2009-07-23, 17:31
Medlem
toydolls avatar
Oi!

Har under en tid haft en strulande superdrive och fr ett par dagar sen lade den av helt verkar det som, den vill inte lsa ngra skivor alls utan alla spottas ut efter kanske 10sekunders arbetande.
Har googlat lite men inte hittat ngra lsningar utan bara mer problem.
Verkar tydligen som att det kan vara en av apples uppdateringar som kanske kan ha orsakat problemet.

Hur som... r det ngon som vet hur man kan f den att fungera igen.
Om det nu r den senaste uppdateringen frn apple som mnga sger, finns det ngot stt att installera en ldre eller kanske installera en "custom". En sn dr som gr den regionsfri m.m. Har aldrig hllt p med snt s jag vet dock ingenting om mnet.

Fr vrigt ruttet att apple bara har ett rs garanti, men men.

HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N:
Revision av fast programvara: AP09

/Seb
Citera
2009-07-23, 17:47
Medlem
http://support.apple.com/downloads/#...%20restoration

Om du misstnker att det r ngon firmware.

Annars hade jag nog provat en SMC (Dra ut alla sladdar och lt datorn st av 30 sekunder), r det en brbar dra ut alla sladdar ta ur batteriet hll in powerknappen i 6-10 sekunder.

PRAM:
hll inne option + cmd + p + r nr du startar datorn s du hr 2 chimes.

Annars knns det som service, har du provat med installationskivan du fick med datorn?

QQ
Citera
2009-07-23, 18:13
Medlem
toydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crymoar
http://support.apple.com/downloads/#...%20restoration

Om du misstnker att det r ngon firmware.

Annars hade jag nog provat en SMC (Dra ut alla sladdar och lt datorn st av 30 sekunder), r det en brbar dra ut alla sladdar ta ur batteriet hll in powerknappen i 6-10 sekunder.

PRAM:
hll inne option + cmd + p + r nr du startar datorn s du hr 2 chimes.

Annars knns det som service, har du provat med installationskivan du fick med datorn?

QQ
P lnken du skickade str det att det inte gr att terstlla en firmware om det varit en lyckad uppdatering, s jag tror inte det fungerar. Men fr kolla nrmare.

Glmde sga att jag en gng testade att "kra" en SMC och d fungerade det att se en film, men bara en sen blev problemet likadant.
PRAM har inte hjlp ngonting.

Sen glmde jag sga att jag har en macbook pro med version 10.5.7
Citera
2009-07-24, 17:22
Medlem
jag har samma problem p min macbook pro, lter dock som skivorna skrapar ner dom brjar snurra i datorn. Jag tror den r pajj men npn kanske har nt frslag. r totalt nybrjare p mac..
Citera
2009-07-24, 21:53
Medlem
smurfehs avatar
Skadar ju inte att prova att starta till installationsskivan..

TS: Anvnd konsumentkplagen
Citera
2009-07-24, 22:15
Medlem
flipper1446s avatar
Du kan ju prova att kpa tryckluft p burk och spruta in i lsaren. Man vet aldrig, damm p linsen? Lngskt kanske, men din kamp mot Apple kommer att bli jobbigare n vad det r att springa till nrmsta datorbutik och kpa en burk fr att prova.
Citera
2009-07-25, 12:59
Medlem
toydolls avatar
Installationskivan spottas ven den ut...

Har lst p andra forum att man kan testa med tryckluft och ven snna dr rengringsskivor, men ingen verkar ha ftt det att fungera. Men jag tror jag vet en som har, kanske fr lna hans om han bara kan komma hem frn semestern nn gng.

Ska kolla upp konsumentkplagen, men apple r ju inte direkt knda fr att erstta knda fel p deras produkter, r vl en av deras tv nackdelar...
Citera
2009-07-25, 16:16
Medlem
Hade samma problem, installerade Onyx och krde alla underhllsscript (dagligt- vecko- och mnatlig-manus) och sedan fungerade den klockrent igen.
Citera
2009-07-26, 13:12
Medlem
toydolls avatar
Onyx hjlpte inte.

Kom p att jag inte testat med vanliga CD-skivor, och dom fungerade direkt utan problem, bde att lsa och rippa.

S CD fungerar men ej DVD, fr googla lite till d, men nnting sger mig att jag bara kommer stta p folk med likadana problem fast utan lsningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in