Citat:
Ursprungligen postat av JeanRaphael
Jag jag förstår det och respekterar räddningspersonalens önskemål och beslut, men alla andra passagerare förutom just vår vagn blev ju utsläppta på Rådmansgatans perrong och dom var ju mycket närmre själva olycksplatsen. Om räddningpersonal och polis, som du säger, inte ville ha folk springandes omkring på platsen och ALLA då tvingades vara kvar på tåget så skulle jag ha lättare att förstå hur dom resonerade.
Men det vi diskuterar nu känns oväsentligt när någon är allvarligt skadat eller död. Själv hade jag inga problem med att sitta där, däremot om inte extrabatteriet hade satt igång fläkten igen, DÅ hade jag fått panik.
Utrymning i tunnel sker bara om det är nödvändigt.
Utrymning genom sidodörrarna sker bara i nödsituationer, t.ex. brand, annars måste alla utrymmas genom en dörr i änden av tåget.
Prio var att rädda den skadade personen vid (under?) änden av ert tåg. Så länge han var kvar kunde ni inte utrymmas genom den tågänden, närmast Rådmansgatan. Så ni måste utrymmas genom andra tågänden.
Dörrar mellan tågsätten måste öppnas och folk måste gå genom hela tåget, klättra ner på spåret och gå genom tunneln till nästa station, Hötorget eller Odenplan, och därefter klättra upp på perrongen. Barnvagnar, bagage och handikappade innebär extra problem. Det är omständigt och tar tid, hade knappast hunnits med under de 40 minuter ni blev sittande.
Dessutom är det inte ofarligt att gå genom en tunnel, även om strömskenan och trafik på andra spår har stängts av.
Så det var ett riktigt beslut att låta er sitta kvar.