• 1
  • 2
2009-07-26, 13:18
Medlem
GreenStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av He-man fan
http://cgi.ebay.com/eBayISAPI.dll?Vi...m=130296791521

Tänkte jag köpa, dyr frakt dock, jag som hade tänkt å få det skickat med REK också :P

Blir väldigt gott på mina pannkakor. Hur gott som helst med mina Kanadensiska pannkakor med blåbärssylt och lönnsirap till.

Ser inte dumt ut...kanske bättre att köpa 2st 2 liters i alla fall...frakten är väl detsamma som vid köp av 1st gallon jug.
Ett tips dock, är att du när du betalar med paypal...att du skriver i meddelande rutan till säljaren att det skulle uppskattas om de kan skriva ner värdet på försändelsen...något de förmodligen är mer villiga att göra än att bocka i "gåva" (federal crime ifall det gäller ett företag )... vilket hjälper om svenska tullen får för sig att straffskatta paketet.
Citera
2009-07-28, 13:43
Medlem
He-man fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenStuff
Ser inte dumt ut...kanske bättre att köpa 2st 2 liters i alla fall...frakten är väl detsamma som vid köp av 1st gallon jug.
Ett tips dock, är att du när du betalar med paypal...att du skriver i meddelande rutan till säljaren att det skulle uppskattas om de kan skriva ner värdet på försändelsen...något de förmodligen är mer villiga att göra än att bocka i "gåva" (federal crime ifall det gäller ett företag )... vilket hjälper om svenska tullen får för sig att straffskatta paketet.

Har varit i kontakt med tullverket nu. Där har de sagt att det är avgiftsfritt hos tullen om inköpspriset är mindre en 1500kr (dvs fraken inte inräknas) fast livsmedelsmoms tillkommer för andelen sockerhalt i % på lönnsirapen.

Utöver det å fraken från usa tillkommer också avgift från posten, som vill också ha. Hade för mig vi var en globalmarknad, men fan vad krångligt att att köpa något utanför Sverige. SJUKT!
Citera
2009-07-28, 14:18
Medlem
GreenStuffs avatar
Citat:
Har varit i kontakt med tullverket nu. Där har de sagt att det är avgiftsfritt hos tullen om inköpspriset är mindre en 1500kr (dvs fraken inte inräknas) fast livsmedelsmoms tillkommer för andelen sockerhalt i % på lönnsirapen.

Utöver det å fraken från usa tillkommer också avgift från posten, som vill också ha. Hade för mig vi var en globalmarknad, men fan vad krångligt att att köpa något utanför Sverige. SJUKT!

Jojo...enligt reglerna ja.... men, det är ju dem man vill kringå genom ovan nämnda förslag .
Citera
2009-08-04, 20:23
Medlem
He-man fans avatar
Hur gick det för TS med lönnsirapen?
Citera
2009-08-05, 23:06
Medlem
solkakas avatar
Tyvärr hittade jag ingen billig äkta lönnsirap på Willys, och ingen anställd som visste heller när dom får in den varan igen. Det fick bli en flaska ordinarie som jag alltid köpt.
Men jag blev intresserad av att söka mig till tillverkare som skickar internationellt direkt.
T.ex:
Citat:
Thank you for the inquiry.
A gallon of maple syrup is $60.00.
Shipping via USPS (united States Postal Service) - 6- 10 days-- is $67.00.
We will need complete address and phone number, grade of syrup required and payment info.
Thanks again and we hope to hear from you soon.
Ed Fuller
Fuller's Sugarhouse

Frakten just därifrån är otroligt dyr. eBaysäljaren verkar vara ett billigare alternativ om man nu blir desperat efter lite lyxig sirap i större mängder.
Jag vet inte riktigt om det är lönt, jag orkar inte räkna matematiken på det hela och hur mycket jag tjänar på det i slutändan, och jag vet inte heller vad svenska tullen kommer ha för sig när dom väl får varan och kanske funderar på att lägga till en massa avgifter.
Lyckligtvis så har jag en släkting relativt nyemigrerad till Kanada, jag får passa på nästa gång denna ska besöka Sverige och be honom ta med en rejäl last med äkta kanadensisk lönnsirap.
Alternativt ge sig på dom svenska lönnträden nu till hösten med egenproduktion.
Citera
2009-08-05, 23:58
Medlem
He-man fans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solkaka
Tyvärr hittade jag ingen billig äkta lönnsirap på Willys, och ingen anställd som visste heller när dom får in den varan igen. Det fick bli en flaska ordinarie som jag alltid köpt.
Men jag blev intresserad av att söka mig till tillverkare som skickar internationellt direkt.
T.ex:

Frakten just därifrån är otroligt dyr. eBaysäljaren verkar vara ett billigare alternativ om man nu blir desperat efter lite lyxig sirap i större mängder.
Jag vet inte riktigt om det är lönt, jag orkar inte räkna matematiken på det hela och hur mycket jag tjänar på det i slutändan, och jag vet inte heller vad svenska tullen kommer ha för sig när dom väl får varan och kanske funderar på att lägga till en massa avgifter.
Lyckligtvis så har jag en släkting relativt nyemigrerad till Kanada, jag får passa på nästa gång denna ska besöka Sverige och be honom ta med en rejäl last med äkta kanadensisk lönnsirap.
Alternativt ge sig på dom svenska lönnträden nu till hösten med egenproduktion.

Du kommer gå back oavsett, då frakten är så sanslöst dyr. Men nu är det så att affären bara säljer en gamal tråkig smak på lönnsirapen, denna man köper från dessa människor är ju av en helt annan dimension.

Du får be din släkting att ta med ett lass åt mig också!

Man tappar väl sirapen på våren va?
Citera
2009-08-06, 01:24
Medlem
solkakas avatar
Citat:

Man tappar väl sirapen på våren va?

Jo precis. Var mer ett önsketänkande.
Citera
2010-04-13, 13:43
Medlem
JohnTheSavages avatar
Bumpar tråden.

Som skrivits innan fanns en nästan överkomlig lönnsirap på willys, vill minnas att det kostade ungefär 40kr för 250g.
Jag tror jag köpte min där, flaskan ser ut så här: http://www.manassen.com.au/files/Ima...s/mid/CAMP.GIF

fast etiketten är annorlunda.

Vid min senaste koll hittar jag bara en fånig flaska med skäggig flanellskjortebög på i alla butiken, inkl ICA konsum osv.

Denna var betydligt dyrare, jag tror den gick på 55-60kr för 250g.

Finns det någon som säljer "helrör" till bättre priser någonstans? ska de ta ut överpriser så börjar jag ha socker på pannkakorna istället.

följdfråga: tillåter allemansrätten att man tappar av lönnar på sav på annans mark?
Citera
2010-04-13, 16:34
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheSavage
Bumpar tråden.

Som skrivits innan fanns en nästan överkomlig lönnsirap på willys, vill minnas att det kostade ungefär 40kr för 250g.
Jag tror jag köpte min där, flaskan ser ut så här: http://www.manassen.com.au/files/Ima...s/mid/CAMP.GIF

fast etiketten är annorlunda.

Vid min senaste koll hittar jag bara en fånig flaska med skäggig flanellskjortebög på i alla butiken, inkl ICA konsum osv.

Denna var betydligt dyrare, jag tror den gick på 55-60kr för 250g.

Finns det någon som säljer "helrör" till bättre priser någonstans? ska de ta ut överpriser så börjar jag ha socker på pannkakorna istället.

följdfråga: tillåter allemansrätten att man tappar av lönnar på sav på annans mark?

Absolut inte, gör du dessutom inte rätt riskerar trädet att dö
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in