2009-07-22, 17:26
Medlem
galaktoss avatar
Har en kompis som snart får barn och klart det hade varit trevligt att se barnet, pratade med polaren om att jag och flickvännen gärna hade kommit hem och gratulerat efter födsel, sa att vi väntar någon vecka så den nya familjen får lite tid för sig själv. Då menade min polare att det inte skulle få komma hem nåt folk den första månaden pga risk för smitta och sjukdomar (barnet är helt normal och utan allergi). Tog upp detta med min flickvän och båda vi hade aldrig hört något liknande och då har man hört rätt mycket om barn och allt. Kan detta stämma? Finns där rekommendationer på att barnet ska isoleras den första tiden för folk, samtidigt som jag skulle kunna tro att det verkligen skulle kunna vara så, har jag aldrig hört talas om det, och med så mycket barn som föds runt om i världen känns det lite för nojigt för min del. Jag köper att de vill vara själva men inte att det är nåt immunologiskt. Någon?
Citera
2009-07-22, 17:28
Medlem
På vintern brukar man ju vara väldigt observant mot RS virus, men i övrigt så är det upp till föräldrarna och jag tror inte det finns några rekommendationer förutom just då RS virus.
Citera
2009-07-22, 17:28
Medlem
frankie16s avatar
Ren och skär nonsens. Din kamrat måste lida av extrem hypokondri eller vill vara i fred.
Citera
2009-07-22, 17:36
Medlem
Det är rent nonsens. Det måste vara bättre att härda ungen från första början. Annars blir det ännu ett barn med allsjöns allergier och astmatiska besvär i framtiden.
Citera
2009-07-22, 17:38
Medlem
galaktoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Ren och skär nonsens. Din kamrat måste lida av extrem hypokondri eller vill vara i fred.

Det jag också tror....
Citera
2009-07-22, 18:14
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grape
Det är rent nonsens. Det måste vara bättre att härda ungen från första början. Annars blir det ännu ett barn med allsjöns allergier och astmatiska besvär i framtiden.

Visst är det bra att utsätt barn för smuts m.m. så att de får ett bra immunförsvar men att ha en bebis som är under 1 månad sjuk är inte kul för varken föräldrar eller bebis. Nu behöver man inte isolera ungen men jag hade inte släppt in någon som jag visst var sjuk och smittade i mitt hem om jag hade en så liten bebis hemma.

För övrigt tror jag många föräldrar skyller på allt möjligt för att slippa alla besök under den första tiden. Många tycker nog att det rätt skönt att vara hemma ensam med ungen och slippa all släkt och alla vänner rännandes i tid och otid.
Citera
2009-07-22, 21:26
Medlem
Minkybabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galaktos
Har en kompis som snart får barn och klart det hade varit trevligt att se barnet, pratade med polaren om att jag och flickvännen gärna hade kommit hem och gratulerat efter födsel, sa att vi väntar någon vecka så den nya familjen får lite tid för sig själv. Då menade min polare att det inte skulle få komma hem nåt folk den första månaden pga risk för smitta och sjukdomar (barnet är helt normal och utan allergi). (...)
... och hur vet ni att barnet är helt normalt och utan allergi innan det ens är fött ... ?
Citera
2009-07-22, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minkybaby
... och hur vet ni att barnet är helt normalt och utan allergi innan det ens är fött ... ?

De är synska?

Och vad är det med alla "Jag får inte träffa beeeebisen-trådar" helt plötsligt? Skaffa barn själva och se hur pigga ni är på besök 24/7 några timmar efter att ungen kommit.
Citera
2009-07-22, 21:36
Medlem
Klot-Johans avatar
Och varför duger inte de skälen som föräldrarna angett?
De måste vridas och vändas på och ifrågasätta in i absurdum.
Det går inte att acceptera och respektera andras önskemål om en bebis är född tydligen.
Citera
2009-07-22, 21:47
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Har en kompis som snart får barn och klart det hade varit trevligt att se barnet, pratade med polaren om att jag och flickvännen gärna hade kommit hem och gratulerat efter födsel, sa att vi väntar någon vecka så den nya familjen får lite tid för sig själv. Då menade min polare att det inte skulle få komma hem nåt folk den första månaden pga risk för smitta och sjukdomar (barnet är helt normal och utan allergi). Tog upp detta med min flickvän och båda vi hade aldrig hört något liknande och då har man hört rätt mycket om barn och allt. Kan detta stämma? Finns där rekommendationer på att barnet ska isoleras den första tiden för folk, samtidigt som jag skulle kunna tro att det verkligen skulle kunna vara så, har jag aldrig hört talas om det, och med så mycket barn som föds runt om i världen känns det lite för nojigt för min del. Jag köper att de vill vara själva men inte att det är nåt immunologiskt. Någon?

Jag tycker nog det är klokt att ta ställning beroende på period (förkylningsperioder).
Av den enkla anledningen att sjuka småbarn/bebisar verkar inte vara en dans på rosor, så kan man bespara sig det i början så varför inte?

I denna tid skulle jag faktiskt vara extra försiktig med tanke på svininfluensan, vilken vi vet lite om förutom att den tenderar att drabba yngre extra hårt.
Citera
2009-08-09, 15:43
Medlem
Megaforces avatar
Pga svininfluensan så har det blivit väldigt vanligt att nyfödda isoleras helt från släkt och vänner i flera månader.. Det handlar helt enkelt om rädsla hos modern.
Citera
2009-08-09, 17:10
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Har en kompis som snart får barn och klart det hade varit trevligt att se barnet, pratade med polaren om att jag och flickvännen gärna hade kommit hem och gratulerat efter födsel, sa att vi väntar någon vecka så den nya familjen får lite tid för sig själv.

Barnet är inte fött ännu alltså.

Citat:
Då menade min polare att det inte skulle få komma hem nåt folk den första månaden pga risk för smitta och sjukdomar (barnet är helt normal och utan allergi).

Hur kan du veta att ett icke fött barn är helt normalt och utan allergier? Allergier är knappast något man föds med egentligen..
Även om man säger "jag föddes med allergi NN", så innebär orden i praktiken att man fick det som mycket liten.

Citat:
Tog upp detta med min flickvän och båda vi hade aldrig hört något liknande och då har man hört rätt mycket om barn och allt. Kan detta stämma? Finns där rekommendationer på att barnet ska isoleras den första tiden för folk, samtidigt som jag skulle kunna tro att det verkligen skulle kunna vara så, har jag aldrig hört talas om det, och med så mycket barn som föds runt om i världen känns det lite för nojigt för min del. Jag köper att de vill vara själva men inte att det är nåt immunologiskt. Någon?

Men ojdå.. Du har inga barn själv. Dock så rekommenderas det från BB att man låter ungen ha så lite kontakt med främlingar.
Även släkt och vänner räknas som "främlingar" för BARNET rent immunologiskt också utöver att barnet aldrig träffat dem tidigare av naturliga skäl.

Du vet ett nyfött barn har inget färdigt immunsystem mot allting. Immunsystemet är uppbyggt som så att det måste tränas för att uppnå bra immunitet emot bakterier virusar och annat.
Så man få träna barnets immunsystem i små doser och med lite hjälpa av amning också.

Jag köper inte dina bortförklaringar om "jag har aldrig hört talas om det" för att dissa föräldrar som vill vänta med att barnet skall träffa andra när de väl tittar fram, p.ga immunologiska skäl.
Anledningen är att det finns så mycket lättillgänglig information om de mesta med kroppens funktioner b.la om immunsystemet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in