor och Gud än på att kritisera andras tro

Mariabönen är ingen tillbedjan av Gud....den bönen är rena avgudadyrkan ju. Man söker skydd hos sånt som är skapat.....tror man att det är rätt så har man läst sin Bibel väldigt illa.

Jag tycker inte det är kärlek att strunta i det.

Citat:
Hur kan du vara så säker på att du har rätt och den du "leder" rätt har fel?

Bibeln har rätt....inte jag.

Citat:
Vidare kan man debattera om Gud faktiskt är så petnoga med de diverse ting han påstår i Bibeln

Petnoga?? Vad säger Han om avgudadyrkan.....
Citera
2009-08-14, 15:52
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag antar att den här historien med kommatecknet är vad som händer när man tar livet av sina tankar och tyr sig till bibelfundamentalism. Man tvingar Skriften att slåss med sig själv..

Om ett litet kommatecken kan ställa till så mycket besvär, hur gör du då med uppgiften att synoptikerna förklarar att Jesus korsfästes Jesus omkring niotiden på morgonen, medan Johannes säger att det skedde mitt på dagen?

Det finns ju mängder med sådana motsägelser..

Bibelfundamentalism? Tar livet av sina tankar? Syftar du på att när jag studerar och begrundar Guds ord att jag slutar tänka? Men snälla nån... det är väl ändå Guds ord vi ska förlita oss på och inte människans?? Ska vi inte lita till fullo på att Gud själv har ledsagat bibelskribenterna, inspirerat dom till att återge vad som egentligen hände dvs sett till att allt är rätt och riktigt i Bibeln? Ifall man inte kan förlita sig på att Guds ord är intakt så bör man kan packa ihop och ägna sig åt något annat. (Jesaja 48:17-18)

"Men Herrens ord består i evighet. Det är detta ord som har förkunnats för er." (1 Petrus 1:25)

I det här fallet litar jag på Johannes tidsangivelse. För det första står det ingen tidsangivelse i Matteusevangeliet när Jesus blev upphängd. Det står varken morgon eller eftermiddag.. däremot står det att Jesus stod inför Pilatus på morgonen. Mycket tid kan ha förflutit från det att han var där tills han fördes till Golgota.

För det andra nämns det bara i Markusevangeliet att de främsta prästerna i gryningen hade rådslag tillsammans med hela Sanhedrịn. Samma sak här: det kan mycket väl ha förlupit en hel del timmar tills Jesus fördes till Golgota.

För det tredje: I Lukas kan man heller inte utröna en tidsangivelse när Jesus blev upphängd. Således kan man bara förlita sig på att det är Johannes som har rätt tidsangivelse.
Senast redigerad av Julistaja 2009-08-14 kl. 15:56.
Citera
2009-08-14, 17:15
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Bibelfundamentalism? Tar livet av sina tankar? Syftar du på att när jag studerar och begrundar Guds ord att jag slutar tänka? Men snälla nån... det är väl ändå Guds ord vi ska förlita oss på och inte människans??

Du ska förlita dig på Gud.

Du finner Honom inte bland döda bokstäver.. men i det levande Ordet.. Jesus Kristus, vår Herre..

Vad jag försökte säga var att det är farligt att sammanblanda det bibliska budskapet med Skrifternas mänskliga begränsningar, för det är så att ingenstans i Skriften förklaras att att texterna är ofelbara, eller att en ny textsamling skulle tillfogas den redan befintliga.

Det var människor som valde att kanonisera Nya Testamentets texter..
Citera
2009-08-14, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av laminatkungen

Däremot fanns ingen "ofelbar" institution som var Guds ställföreträdare på jorden och som hade monopol på att utlägga tron.

Apostlakollegiet fanns..

Tror du att de hade monopol på att utlägga tron?
Citera
2009-08-14, 20:38
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Du ska förlita dig på Gud.

Du finner Honom inte bland döda bokstäver.. men i det levande Ordet.. Jesus Kristus, vår Herre..

