Citat:
Ursprungligen postat av galaktos
Har en kompis som snart får barn och klart det hade varit trevligt att se barnet, pratade med polaren om att jag och flickvännen gärna hade kommit hem och gratulerat efter födsel, sa att vi väntar någon vecka så den nya familjen får lite tid för sig själv.
Barnet är inte fött ännu alltså.
Citat:
Då menade min polare att det inte skulle få komma hem nåt folk den första månaden pga risk för smitta och sjukdomar (barnet är helt normal och utan allergi).
Hur kan du veta att ett
icke fött barn är helt normalt och utan allergier? Allergier är knappast något man föds med egentligen..
Även om man säger "jag föddes med allergi NN", så innebär orden i praktiken att man fick det som mycket liten.
Citat:
Tog upp detta med min flickvän och båda vi hade aldrig hört något liknande och då har man hört rätt mycket om barn och allt. Kan detta stämma? Finns där rekommendationer på att barnet ska isoleras den första tiden för folk, samtidigt som jag skulle kunna tro att det verkligen skulle kunna vara så, har jag aldrig hört talas om det, och med så mycket barn som föds runt om i världen känns det lite för nojigt för min del. Jag köper att de vill vara själva men inte att det är nåt immunologiskt. Någon?
Men ojdå.. Du har inga barn själv. Dock så rekommenderas det från BB att man låter ungen ha så lite kontakt med främlingar.
Även släkt och vänner räknas som "främlingar" för BARNET rent immunologiskt också utöver att barnet aldrig träffat dem tidigare av naturliga skäl.
Du vet ett nyfött barn har inget färdigt immunsystem mot allting. Immunsystemet är uppbyggt som så att det måste tränas för att uppnå bra immunitet emot bakterier virusar och annat.
Så man få träna barnets immunsystem i små doser och med lite hjälpa av amning också.
Jag köper inte dina
bortförklaringar om "
jag har aldrig hört talas om det" för att dissa föräldrar som vill vänta med att barnet skall träffa andra när de väl tittar fram, p.ga immunologiska skäl.
Anledningen är att det finns så mycket lättillgänglig information om de mesta med kroppens funktioner b.la om immunsystemet.