2003-12-02, 19:10
Bannlyst
400 g köttfärs
400-500 g majskorn på burk
lök
(sojasås)
creme fraiche
kryddor

Fräs köttfärsen på hög värme, salta och peppra (ev. sojasås). När den är halvfärdig, lägg i majs och lök. Fortsätt fräsa på hög värme, det är viktigt att det verkligen blir fräst och inte kokt. När det är klart häller du i en burk creme fraiche och kryddor efter tycke och smak. Majsen gör stor skillnad, särskilt när det tillagas på hög värme. Den blir lite "seg" och god. Svårt att förklara, men prova så får ni se.

Jag brukar använda lätt Gourmet fraiche, eftersom den är lite mindre fet, men ändå går att koka. Krydda brukar jag göra med svart- och cayennepeppar, och rätt så mycket.

Röran passar väldigt bra som pålägg, faktiskt. Dela en minibaguette på längden, gröp ur ena halvan något, i med röran och tryck ihop igen. Enkelt, snabbt och gott. Går säkert bra att blanda i en burk krossade tomater och äta den till pasta också, då blir det ju mer som en vanlig köttfärssås.
Citera
2003-12-02, 22:04
Medlem
Har precis avnjutit en sen middag som bestod av receptet ovan samt pasta.
Majsen gjorde faktiskt en stor skillnad, grymt gott!

Tack för tipset Caine!
Citera
2003-12-02, 22:11
Bannlyst
Varsågod!
Citera
2003-12-02, 22:38
Medlem
joyces avatar
Jag var i Dalarna förra månaden och blev då bjuden på något de kallade Gagnefgryta. I Gagnef är de kända för sin snålhet så jag förväntade mig en äcklig snålgryta på diskvatten och gristrynen.

Gagnef grytan var precis som ditt recept och var supergod.

Nu undrar jag om du är från Gagnef
Citera
2003-12-02, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joyce
Jag var i Dalarna förra månaden och blev då bjuden på något de kallade Gagnefgryta. I Gagnef är de kända för sin snålhet så jag förväntade mig en äcklig snålgryta på diskvatten och gristrynen.

Gagnef grytan var precis som ditt recept och var supergod.

Nu undrar jag om du är från Gagnef

Nej, jag är inte från Gagnef. Jag har visserligen släkt från Dalarna, men detta recept har jag faktiskt kommit på helt själv.
Citera
2003-12-02, 23:21
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Brukar göra nästan samma recept, fast jag använder Chili-Creme Fraiche istället. Enkelt att göra för någon som inte kan laga mat (en burk creme fraiche per 500g köttfärs).
Lite extra Sweet Chili är gott att ta i tillsammans med sojan.
Citera
2003-12-03, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cold dead hands
Brukar göra nästan samma recept, fast jag använder Chili-Creme Fraiche istället. Enkelt att göra för någon som inte kan laga mat (en burk creme fraiche per 500g köttfärs).
Lite extra Sweet Chili är gott att ta i tillsammans med sojan.

Jag har också testat det, men är inte den väldigt vattnig i konsistensen? Det var i alla fall den jag köpte. Den var mer som lite tjockare grädde.
Citera
2003-12-03, 08:33
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Jag har också testat det, men är inte den väldigt vattnig i konsistensen? Det var i alla fall den jag köpte. Den var mer som lite tjockare grädde.

Såsen eller creme fraichen?
Såsen jag tycker bäst om är Sweet Hot Chili Sauce från Santa Maria. Creme Fraichen jag menar är Arlas Creme Fraiche Paprika & Chili. Och så ska man ha ett bra ris till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in