Vad jag försökte säga var att det är farligt att sammanblanda det bibliska budskapet med Skrifternas mänskliga begränsningar, för det är så att ingenstans i Skriften förklaras att att texterna är ofelbara, eller att en ny textsamling skulle tillfogas den redan befintliga.

Det var människor som valde att kanonisera Nya Testamentets texter..

Ja, för att kunna förlita sig på Gud så måste man också begrunda hans ord. Blind tro utan kunskap är värdelöst. Man lär sig att förlita på Gud när man begrundar Guds tankar och ord. Guds ord är inga "döda bokstäver". Menar du på fullaste allvar att Guds ord är dött? Hädelse på högsta nivå!!

Det står t o m i Hebréerbrevet 12:4 att "Guds ord är levande och verksamt" och att "det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar". Dessutom läser vi i Romarbrevet 15:4 att "allt som tidigare har skrivits är skrivet till vår undervisning, för att vi genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger skall bevara vårt hopp."

Att ogiltigförklara Guds ord på det sättet som du gör tycker jag - som djupt troende kristen - är väldigt chockande! Guds ord är absolut icke döda bokstäver!
Senast redigerad av Julistaja 2009-08-14 kl. 20:40.
Citera
2009-08-14, 20:44
Citat:
Ja, det är det man gör när man begrundar Guds tankar och ord eller hur?! Guds ord är inga "döda bokstäver". Menar du på fullaste allvar att Guds ord är dött? Hädelse på högsta nivå!!

Det står t o m i Hebréerbrevet 12:4 att "Guds ord är levande och verksamt" och att "det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar". Dessutom läser vi i Romarbrevet 15:4 att "allt som tidigare har skrivits är skrivet till vår undervisning, för att vi genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger skall bevara vårt hopp."

Att ogiltigförklara Guds ord på det sättet som du gör tycker jag - som djupt troende kristen - är väldigt chockande! Guds ord är absolut icke döda bokstäver!

Jag försöker inte ogiltigförklara Nya Testamentets texter. Däremot sätter jag inte likhetstecken mellan Guds Ord och NT.
NT är ihopsamlat av människor och består av inget annat än bokstäver på papper.

Hur som helst..

När Paulus skriver till den romerska kyrkan att "allt som tidigare har skrivits är skrivet till vår undervisning, för att vi genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger skall bevara vårt hopp."

Vilka texter tror du att han avser?
Citera
2009-08-15, 01:49
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Jag försöker inte ogiltigförklara Nya Testamentets texter. Däremot sätter jag inte likhetstecken mellan Guds Ord och NT.

Hur som helst..

När Paulus skriver till den romerska kyrkan att "allt som tidigare har skrivits är skrivet till vår undervisning, för att vi genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger skall bevara vårt hopp."

NT är skrivna av Jesu apostlar som var inspirerade av Gud, drivna av helig ande, det gör de grekiska skrifterna (eller NT) till Guds ord, inte människans ord. NT är i allra högsta grad lika giltigt som GT. Paulus hänvisade till GT förstås. Detta gör inte NT mindre relevant i det hela. Men visst.. om du vill så kan jag hitta likadana principer i GT som jag hittar i NT i och med att apostlarna stödde sig på de hebreiska skrifterna när dom skrev om principer, normer etc. Gud ändrade sig inte i och med NT.. Gud är konsekvent.

2 Tim 3:16, 17 --> "Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar."

Ett klockrent skriftställe till som motsäger katolska doktriner. Ouch...
Senast redigerad av Julistaja 2009-08-15 kl. 02:08.
Citera
2009-08-15, 09:03
Medlem
fotos avatar
Citat:

Hur som helst..

Jag fattar inte.....Tror du att GT är skriven av Gud och NT av människor???
Citera
2009-08-15, 10:09
Citat:
NT är skrivna av Jesu apostlar som var inspirerade av Gud, drivna av helig ande, det gör de grekiska skrifterna (eller NT) till Guds ord, inte människans ord. NT är i allra högsta grad lika giltigt som GT. Paulus hänvisade till GT förstås. Detta gör inte NT mindre relevant i det hela. Men visst.. om du vill så kan jag hitta likadana principer i GT som jag hittar i NT i och med att apostlarna stödde sig på de hebreiska skrifterna när dom skrev om principer, normer etc. Gud ändrade sig inte i och med NT.. Gud är konsekvent.

