2009-07-23, 00:52
Medlem
Skrivbordslampas avatar
Har länge funderat på varför det ska vara så svårt att avbryta en krånglande process.
Hur ofta händer det inte att nåt program låser sig och hela datorn buggar loss, så att det inte går att komma åt task mangern för att stänga av skiten! Man lämnas med omstart som enda lösning.

Skulle det inte gå att ordna en bättre lösning? Tex en möjlighet att tex döda alla processer som icke behövs för systemet, via någon kontroll som alltid är åtkomlig (till skillnad från task managern) -tex en knapp på datorn.

Vore något i den stilen möjligt? Kanske en lite naiv fundering, jag vet inte hur pass innästlade vanliga processer är i systemprocesserna, om det bara går att skilja dem åt så lätt. Vad tror ni?
Citera
2009-07-23, 00:56
Medlem
NiCTiMs avatar
Vilket OS kör du? I win7 så fungerar ctrl+alt+delete vad som än häder, alltid funkat för mig iaf.
Citera
2009-07-23, 01:12
Medlem
Skrivbordslampas avatar
XP.
CtrlAltDel funkar titt som tätt inte alls, alternativt så tar det evighter att få upp den.
Det är väl gemensamt för de flesta system att det händer då och då?
Tror inte jag hört någon tidigare som aldrig behöver stänga av burken då och då för att man inte kommer åt taskmanagern eller motsvarande.
Senast redigerad av Skrivbordslampa 2009-07-23 kl. 01:16.
Citera
2009-07-23, 01:17
Medlem
sommarlovs avatar
Om du använder XP så är Pro bättre än Home vad gäller detta.

Kanske finns det för Windows samma sak som till mitt Ubuntu, en snabbknapp i panelen, klicka på den och sedan programmet man vill döda.
Det är bara Firefox som behöver den behandlingen ibland iof.
Citera
2009-07-23, 07:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows -> Support

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem