2009-07-23, 14:27
Medlem
Axeluss avatar
Hejsan.

Sitter på en valutaobligation i dollar och har tänkt sälja någon gång i den närmaste framtiden. Jag är en amatör när det gäller handel med värdepapper, men det verkar som dollarn sjunker mot kronan när OMXS stiger.
Någon som har synpunkt på om jag bör sälja nu eller ska jag vänta på en mindre uppgång i sommar? Dollarn har sjunkit i flera dagar nu... Om stockholmsbörsen sjunker borde väl rimligtvis kronan försvagas under en period. Många här verkar ju spå en nedgång på stockholmsbörsen i sommar innan uppgång. Tacksam för synpunkter!
Citera
2009-07-23, 15:12
Medlem
spongebobsquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelus
Hejsan.

Sitter på en valutaobligation i dollar och har tänkt sälja någon gång i den närmaste framtiden. Jag är en amatör när det gäller handel med värdepapper, men det verkar som dollarn sjunker mot kronan när OMXS stiger.
Någon som har synpunkt på om jag bör sälja nu eller ska jag vänta på en mindre uppgång i sommar? Dollarn har sjunkit i flera dagar nu... Om stockholmsbörsen sjunker borde väl rimligtvis kronan försvagas under en period. Många här verkar ju spå en nedgång på stockholmsbörsen i sommar innan uppgång. Tacksam för synpunkter!

Jag är också amatör men jag köpte iaf valutaobligation i dollar idag för jag tyckte dollarn var billig. Så jag hoppas iaf att dollarn går upp hehe. Det med att dollarn sjunker mot kronan när OMXs stiger, jag håller med om att det ofta är så men inte alltid. Har värdet på OMX och kronan något samband?
Citera
2009-07-23, 16:15
Medlem
Axeluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spongebobsquare
Jag är också amatör men jag köpte iaf valutaobligation i dollar idag för jag tyckte dollarn var billig. Så jag hoppas iaf att dollarn går upp hehe. Det med att dollarn sjunker mot kronan när OMXs stiger, jag håller med om att det ofta är så men inte alltid. Har värdet på OMX och kronan något samband?

Om stockholmsbörsen går upp, innebär det väl att investerare med utländska valörer handlar med kronan, vilket ökar efterfrågan på denna valör. Detta förutsätter väl att folk i motsvarande grad inte handlar med dollarn lika frekvent...
Citera
2009-07-23, 16:49
Medlem
spongebobsquares avatar
Citat:
Om stockholmsbörsen går upp, innebär det väl att investerare med utländska valörer handlar med kronan, vilket ökar efterfrågan på denna valör. Detta förutsätter väl att folk i motsvarande grad inte handlar med dollarn lika frekvent...

Fast stockholmsbörsen kan väl gå upp också om folk med svenska kronor handlar svenska aktier, då borde kronan varken stärkas eller försvagas.
Citera
2009-07-23, 20:21
Medlem
Tallkottes avatar
Citat:
Hejsan.

Till att börja med kan du ju läsa detta:

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2009%5c07%5c22%5c345 795&SectionId=BorsMarknad&menusection=BorsMarknad; BorsMarknadNyheter
Citera
2009-07-23, 20:53
Medlem
waxizs avatar
ett tips är att läsa på om valutor innan du börjar handla med det...

att sia om hur dollarn går tänker jag inte göra, dock tror jag att det har väldigt lite korrelation med stockholmsbörsen. det handlar mer om räntor och dyl.
Citera
2009-07-23, 23:12
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Om stockholmsbörsen sjunker borde väl rimligtvis kronan försvagas under en period. Många här verkar ju spå en nedgång på stockholmsbörsen i sommar innan uppgång.
Så ser det ut. Dollarns värde är ett omvänt mått på riskbenägenhet.
Citera
2009-07-24, 15:03
Bannlyst
...

Vilka aktier är lämpliga att köpa när dollarn faller? Olämpliga att köpa borde vara skogs- och pappersbolag så vitt jag förstår det.. Men finns det några bolag som kommer att stiga under ett dollarfall så att man kan tjäna stålar på dollarraset?
Citera
2009-07-25, 15:35
Medlem
Är väldigt nyfiken i denna fråga med. Sitter på papper värt 25000 USD och köpte den för kursen 7.0 jag hade tankarna att sälja när kursen nådde upp till 7,85 men det gjorde den inte. Var påväg upp för att sedan falla i flera dagar. Så nu funderar jag på om kursen lär sjunka under 7? För isåfall kanske det är bäst att sälja nu och inkassera sin lilla lilla vinst.
Citera
2009-07-25, 22:09
Medlem
Axeluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Är väldigt nyfiken i denna fråga med. Sitter på papper värt 25000 USD och köpte den för kursen 7.0 jag hade tankarna att sälja när kursen nådde upp till 7,85 men det gjorde den inte. Var påväg upp för att sedan falla i flera dagar. Så nu funderar jag på om kursen lär sjunka under 7? För isåfall kanske det är bäst att sälja nu och inkassera sin lilla lilla vinst.

Börsen måste väl ner för eller senare eftersom krisen inte är över än. Två veckors börsuppgång borde resultera i nedgång på stockholmsbörsen, och kronans fall. Jag tror dollarn kan stiga till närmare 8 igen. Någon annan som tror detta?
Citera
2009-07-27, 11:17
Medlem
Ser att den fortsätter sjunka
Handelsbanken köpte för 7.3425 igår
Idag ger dom 7.2900
Hur ska det här sluta?
Citera
2009-07-27, 14:50
Medlem
Har med räntan att göra.. men inte bara

När sverige sänker räntan minskar intresset från utländska investerare. Detta medför att kronan faller mot länder med högre räntor. Senaste tiden har de handlade räntorna i sverige visat en tendes till att öka.

Med tanke på att vi för tillfället har extremt lågt ränteläge i sverige så har jag svårt att se att dollarn kommer att stiga så mycket mer för den här gången. Med tanke på att räntan enbart kan gå uppåt de närmsta åren så skulle jag gissa på det omvända.

(ingen valutaexpert utan bara glad amatör

/B
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här