2009-07-23, 13:29
Medlem
tobins avatar
Jag har de sista dagarna försökt installera Xp på min externa HD. I mitt första testförsök lyckades jag installera XPn i HDn men eftersom att jag inte hade modifierat Xp skivan funkade det inte att starta XPn sedan, jag förväntade mig inte att det skulle gå heller. Sen formaterade jag om HDn och använde min modifierade XP. Då när jag startar upp datorn med endast den externa inkopplat och XP skivan inne så kommer medelandet "bootmgr is missing" fram, och det finns inga alternativ för någonting.

Detta har la berott på att när jag formaterade om disken så raderades viktiga systemfiler eller något som krävdes för att den disken skulle fungera som det var tänkt.
Men nu undrar jag hur jag ska komma förbi problemet med att bootmgr saknas?
Bootmgr är väll en fil som bara används av Vista? I sånna fall hur kan bios klaga på att den saknas när den interna disken med Vista är urkopplad och Vista inte har något med saken att göra?

Jag testade att kopiera in bootmgr filen som finns i Vista i den externa HDn och sedan göra om allt då kommer de upp ett felmedelande om att filen är korrupt eller liknande.
Citera
2009-07-23, 15:27
Moderator
Protons avatar
Kanske EasyBCD kan fixa problemet åt dej? Använde den när jag skulle sätta upp en dual-boot med XP och vista 64-bitars. Under XP verkade den där EasyBCD funka lite sisådär, men under vista sen funkade det som en dröm.
Citera
2009-08-10, 15:25
Medlem
tobins avatar
Har gett upp allt med detta för ett tag, mn jag ska testa den om jag försöker igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in