2005-02-20, 15:03
Medlem
devolas avatar
Koreansk film kicks ass!

Oldboy
Sympathy for mister vengeance
Taegukgi
Silmido
Memories Of Murder
Once Upon a Time in High School
My Sassy Girl
Three Extremes

En del av dessa har redan nämnts tidigare i tråden. Men hursomhelst, börjar man med dessa filmer lär man bli hooked på koreanska filmer på nolltid.
Citera
2005-02-20, 19:20
Medlem
haloklins avatar
Chang-Dong Lee är en regissör som är väl värd att kolla upp, hans senaste film Oasis är oerhört bra, en av de bästa någonsin enligt mig.

Ki-Duk Kim har gjort flera utmärkta filmer, bland dem Address Unknown och Spring Summer Fall Winter And Spring.
Citera
2005-02-20, 22:44
Medlem
ChoAtics avatar
Skräckfilmen Wishing Stairs var inte helt åt hel*
Citera
2005-02-26, 20:31
Medlem
chairmans avatar
Här kommer ett gäng tips på bra koreansk film:

My Sassy Girl - kanske den absolut bästa rom com som någonsin gjorts. Innehåller allt. Måste ses!

Memento Mori - lite suspekt film om tabubelag lesbisk kärlek i det konservativa Syd-Korea. Blandning mellan skräck och drama.

The Isle - vackert långsamt drama och samtidigt obehaglig. Oförglömlig fiskkroksscen.

Oldboy - grym film om en man som kipnappas och hålls fången i många år. Sen släpps han helt plötsligt en dag och försöker ta reda på varför han hållits fången. Grym story och skådespelar insatser.

Musa the Warrior - kan kanske jämföras med Braveheart. Bra stridscener. Med den oändligt vackra Zhang Ziyi.

Joint Security Area - har redan beskrivits.

Tilläggas om koreansk film är att den ofta håller väldigt hög kvalitet. DVD-utgåvor likaså, därför brukar priset på dessa vara något högre än på film från tex Hong Kong. Ett tecken på att koreansk film är på frammarsch är att Hollywood har fått pippi på att göra remakes på många filmer.
Citera
2009-11-07, 20:45
Medlem
Mitsukais avatar
Koreansk drama och film är det bästa som finns. Jag föredrar dock drama Här är några bra filmer;

1. Married to the Mafia
2. Joint Security Area
3. My Sassy Girl
4. IL Mare
5. 100 Days with Mr Arrogant
6. Guns n Talk
7. My Tutor Friend
Citera
2009-11-07, 21:23
Medlem
Necrotzicas avatar
I'm a Cyborg, But That's OK
http://www.imdb.com/title/tt0497137/
http://en.wikipedia.org/wiki/I%27m_a...ut_That%27s_OK

Natural City
http://www.imdb.com/title/tt0378428/
http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_City

Två bra filmer enligt mig. Natural city är lite av en blade runner klon.

Håller med om att koreanerna vet hur man gör bra film.
Finns något extra i deras verk helt enkelt.
Citera
2009-11-07, 22:44
Medlem
J.R.s avatar
Bra tråd med många förslag på filmer att kolla in, har inte sett så många av tipsen här men generellt verkar koreansk film hålla bra kvalitet.
Lite konstigt att ingen nämnt "Brotherhood of War" vilket är en krigsfilm i klass med det bästa från Hollywood. Väldigt våldsam måste säges för att skydda dom känsliga.
Citera
2009-11-07, 22:46
Medlem
Pingispojkes avatar
e inte oldboy från syd korea? lätt den bästa asiafilmen ja sett
Citera
2009-11-07, 22:49
Medlem
olllies avatar
Laddar ner JSA just nu, är den sevärd? Blev inspirerad av ingen mindre än Tarantino himself att se den
Citera
2009-11-07, 22:53
Medlem
Necrotzicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Bra tråd med många förslag på filmer att kolla in, har inte sett så många av tipsen här men generellt verkar koreansk film hålla bra kvalitet.
Lite konstigt att ingen nämnt "Brotherhood of War" vilket är en krigsfilm i klass med det bästa från Hollywood. Väldigt våldsam måste säges för att skydda dom känsliga.
Ah! tänkte på den fast glömde av namnet. Såg den för någon vecka sedan, den var riktigt bra, rekommenderas.
Citera
2009-11-08, 00:43
Medlem
Sydkoreansk film är fantastiskt bra. Det var för ungefär tio år sedan som industrin "exploderade". Märkligt att det tagit så lång tid för sydkoreansk film att komma hit. Dessutom har landet en enorm TV-industri med produktioner som klart matcher det som gör i England och USA.

(Musa som någon nämnde tycker jag dock inte alls tillhör toppskiktet.)

"I am a Cyborg..." Jävligt bra.
"Järnfyran" bra
"My wife is a gangster" Rolig, rekommenderas.
"Hansel & Gretel" (2007), trots titeln, är top-notch mystik. Den lanseras som skräckfilm och horror, men jag tycker att den är mer i klass med ex. Pans Labyrinth, eller Allan Edgar Poe-berättelser och andra mystiska berättelser. Lite grann som ett långt avsnitt av Twilight Zone. Rekommenderas helskarpt.
"Wonderful Days" animerad långfilm. Supersnygg framtidsdystopi.
Senast redigerad av Faces-Of-Death 2009-11-08 kl. 00:49. Anledning: Glömde lite bara
Citera
2010-03-21, 17:39
Bannlyst
Jag har blivit fullständigt förälskad i Sydkoreansk film efter att ha sett Vengeance-trilogin, Memories of murder, Brotherhood of war och The Chaser. Helt makalöst fina filmer. Vilka filmer ska jag fortsätta med om jag vill behålla samma höga klass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in