Jag tror att vi missförstår varandra. Jag försöker inte ogiltigförklara Nya Testamentets texter, men när jag talar om Guds Ord, talar jag om det människoblivna Ordet; Jesus Kristus.
Även om texterna nedtecknats under inspiration av den helige Ande, var det människor som avgjorde vilka texter som kunde anses inspirerade.

För mig förblir Skriften död bokstav, om vi inte läser tillsammans med Kristus genom den helige Ande.

Du bör även fundera lite över texternas historia. När Paulus skrev till den romerska kyrkan enligt ditt citat ovan, hade inte evangelierna ens nedtecknats, och den enda översättningen av GT till grekiska som fanns tillgänglig var Septuagita.

Jag tycker det är tänkvärt..
Citera
2009-08-15, 10:17
Citat:
Ursprungligen postat av foto
Jag fattar inte.....Tror du att GT är skriven av Gud och NT av människor???

Både GT och NT är skrivna av människor.

Vissa hävdar dock att texterna skrivits under inspiration av den helige Ande.

Jag försökte illustrera att den apostoliska kyrkan inte hade tillgång till NT.
Nya Testamentets kanon fastslogs efter hundratals års debatt.

Helt ärligt, tycker inte du att det är tänkvärt att när Paulus skriver till den romerska kyrkan att "allt som tidigare har skrivits är skrivet till vår undervisning, för att vi genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger skall bevara vårt hopp.", så talar han inte om NT.
Det vore märkligt att påstå annat eftersom evangelierna med största sannolikhet inte ens nedtecknats vid den tiden. Paulus visste nog inte heller om att hans brev till romarna en dag skulle ingå i en textsamling med under namnet Nya Testamentet.
Citera
2009-08-15, 10:49
Medlem
fotos avatar
Citat:
Jag tror att vi missförstår varandra. Jag försöker inte ogiltigförklara Nya Testamentets texter, men när jag talar om Guds Ord, talar jag om det människoblivna Ordet; Jesus Kristus.

Få se här om jag fattat dig rätt nu: NT handlar om Jesus och Hans vilja, men du tror inte det som står eftersom det är människor som har skrivit den. Men du tror på vad Jesus säger till dig utöver skriften??

Citat:
Även om texterna nedtecknats under inspiration av den helige Ande, var det människor som avgjorde vilka texter som kunde anses inspirerade.

Det var Helig Ande som avgjorde vad som ska stå.

Citat:
För mig förblir Skriften död bokstav, om vi inte läser tillsammans med Kristus genom den helige Ande.

Hur läser du skriften med deras hjälp? Blir den mer inspirerad av Gud bara för att du läser den med hjälp av dem?
Citera
2009-08-15, 11:09
Citat:
Få se här om jag fattat dig rätt nu: NT handlar om Jesus och Hans vilja, men du tror inte det som står eftersom det är människor som har skrivit den. Men du tror på vad Jesus säger till dig utöver skriften??

Självklart tror jag att författarnas avsikt var att förmedla evangeliet efter bästa förmåga.

Jag tror på NT, trots att texterna är skrivna av människor..

Citat:
Det var Helig Ande som avgjorde vad som ska stå.

Ok.. jag köper det argumentet.

Men om det var så att den helige Ande verkade genom katoliker( och kanske även den katolska kyrkan, eftersom kanon formellt fastlades vid kyrkliga koncilier i slutet av 300-talet), tror du då att Anden övergav katolska kyrkan för att dyka upp igen 1000 senare, då protestanterna bryter sig ur moderkyrkan?

Vänligen notera att jag med katolska kyrkan talar om den allmänneliga kyrkan.

Citat:
Hur läser du skriften med deras hjälp?

Jag kan endast hoppas på att Anden är med mig och att Jesus skyndar till min hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in